19-8 Vertrokken om 10.30. Ik ben vanmorgen eerst nog even naar de supermarkt geweest voor wat proviand, maar merk onderweg dat ik de gekochte arachideolie waarschijnlijk in de winkel heb laten staan, daarom ga ik in Genemuiden nog maar even naar de winkel voor olie, en ik neem ook wat spiesjes mee voor op de BBQ. Om 18.45 ga ik in het afwateringskanaal aan het begin van de Goot voor anker op een prachtige plek.

20-8 Anker op om 8.45, en weer terug naar het Zwarte Water, en daar ga ik richting Ketelmeer. Na drie kwartier hijs ik de zeilen en gaat de motor uit. Net als gisteren is het prachtig weer.

Om 12.30 voor anker in IJsseloog op het Ketelmeer. 's Middags drie uur gezeild op het Ketelmeer.

21-8 Te weinig wind om fijn te zeilen, daarom niet het IJsselmeer op, maar over de Randmeren naar het zuiden. Om 11.45 meer ik aan in de Eek, en na een uur ga ik verder. Om 15.00 uur voor anker bij de Snip, en 16.45 verder. (Speedboten en Jetski's) Om 17.45 voor anker bij de Krooneend, en 20.00 verder. Om 21.15 meer ik aan bij de Zegge.

22-8 Jammer dat het geen zeilweer is, want ik zou hier zo zeilliefhebber Edwin op kunnen pikken voor een tochtje naar Spakenburg of Almere. Ik kijk wel even op mijn smartphone welke contactgegevens er van hem in staan, en voor ik het weet raakt mijn vinger al onbedoeld het scherm en zit ik hem te bellen. Gauw weer uitzetten, maar het is al te laat. Even later gaat de telefoon: Edwin! Ik vertel wat er gebeurt is, en wat ik in gedachten had, maar ze blijken ook al andere plannen te hebben voor deze zaterdag. Hij vraagt waar ik lig, en wanneer ik zeg dat ik aan de buitenkant van de Zegge lig zegt hij; ik loop nu op de dijk van het Wolderwijd, en zie je liggen. Omdat hij haast nooit zonder fototoestel op stap gaat kan hij deze mooie foto van de Aimée maken.(afstand kleine drie kilometer, dus sterk ingezoomd)

Om 9.30 trossen los. Om 11.45 aangemeerd in vluchthaven Hameland. Om 13.00 uur verder, en drie kwartier later aangemeerd in de haven van Spakenburg. Daar doe ik even boodschappen, onder andere hart, en ga daarna weer gauw het Eemmeer op. Daar hijs ik de fok, en om 16.00 uur ga ik voor anker in de luwte van de Dode Hond. Ik eet daar maar lig daar toch niet fijn. Het is mooi weer, vakantietijd, dus druk op het water, en omdat ik morgen wil proberen om via het IJsselmeer weer naar het Ketelmeer te varen besluit ik om vast een eind die kant op te varen. Ik haal het anker op, en ga twee uur later weer voor anker achter de Schelp op het Gooimeer.

23-8 Achteraf had ik toch beter bij de dode hond kunnen blijven liggen, want vooral 's avonds, maar ook 's nachts blijven er boten van Sail Amsterdam komen, die kennelijk haast hebben om thuis te komen, en er wordt een oost tot noordoosten wind van 5 Bf verwacht. Dat komt dan wel over land, (de polder) maar is me toch te hard, en waarschijnlijk is het dan ook net niet bezeild. Eigenlijk heb ik door de drukte op het water nog maar weinig plezier beleeft op de Randmeren, daarom wil ik daar vandaag in 1 keer vanaf zien te komen. Het 6.30 wanneer ik het anker ophaal.

Er staat al een stevig briesje, maar wanneer ik op het Wolderwijd ben merk ik pas goed dat het inmiddels flink is gaan waaien. Er wordt druk gesurft en gezeild, en een paar zeilbootjes zijn omgeslagen, een vlak naast de vaargeul. De man in het water zwaait met zijn arm om hulp, en wanneer ik bij hem ben, ik zie dat het een oudere man is, vraagt hij ook of ik kan helpen. Ik zeg dat ik weinig kan doen, maar hij vraagt of ik gewoon in de buurt wil blijven.

Ik geef hem wat luwte door aan de windkant er dwars voor te gaan liggen, en even later heeft hij het bootje weer rechtop en vaart neem ik aan richting thuishaven.

Het is 14.00 uur wanneer ik voor anker ga achter De Kluut op het Veluwemeer om te eten. Het is verder wel lekker weer, zonnig en 24 graden. Na het eten verder. Na de Roggebotsluis kijk ik nog even uit naar een ankerplekje, maar ik zoek toch maar het vertrouwde IJsseloog op, waar ik om 20.00 uur het anker laat vallen.

24-8 Ik vertrek om 10.00 uur richting Hoogeveen. Het Ramsdiep doe ik zeilend, en na de Ramspolbrug ga ik voor anker om te eten. Na het eten ga ik zeilend verder tot 13.45. Dan is het niet meer bezeild en ga ik op de motor verder, en een uur later meer ik aan in de haven vlak na het Zwarte Meer.

's Morgens was het eerst nog zonnig, maar later kwam er meer bewolking bij een temperatuurtje van 23 graden, maar aan het eind van de middag een zware bui met veel wind en onweer.

Ik heb de mast gelukkig al gestreken.

25-8 Ik vertrek om 8.45. Er is veel wind, en af en toe een buitje. Om 12.15 meer ik aan voor de Ossesluis om te eten. 13.15 Verder en om 15.30 thuis.