IJselmeer-Friesland
Op deze tocht steek ik voor het eerst onder zeil het IJsselmeer over naar Noordholland en vandaar naar Friesland. Onderweg krijg ik te maken met windstilte, maar een dag daarna blijf ik aan de wal vanwege de harde wind.
27-7 Om 13.45 vertrek ik uit Hoogeveen en om 17.00 uur meer ik aan beneden de Rogatsluis.
28-7 Om 9.00 uur gooi ik de trossen los. Het is nog een uur tot aan het Meppelerdiep. Daarna is het nog een uur tot aan Zwartsluis en daar ga ik stuurboord uit richting Ketelmeer. Bij Genemuiden in vluchthaven De Ketting zet ik de mast en eet ik, daarna vaar ik verder. Om 16.15 ben ik op het Ketelmeer, hijs de zeilen en kruis tegen de wind in naar de Ketelbrug. Daar ga ik om 19.00 uur voor anker.
29-7 Na een rustig ontwaken en een goed onbijt, vertrek ik om 9.00 uur, ongeveer tegelijkertijd met een andere platbodem die daar ook voor anker lag. Hij laat zijn mast een beetje achteroverzakken om onder de ketelbrug door te kunnen, maar ik kan er makkelijk onderdoor met mijn kruiphoogte van ca. 10 m. Na de brug hijs ik de zeilen, Enkhuizen is bezeild volgens mij en dat is dan ook mijn doel vandaag. Er staat best een lekker windje en het is dus heerlijk zeilen maar als de wind nog wat meer aanwakkert besluit ik om te gaan reven. Achteraf had ik dat beter niet kunnen doen want als ik er mee klaar ben is de wind inmiddels weer wat afgenomen. Toch zeil ik met gereefd grootzeil verder en strijk vlak voor Enkhuizen de zeilen. Daar komt deze driemaster me tegemoet.
Ik vaar de Compagnieshaven in waar ik om 13.30 voor anker ga om te eten.
Omdat er voor de volgende dag veel wind wordt verwacht wil ik daar eigenlijk niet blijven liggen en ik besluit om naar Stavoren te zeilen. Op weg naar Stavoren neemt de wind steeds meer af en na twee uur start ik de motor en kom daar om 18.00 uur aan. Dit is de eerste keer dat ik vanaf het IJsselmeer bij Stavoren binnenvaar. Ik zie allemaal schepen aangemeerd liggen waarvan ik denk; daar zou ik niet graag liggen als de wind gaat opsteken, tot ik in de gaten krijg dat ze allemaal voor de sluis liggen te wachten op bediening en ik sluit dus maar achteraan in de rij. Na een paar schuttingen ben ik aan de beurt. Ik wil in Stavoren aanmeren, maar het ligt daar zo vol dat ik maar gauw doorvaar. Om 19.45 vind ik een mooie aanlegplaats op de Morra.
30-7 Veel wind dus lezen, muziek luisteren en luieren.
31-7 Er is nog steeds veel wind maar toch vertrek ik om 8.00 uur Friesland verder in. Op de Fluessen hijs ik de fok en als ik bij Heeg ben strijk ik hem weer. Ik ga Heeg even in voor een boodschap en ga na drie kwartier weer verder. Om 12.00 uur meer ik aan bij een eilandje naast het Johan Frisokanaal en daar eet ik ook. Na het eten kom ik via de Janesloot, Langweerder Wielen en de Scharster Rijn bij het Tjeukemeer. Net voor je het meer opkomt zijn daar aanlegplaatsen en daar meer ik aan.
1-8 Vanmorgen vertrek ik om 8.00 uur. Met de voorspelde wind durf ik nu wel over het IJsselmeer terug dus ga ik richting Prinses Margrietsluis bij Lemmer. De Follegabrug wordt pas vanaf 9.00 uur bedient dus daar moet ik 20 minuten wachten. Als ik om 10.00 uur bij de sluis kom, liggen daar al wat jachten te wachten maar het duurt nog even voordat we er in kunnen zodat de sluis behoorlijk vol ligt als er geschut wordt door al de schepen die er nog bij gekomen zijn.
Om half twaalf varen we de sluis uit en op het IJsselmeer hijs ik de zeilen. Er is niet veel wind en als de wind zo goed als helemaal weg valt, (volgens de GPS ontvanger is de snelheid nog maar 1 km/u)
start ik de motor en ga uiteindelijk om 18.30 voor anker op het Ketelmeer. Ik eet daar maar de plek is mij toch te onrustig en om 21.15 vertrek ik en gooi na een uur het anker uit achter het eiland IJsseloog.
2-8 'S morgens is er eerst regen maar 's middags wordt het droog en kan ik ca. 4 uur zeilen op het Ketelmeer. Na het eten strijk ik de mast al vast omdat ik morgen weer naar huis ga.
3-8 Ik ben om 7.45 vertrokken. Na 4 uur ben ik bij de Hoogeveensche Vaart en om 16.15 thuis
Maak jouw eigen website met JouwWeb