Begin mei lijkt er een periode met mooi weer aan te komen, dus tijd voor een eerste vaartochtje dit jaar.

4-5 Het is 9.30 wanneer ik vertrek met stralend weer, en een temperatuur van 10 graden. Ik lig nog vast wanneer ik achter mij een boot door de Brug om de Oost zie gaan, en wanneer ik even later in Noordscheschut aankom ligt die nog beneden in de sluis, en kan ik nog mooi meeschutten. Samen doen we de bruggen, tot Geesbrug waar nog geen bediening aanwezig is.

Daarom meer ik daar aan en maak een kop koffie. Zij blijven voor de brug drijven. Na een half uur kunnen we verder. Om 11.45 meren we aan na de Zwinderse brug om te eten, en gaan na een uur verder. Wanneer we bij de volgende brug aankomen is daar nog geen brugwachter. De boot voor me blijft weer drijven, soms dwars in het kanaal, want er staat nog al wat wind. Wanneer er even wat meer ruimte is vaar ik er langs en meer aan voor de brug. Deze keer is er al gauw een brugwachter en kunnen we verder, nu ik vooraan. We varen samen op door Nieuw Amsterdam, doen de Erica-sluis en de Oranje-sluis, en komen vlak voor vijf uur aan bij de spaarsluis in het Koning Willem Alexander Kanaal. De andere boot kiest ligplaats voor de sluis, en ik meer aan direct na de sluis voor een warme kop koffie want het is best nog wel fris. Na de koffie vaar ik door tot de tweetrapssluis en vind daar een mooie plek om te overnachten.

Ik geloof dat ik karbonade en appelmoes gegeten heb. Het kacheltje mag er 's avonds nog best bij aan, en zo geniet ik daar van een rustige aangename avond; muziekje aan, wat lezen, en af en toe een paar stukjes hout in de kachel.

5-5 De andere morgen warm ik de kajuit nog even lekker op met de kachel, maar om negen uur gaan de lichten van de sluis op groen en vaar ik de sluis in. Ik vaar tot aan het begin van het Veenpark, en daar meer ik aan in het wild. Het is stralend weer. Er staat echter een stevige oostenwind die het fris maakt, maar in de luwte van de kajuit is het aangenaam. Ik ga om 12.30 verder, maar wanneer ik bij de sluis kom blijken sluis en brug dicht te zijn. Om 13.00 uur is er een sluis/brugwachter, en die vertelt dat de sluis dicht is vanwege de vele regen die er de laatste tijd gevallen is. Daarom moet er een  niveauverschil gehandhaafd worden aan weerskanten van de sluis.

Het treintje moet voor ons wachten deze keer.

Ik vaar samen op met een boot uit Heeg met een Zwitserse vlag, en een dito bemanning (m/v) die voor de sluis lag. Bij Emmer-Compascuum haken ze af en ga ik alleen verder. Ik weet een mooi rustig plekje op het Ruiten-Aa-kanaal bij Ter Apel waar ik wil liggen. Ik meer aan voor de brug, pak de zelfbedieningssleutel, wacht een rustig moment af, en ga de brug bedienen. Lichten gaan knipperen, bomen gaan dicht, maar alles wat omhoog gaat, geen brug! Ook de bomen willen niet meer omhoog. Ik bel maar gauw het storingsnummer dat op de bedieningskast staat, en begin het verkeer te regel zo goed en kwaad als dat gaat, want het is behoorlijk druk. Vijf mei! Allemaal mensen die vrij zijn, en richting Emmer-Compas is ook nog ovalracing. Het duurt even voor de monteur er is, en de techniek in de kast is onbekend voor hem hoor ik. Het duurt, en het duurt, maar de bomen krijgt hij wel omhoog. Hij heeft zelf ook een zelfbedieningssleutel zie ik, daarom vraag ik hem of ik mijn sleutel kan krijgen, dan ga ik wel ergens anders liggen. Om 17.45 meer ik aan 200 meter voor de Roswinkelbrug. Volgens een sluiswachter zou de Jumbo vandaag om 17.00 uur dicht zijn, maar dat klopt niet, want ik kan er toch nog mooi de ingrediënten voor een Griekse salade kopen, want de temperatuur is inmiddels een stuk aangenamer dan gisteren; tijd voor salades!

6-5 In tegenstelling tot andere keren wil ik deze keer niet over het Ruiten-Aa-Kanaal naar Groningen, maar via Musselkanaal en Stadskanaal en daarna via de nieuwe vaarverbinding over het Grevelingenkanaal en Kielsterdiep naar het Zuidlaardermeer. Ik ga om 9.00 uur voor de Roswinkelbrug liggen en om 9.30 meldt de brugwachter zich. Daarna gaat het als een speer. Goede snelle bediening. Ik word aangenaam verrast door de bijzondere en monumentale sluizen hier.

Het is snikkeweek in Musselkanaal.

Bij de laatste sluis voor Stadskanaal word mij gevraagd of ik een beetje door wil varen, dan kunnen ze me voor de middagpauze nog door de bruggen helpen. De laatste brug waar ik door kom is zelfs na 12.00 uur. Voor de volgende brug meer ik aan om te eten. Ik lig net en dan komt er al iemand vragen wanneer ik weer verder kan. Er ligt daar nog een schip, en die wil dezelfde kant op als ik, en ze willen graag dat we samen op varen. Ik zeg dat ik graag eerst wil eten, en daarvoor ook even een eitje bakken. Uiteindelijk blijken ze alle tijd te hebben en kan ik op mijn gemak eten. De rest van het Stadskanaal doen we samen.

Door een meerijdende brugwachter wordt ons gevraagd waar we heen willen. Het andere schip wil naar Veendam, en ik dus naar het Zuidlaardermeer. Dat geven ze telefonisch door, en de brugwachter verteld mij dat om 15.30 bij Bareveld de konvooivaart start richting Zuidlaardermeer. Ik kom daar aan om 14.30, en lig nog niet vast of de volgende brug gaat al open, terwijl aan de overkant een zeilbootje zich los maakt van de kant en naar de brug vaart. Ik sluit daar maar achter aan. Er wordt mij gevraagd tot hoe ver ik wil. Ik zeg dat ik niet helemaal naar het Zuidlaardermeer wil, maar dat ik stop wanneer ik een mooie plek zie om te overnachten. Die zie ik bij Annerveenschekanaal.

Een van de brugwachters (ze zijn met z'n tweeën) komt vragen wanneer ik weer verder wil. De konvooivaart start morgenvroeg om 8 uur in Bareveld, en dan zijn ze om ongeveer negen uur bij Annerveenschekanaal, dus spreken we negen uur af. Het was vandaag een zonnige dag, en om 18.30 26 graden binnen.

7-5 Zoals ik al verwachtte zijn ze er ruim voor negen uur, zonder andere boot, en met drie man sterk. Het is weer een mooie dag, door een mooie omgeving, en ik hoef de gashendel niet meer aan te raken nadat ik eenmaal de ideale snelheid voor hier te pakken heb. De vele bruggen staan allemaal op tijd open wanneer ik daar aankom.

Er zit noch 1 sluis in het traject, en om 10.15 ben ik door de laatste brug en meer ik aan bij natuurgebied Leinewijk. Er staat een stevige oostenwind, daarom leg ik het schip maar met de neus in de wind.

's Middags ga ik op de fiets naar de AH in Hoogezand voor wat boodschappen, en wanneer ik terug ben, na een kopje koffie, naar een verjaardagsfeestje in Kropswolde.

8-5 Met zo'n zonsopkomst belooft het een mooie dag te worden, en dat wordt het ook.

Er staat wel een stevig wind waardoor het lang fris blijft. Ik blijf tot 11.15 genieten van de rust en de natuur hier. In het riet langs de kant zijn constant grote vissen (brasems?) aan het wroeten en plonzen. Wanneer ik bij het Winschoterdiep aankom, anker ik aan het begin van het Drentsche Diep in de luwte van de bomen om te eten. Om 13.00 uur ga ik verder, en kom dan om 1400 uur aan bij de Oostersluis. Na een half uur ben ik daar door, en ga na een uurtje varen stuurboord uit het Reitdiep op, waar ik een kilometer verder aanmeer aan het remmingwerk voor Wierumerschouw.

9-5 Het is weer strak blauw, en om 8.15 vertrek ik. Ik kan net mooi onder de brug door, alleen de brug bij Garnwerd moet voor mij bediend worden. Via o.a. de Kromme Raken kom ik om 10.30 bij Eenrum aan. Eerst lig ik helemaal achter aan de steiger, ga even lekker douchen en daarna boodschappen doen, en vaar na terugkomst een eindje achteruit, en meer aan, aan het steigertje waar je water kunt tanken zodat ik wat meer uit de wind (er staat een windkracht 4) en met de kuip van de boot in de schaduw lig.

Er zal waarschijnlijk niemand voor water komen, en anders ben ik hier zo weer weg. Later op de middag ga ik nog een eindje verder achteruit, en daar gooi ik het anker op de wal om de voorkant aan vast te maken, en achter steek ik de vaarboom door de zwemtrap. Hier lig ik nog wat beter uit de wind, en nog een voordeel; zo lig ik ook nog gratis!

10-5 Vanaf vandaag ga ik weer in Zuidelijke richting. Eerst weer via de kromme Raken, en na een kort stukje Reitdiep via het Aduarderdiep, maar aan het begin, bij Aduarderzijl maak ik eerst vast aan het remmingwerk voor een kop koffie. Het is vandaag weer mooi weer, met wat sluierbewolking. Na een half uurtje ga ik verder, en om 12.30 ben ik door de Dorkwerdersluis, en daar meer ik aan om te eten. Na het eten richting stad.

Via de marifoon hoor ik van een storing bij een brug naast de spoorbrug. Ik veronderstel dat het de brug is die inmiddels achter mij ligt, maar het blijkt een brug in het Noord-Willemskanaal te zijn. Zo strand ik om 14.30 in de Zuiderhaven.

Ik meer de boot aan vlak voor de Westerhavensluis, die nauwelijks meer gebruikt word. Eigenlijk lig je hier helemaal niet zo verkeerd. Ik kijk eens op mijn smartphone hoe ver het fietsen is naar mijn broer en schoonzus in Hoogkerk, en dat is best te doen. Na een telefoontje waarin ik mijn bezoek aankondig, en het diner haal ik de fiets onder de tafel uit, en ga via voornamelijk Peizerweg richting Hoogkerk, langs o.a. Theodorus Niemeijer, maar die is vanwege de tabakswalm dan ook niet te missen.

11-5 Om negen uur komt er eerst een vrachtschip en wat jachtjes van de andere kant, en daarna kunnen wij door de Eelderbrug. Na even wachten kunnen we ook door de spoorbrug. De bediening op het Noord-Willemskanaal is nu ook op afstand merk ik. De bootjes waar ik mee opvaar haken een voor een af, en wanneer ik om 11.45 geschut ben in Sluis Vries, ga ik daar op een mooie plek ook tegen de kant om te eten.

Ik wil bij Assen overnachten en heb dus alle tijd. Om 14.15 gooi ik de trossen los, en om 16.45 meer ik aan in de passantenhaven van Kloosterveen(Assen)

Het winkelcentrum is vlakbij, maar ik pak toch even de fiets voor een boodschapje want het is warm; 26 graden.

12-5 Ik vertrek om 9.00 uur, en de brugwachter is er dan ook op zijn scootertje, waarmee hij doorrijdt naar de Norgerbrug, om die ook te bedienen. Vanuit het brugwachtershuisje wordt ik hartelijk begroet door een "oude" bekende brugwachter, die van af daar de bediening overneemt. Hij gaat een heel eind mee, en onderstaande brug is de laatste, want daar wordt hij weer afgelost.

Om 12.15 meer ik aan voor Dieverbrug voor de middagpauze. Het is dan 23 graden, en weer een stevige frisse wind uit het oosten. Ik ben op tijd bij Meppel, en moet even wachten op bediening van de Galgenkampsbrug die alleen op halve en hele uren draait. Daar ligt museumschip Vlotburg.

Opeens zie ik dat er een paard bovenop staat. (Een echte!)

Om 17.00 uur meer ik aan bij de Staphorster Grote Stouwe. Daar nestelt een witte kwikstaart in een dukdalf waar een klein bosje uit groeit. Omdat ik daar nu met de boot vlak naast lig vertrouwt hij het kennelijk niet, en wanneer hij of zij de jongen gevoerd heeft blijft ze een hele tijd zitten, en kijkt achterom naar wat voor vlees ze (letterlijk) in de kuip heeft, want daar zit ik, haar verrichtingen gade te slaan.

Wanneer ik ben goedgekeurd, gaat ze door met het voeren van haar kroost. Nog wel heel voorzichtig en zo onopvallend mogelijk.

13-5 Vertrokken om 9.30. Om 11.00 uur meer ik even aan bij Rogat voor een kop koffie,

en drie kwartier later bij de Ossesluis om te eten. Het is weer een prachtige dag, en 25 graden. Na de Nieuwebrugsluis ligt Den Braven Hendrik, een raderboot,

waarvan ik me afvraag of die raderen nou echt werken, of dat ze nep zijn, en we sluiten de reis af met een "gedicht", in het kader van Poëzie aan de vaart.

Om 15.30 meer ik thuis aan.