Frankrijk

Een foto-overzicht van deze tocht is hier te zien

 

Deze reis heb ik maar eens bijgehouden wat ik gegeten heb dus mijn keukengeheimen worden nu ook openbaar.

 

14-6  Om 11.15 vertrek ik uit Hoogeveen. Boven de Ossesluis is een mooie aanlegplek en daar wil ik gaan eten, maar de sluis staat al uitnodigend open; de lichten op groen, daarom vaar ik door en ga na het schutten aan de andere kant liggen. Na het eten ga ik verder en omdat mijn voorraad proviand nog niet helemaal compleet is meer ik in Zwartsluis aan voor een boodschap. Daarna ga ik het Zwartewater op richting Zwolle en om kwart voor zeven ga ik voor anker op een plas bij de monding van de Vecht. Daar maak ik een diner van varkenskarbonade met uien en daarbij roergebakken aardappeltjes met appelmoes.

 

15-6  Vanmorgen vertrek ik om 9.15. Om half elf ben ik door de Spooldersluis bij Zwolle en ik vaar daarna, stroomopwaarts de IJssel op. Anderhalf uur later meer ik aan in het haventje van Wijhe om te eten. Daarna gaat het verder en om half zeven ga ik voor anker in het "Zandgat van Gorzel", ca. 10 km voorbij Deventer.

Daar eet ik roergebakken macaroni met ham, ei, kaas en nootmuskaat.

 

16-6  Om 7.00 uur haal ik het anker op en ga ik verder. Om twee uur ga ik nabij Westervoort voor anker bij jachthaven 't Hazepad,  om te eten en even uit te rusten van het kribbetje varen. Nog vijf kilometer en dan heb ik de IJssel gehad en kom ik op het Pannerdenskanaal. Daar vaart het al wat makkelijker als op de IJssel en na het Pannerdens kanaal draai ik de Waal op. Daar gaat het een kleine 20 km stroomafwaarts en heb ik 4 á 5 km stroom mee. Na Nijmegen kom ik via sluis Weurt en het Maas-Waalkanaal op de Maas. Op de Maas ga ik na 1,5 km bij Mook bakboord uit en om 21.30 anker ik bij een eilandje in de Mokerplas.

                 

Het Maas-Waalkanaal is breed en rustig en daar ben ik al begonnen aan een tortilla met o.a. salami(moet eigenlijk chorizo zijn) en als ik de motor af gezet heb kan ik gelijk eten.  

 

17-6  Om 7.45 haal ik het anker op en om 12.30 ga ik weer voor anker op het Leukermeer om te eten. Daar neem ik in deze mooie omgeving de tijd voor maar na een uur ga ik toch verder en wanneer ik om half zes bij Blerick ben meer ik daar aan voor een boodschap en om te eten; Spaanse kip met knoflook (tien tenen) en appelmoes.

Kwart voor acht ga ik verder en na twee uur meer ik aan in een haventje bij Kessel. Later zie ik dat ik daar eigenlijk niet mag overnachten en dat ik het risico loop om een parkeerboete te krijgen.  Het is mij te laat om verder te gaan, ik vind het wel goed zo.

 

18-6  Om kwart voor zeven gooi ik de trossen los en ik vertrek voordat de politie wakker is. Knipogen Wanneer ik bij sluis Heel ben moet ik een half uurtje wachten voor ik geschut kan worden. Vlak voor Maastricht bij sluis Borgharen ga ik een half uurtje aan de kant voor een kop thee en om de tank bij te vullen uit de jerrycans. Daarna, bij het bunkerstation in Maastricht, laat ik de jerrycans weer vullen met diesel. Vlak voor de  Belgisch-Nederlandse grens ga ik om 17.30 voor anker op een plas bij sluis Lanayen, (Waterrecreatiecentrum Eijsden) en daar maak ik een  lauwwarme wittekoolssalade. 

Avond voor sluis Lanayen. Ik lig in Nederland en de lichtjes zijn in België.

 

19-6  Om half elf vaar ik naar de sluis, en als ik moet wachten om geschut te worden is dat een mooie gelegenheid om vast het Belgische (gasten)vlaggetje in de mast te doen. Om twaalf uur ben ik zo'n 14 meter omhoog geschut en vaar ik het Albertkanaal op. Na ruim twee uur meer ik aan in een haven voor Luik om te eten. Bij Luik kom je weer op de Maas en door Luik varen is leuk. Je vaart midden door de stad, onder mooie bruggen door. Recht tegenover de jachthaven staat onderstaande protestantse kerk. 

                    

Vorig jaar was hij mij ook al opgevallen, maar toen heb ik vergeten om er een foto van te maken. Hij staat daar, helemaal ingeklemd tussen andere gebouwen; een kerk in "verdrukking" in Rooms-katholiek België. Om kwart over vijf kom ik aan bij sluis d'Ivos-Ramet en het ligt er vol met wachtende vrachtschepen. Na twee uur ben ik door de sluis en meer een kwartiertje later aan in een haventje vlak na de sluis. Het is eigenlijk een haven voor vrachtschepen op een industrieterrein maar zolang niemand mij hier wegjaagt lig ik hier goed en ik maak een eenvoudige doch voedzame maaltijd om met Olie B. Bommel te spreken, van witte bonen in tomatensaus met daardoorheen uien en cornedbeef.

 

20-6  Ik ben vroeg wakker en om zes uur vertrek ik al, en na klein oponthoud bij sluis d'Andenne-Seilles meer ik om half drie aan in Namen, op de Sambre. Vorig jaar ben ik Namen voorbij gevaren, maar dit is een mooie ligplaats, als het ware in de stad en met uitzicht op de citadel.           

  

Af en toe komt er wel een  vrachtschip langs. 'S middags ga ik deze mooie stad even in  en doe meteen boodschappen.

                       

            

 

Dat kleine hondje boven op het groene balkon blaft de longen uit zijn lijf tegen die twee "rechtse Lonsdale honden"

              

'S avonds eet ik varkenskarbonade met uien en daarbij roergebakken aardappeltjes en boontjes. ( de warme maaltijd gebruik ik natuurlijk altijd wel met een lekker wijntje) 

               

 

21-6  Om kwart over zes vertrek ik en ga stroomopwaarts de Sambre op en na ruim een kilometer ben ik al bij de eerste sluis. Ik moet wachten en pas na anderhalf uur ben ik door de sluis. Er werd gewacht op een vrachtschip van de andere kant en vrachtschepen gaan voor. Het is prachtig zo vroeg op de Sambre.

 

Verder heb ik bij elke sluis wel enig oponthoud. Om half vier vaar ik door Charleroi. Dat begint mooi, maar daarna krijg je de    

                    

staalindustrie en wordt het allemaal grauw en troosteloos.

Om kwart voor vijf heb ik na Charleroi een half uurtje aangemeerd voor een boodschap en als ik verder ga vaar ik even later weer door een prachtig landschap.

                

Om half zeven ga ik aan de kant voor anker bij Landelies. Ik ben er nog niet helemaal (Frankrijk) maar ik heb vanavond toch maar vast Franse uiensoep gegeten met daarbij stokbrood en kaas.

 

22- 6  Vandaag houd ik een rustdag, het is prachtig weer, veel zon met af en toe een wolkje. Eerst luister ik Wereldomroep en daarna zit ik lekker in het zonnetje te lezen.

Ik heb nog wat Franse uiensoep van gisteren. Dat eet ik 's middags  met daarbij weer stokbrood met kaas en 's avonds  eet ik brood met gebakken ei en spek.

 

23-6  Om half acht haal ik het anker op en vertrek. Bij de sluis in Landelies moet ik de kant op om de sluiswachter te zoeken. Die vertelt volgens mij, (Ik spreek vloeibaar Frans, maar toch is mijn Drents beter) dat verderop in Frankrijk een brug is ingestort, ik vaar toch door, maar de volgende sluiswachter begint er ook al over, zodat ik besluit om terug te gaan. Later, onderweg in Frankrijk, hoorde ik van iemand dat het daar al een paar jaar gestremd is, maar later thuis, op het internet kan ik er niets over vinden en ik heb ook nog van niemand gehoord of er nu werkelijk iets aan de hand was. Om tien uur meer ik aan vlak voor Charleroi in "Marchienne au Pont" voor wat boodschappen, dezelfde plek waar ik op de heenweg ook naar de winkel ben geweest en dan valt me ineens de bijzondere opbouw op van het schip 

            

dat net achter me ligt; het is een kerkschip. Een kerk voor de binnenvaartschippers. Op de achtergrond zie je een hoge berg afval uit de mijnen die inmiddels behoorlijk begroeid is. In de sluis bij Charleroi moet ik mijn papieren laten zien en het blijkt dat die evenals op de heenweg niet kloppen. Als je België binnenvaart moet je op de eerste sluis een papier ophalen waar wat gegevens over je schip op komen te staan en de vaarroute die je kiest. Ik heb gezegd dat ik naar Frankrijk wil en toen is als bestemming grensplaats Givet ingevuld. Als je dan de Sambre opvaart zoals ik dan wijk je van je route af en krijg je een nieuw papier, maar nu kom ik weer terug en krijg ik weer een nieuwe route, nu wel naar Givet.

Bij sluis Roselies moet ik een uurtje wachten. Kan ik mooi even douchen (een zwembroek had ik al aan want het is mooi weer) en ook mijn haar wassen. De waterzak met douche (Nog bedankt Rita) waarvan het water in de zon mooi opgewarmd is heb ik in de mast gehangen.   Verder verloopt de reis voorspoedig en om half acht kan ik afmeren in Namen op de zelfde plek als drie dagen terug.

Vandaag eet ik tortilla.

Uiteraard maak je bruggen van staal als er een staalindustrie vlakbij is.

 

24-6  Vanmorgen om kwart voor zeven vertrek ik uit Namen, en om 13.00 uur meer ik aan in Dinant. Ik eet daar en haal een jerrycan met diesel, bij de pomp aan de andere kant van de weg. Een uur later ga ik verder en om kwart voor zeven meer ik aan in Givet, het eerste plaatsje na de Franse grens. In Frankrijk gaat de Maas "canal de l'Est (branche Nord)" of "Canal de la Meuse" heten. (hier is een mooi foto-overzicht van dat deel) Het was vandaag een wolkenloze dag en warm. Tijdens het varen heb ik zoveel mogelijk onder de parasol gezeten, echt weer voor een salade; sla, ui, paprika, komkommer met tonijn en daar een stokbroodje bij. (tien uur 's avonds 24 graden)

De zwaan op de foto onder zag waarschijnlijk z'n spiegelbeeld in het donkere schip want die pikte voortdurend tegen dat schip aan met zijn snavel.

                

Van de gemeente komen ze even langs met een auto met watertank om de bloemen op de brug water te geven. In Frankrijk hebben ze ook nog echte lantarenpalen waar werkelijk een lantaren aan hangt.

 

25-6  In Givet vul ik de watertank en doe ik nog een paar boodschappen maar om half elf vertrek ik. Deze brug 

                      

komt direct na de tunnel van Ham. Zo is hij hoog genoeg om onderdoor te varen en je kunt er toch over. (als je tenminste niet met de auto bent) Het is 25 graden, bewolkt en wat benauwd. Om 1 uur meer ik aan in Vireux-Wallerand om te eten. Een klein uur later ga ik verder en meer om half vier aan in Haybes. 'S middags ga ik nog even op de fiets naar Fumay  2,5 km verderop. 

 Van deze en de volgende dag heb ik niet genoteerd wat ik gegeten heb, maar het is vast lekker geweest.   

 

26-6  Om half tien vertrek ik met mooi weer en 20 gr. en meer drie kwartier later even aan in Fumay om brood te kopen. Na een kwartier ben ik weer weg. 

Om half twee meer ik aan in de mooie haven van Revin bij een temperatuur van 25 graden. 

  

Winkels zijn vlak bij en hier koop ik ook even een nieuw stoeltje om in te zitten tijdens het varen, want de oude begin ik geleidelijk doorheen te zakken. 

 

27-6 Om 12 uur ben ik uit Revin vertrokken maar bij de tweede sluis vandaag, ecluse nr. 48 staan de lichten op dubbel rood. Er ligt een Engelsman met een huurboot in de sluis, die volgens hem geen bereik heeft op zijn telefoon. Misschien spreekt hij geen woord Frans en is dat zijn probleem.

Daarom bel ik maar en al snel komt er iemand van de VNF die ons door de sluis helpt. Direct na de sluis ga ik aan de kant voor een stokbroodje met een gebakken ei. Na het eten kom ik onderweg in een sluis waar deze paal op de kant staat. De bordjes op de paal geven de hoogste waterstanden uit de jaren in het verleden aan. 

                       

Om zes uur ga ik voor anker bij Joigny-sur-Meuse en eet daar een wittekoolschotel met rookworst. Het was vandaag bewolkt met af en toe regen. 

 

28-6 Om 8 uur haal ik het anker op en vertrek. Om kwart over tien meer ik aan in Charleville-Mezieres. Ik ga de stad in en zie dat  

 

artiesten en

conciërges daar het privilege van een eigen ingang hebben.

Ruim 5 uur later  ga ik verder en om 17.00 uur meer ik aan bij Lumes, daar eet ik varkenskarbonade (gehaald in Charleville-Mezieres) met uien en appelmoes.

 

29-6  Om twaalf uur gooi ik de trossen los, ga verder stroomopwaarts en om kwart over een meer ik aan bij het canal des Ardennes, de sluis werkt niet dus ga ik eerst maar eten. Een half uur later lukt het wel en na een paar sluisjes en een 

tunnel  

meer ik aan in het wild en hier eet ik cassoulet met sla.

'S avonds komt deze spits langs met een grote wolk met opgewoelde klei en zand er achter in het water.

                    

Als die schepen geladen zijn schuiven ze vaak met de onderkant over de bodem van het kanaal en soms komen ze ook vast te zitten als het ergens wat ondieper is. Dan moet men bij de sluis hogerop wat water in het kanaal laten lopen zodat het waterpeil stijgt. Hoe moeilijk het passeren soms is als twee schepen elkaar tegen komen is hier te zien. (de fotoserie is van de site van de Picaro, een schip die ik later op deze reis nog zal tegenkomen)

 

30-6  Het is een prachtige plek en heerlijk weer maar om kwart voor vier vertrek ik toch maar en na een half uur ben ik bij de eerste sluis maar die werkt niet, dus bel ik met de VNF. Er komt iemand om de sluis te bedienen en een half uur later ben ik door de sluis, maar bij de volgende sluis is het weer mis. Ik bel maar weer en geef aan dat het volgens mij aan de afstandsbediening ligt. Ik ben inmiddels aan de kant gegaan, het is zo'n mooie plek

dat ik daar helemaal niet weg wil. Al snel komt er iemand aan om de sluis te bedienen. Ik ben er gauw naar toegelopen om te zeggen dat ik wil blijven liggen en alleen een andere afstandsbediening nodig heb. Die had hij niet bij zich maar die zal ik de andere dag krijgen. 

De hond uit de sluiswachterswoning komt een kijkje nemen. De geuren die tijdens het koken van de macaroni met smac en uien uit de boot komen hebben een grote aantrekkingskracht op hem.

                  

 

1-7  Het is prachtig weer, op deze plek is schaduw van bomen waar ik onder kan zitten, ik ga hier vandaag niet weg. Na een poosje komen er twee schepen uit Nederland aan, bij hun werkt de sluis ook niet, dus een sluiswachter opgeroepen. Ze zijn inmiddels aan de kant gegaan en gaan koffiedrinken bij een van de picknicktafels en vragen of ik ook koffie wil. Ze blijken uit Ruinen te komen en zijn op zoek naar een winkel om eten in te slaan. Dat kan in Le Chesne, een eindje verderop. De sluiswachter die hen helpt heeft ook mijn afstandsbediening bij zich. In de loop van de dag wordt het steeds voller, het is kennelijk een heel aantrekkelijke ligplaats geworden nu ik hier lig. Knipogen    

                   

'S avonds eet ik tortilla.

 

2-7  Om 7.30 vertrek ik en meer om 9.30 aan in Le Chesne. Ik doe daar even boodschappen en fiets langs het kanaal naar de sluizentrap een eindje verderop.

Dat zijn totaal zo'n 26 sluizen, daar ben je ongeveer een dag mee bezig. Omdat ik verderop geen reisdoel heb ga ik vanaf hier maar weer terug anders moet ik hem een keer heen en daarna weer terug doen. Ik vraag mij af wat vogels hier eten; bij een sluis staan kersenbomen. Onderaan de boom zijn de kersen er grotendeels afgeplukt maar bovenin zit het helemaal vol en geen vogel te zien. (die kersenboom van ons is zo leeg Huilen)

Om half twee draai ik de boot en ga weer terug. Ik ga in het wild aan de kant liggen op dezelfde plek als drie dagen geleden. Vanavond heeft de kok spaanse kip met knoflook. ( met die tien tenen maar hier heeft niemand er last van) 

 

3-7  Om kwart voor tien gooi ik de trossen los en vertrek ik maar bij sluis nr. 4 moet ik met nog een aantal andere schepen een poos voor de sluis wachten. De lichten werken niet en de sluis ook niet. Na verloop van tijd kunnen we er door. Als ik in de sluis van Pont-à-Bar lig maak ik deze foto    

Een vrachtwagentje met palen die ze gebruiken bij de sluizen om de

waterafvoer te regelen.  

Ieder sluis heeft zijn eigen kleur dus ze moeten alleen nog even een kleurtje krijgen. Om kwart over een meer ik aan op de Maas bij Pont-à-Bar om te eten. Na het eten ga ik verder stroomopwaarts en om kwart voor vijf kom ik aan in de haven van Sedan. 'S avonds eet ik daar een wittekoolschotel met worst en kerrie.

 

4-7  Vanmorgen ga ik eerst Sedan in om boodschappen te doen en om de stad te bekijken.    

                     

Ik heb inmiddels heel wat dakkapellen op mijn naam staan maar ik ben nooit op het idee gekomen om er een soepterrine op te zetten.

De prinsen van Sedan waren ook hertog van Bouillon, vandaar misschien?

Om kwart voor drie gooi ik de trossen los en ga ik weer verder stroomopwaarts. In een "zijarm" van de Maas maak ik vast aan een overhangende boom, lekker in de natuur maar ik lig daar toch niet naar mijn zin. Daarom vaar ik verder en om half zes vind ik een mooie plek in het wild. Daar eet ik 's avonds karbonade met aardappels en boontjes.

 

5-7  Om tien uur ga ik verder zuidwaarts en meer om kwart over elf aan in de haven van Mouzon.  

                   

Ik haal een stokbrood, wandel het prachtige plaatsje eens door, maar om half vier ga ik verder en ga om kwart over vijf aan de kant in een prachtige omgeving. Het is mooi weer vandaag, licht bewolkt en 25 graden. 'S avonds eet ik cassoulet en zit daarna nog lang buiten.

 

6-7  Vanmorgen vertrek ik om kwart voor elf en meer anderhalf uur later aan in Stenay

                       

Het ligt er nog al vol en daarom ga ik na twee uur verder en meer een uur later aan boven de sluis van Mouzay. Weer op een prachtige plek op een mooie dag met afwisselend zon en wolken. Bij het diner  s'avonds is er tortilla. 

               

 

7-7  Vanmorgen ga ik eerst op de fiets stokbrood halen in Mouzay. Na het ontbijt, om kwart voor tien vertrek ik maar de eerste sluis die ik tegenkom zorgt gelijk al voor problemen. Eerst krijg ik dubbel rood als ik aan kom varen, de deuren staan wel open. Een poos later vaar ik toch de sluis maar in samen met een paar andere schepen. Het schutten lukt eerst wel maar daarna gaat één deur niet open. Nadat er een monteur bij is geweest die het probleem heeft verholpen kunnen we om kwart over elf weer verder. Om kwart over twaalf meer ik aan bij Dun-sur-Meuse. Ik loop het plaatsje eens in, beklim een heuvel om een kerk te bekijken die boven op die heuvel staat en ga naar een supermarkt voor boodschappen.

Ik heb besloten om vanaf hier weer terug te gaan en om kwart over drie gooi ik de trossen los, het roer om en ga ik noordwaarts. Ik krijg weer problemen bij sluis 29 maar om 16.45 kan ik toch  aanmeren boven sluis 30. 'S avonds eet ik een wittekoolschotel met rookworst.

 

8-7  Vanmorgen ga ik eerst een verse baguette halen in Mouzay en nadat ik gegeten heb,  gooi ik om kwart voor tien de trossen los. 'S middags meer  ik in Mouzon  

              

aan om te eten, een boodschapje te doen en om de kerk nog maar eens te bekijken. Er is net iemand bezig het orgel te bespelen. Het orgel is prachtig maar het orgelspel kan ik minder waarderen. Daarna ga ik verder en om 18.00 uur meer ik aan bij Remilly Aillicourt.   

Als je je niet wil behelpen onderweg, dan neem je een klein autootje mee achterop je boot zoals deze voorbij varende Nieuw-Zeelander.

                  

Vandaag was er veel wind, soms was het wat miezerig, 1 bui maar ook opklaringen. 'S avonds eet ik varkenskarbonade met uien, en daarbij roergebakken aardappeltjes met appelmoes.

 

9-7  Om half tien ga ik verder noordwaarts en hoezo de Fransen spreken alleen maar Frans. 

Ik denk dat het bij sluis 39 ( écluse Donchery) geweest is dat ik een schip uit Hoogeveen tegenkom zoals ik op de achterkant kan zien. Ik word hartelijk gegroet en uiteraard groet ik terug, maar ik ben bezig een sluis in te varen en heb vooral daar mijn aandacht bij. Een paar maanden later krijg ik een enveloppe met een briefje en onderstaande foto in de bus. De mensen die ik toen tegenkwam kenden de boot doordat ze elk jaar langs komen varen met hun "Discovery" en ze waren zeer verrast geweest me daar tegen te komen.

                  

Om kwart voor een meer ik aan bij het Ardennenkanaal om te eten. Na het eten vaar ik verder en om 15.00 uur meer ik aan bij Lumes, waar ik een royale ligplaats heb. 

 

 Onderweg heb ik bij verschillende sluizen oponthoud gehad door problemen bij de sluis. Vandaag was het zwaar bewolkt met af en toe een paar druppen regen en een enkele opklaring, maar 's avonds kan ik toch tot 9 uur buiten zitten. Het diner is vanavond macaroni met boterhamworst en uien.

 

10-7  Om half acht vertrek ik maar bij sluis 42, bij Charleville-Mezieres is geen sluiswachter, hij schijnt pas om 9 uur te gaan draaien. In Charleville-Mezieres meer ik even aan om brood te kopen (de bakker in Lumes had vakantie) maar na ruim een uur ga ik verder. Bij sluis 44 zit een bocht in de rivier en daardoor kan ik zien dat aan de andere kant een vrachtschip de sluis invaart. Ik moet dus wachten tot dat schip omhoog geschut is. De deuren van de sluis gaan open, en tot mijn verrassing zie ik de Picaro liggen.  

 

    

Ze hebben een mooie site, (met veel informatie over Frankrijk) die ik al verschillende keren bezocht heb. 

Om half een meer ik aan bij Château Regnault om te eten. Het is vandaag wel een mooie dag; afwisselend wolken en zon. Na het eten vertrek ik weer en wil om half zes boven ecluse 52 bij Fumay aanmeren. Ik ben vlak bij de kant en wil nog wat beter naar de kant manoeuvreren, alleen ik kan nog wel gas geven maar de boot gaat niet meer voor of achteruit. Ik kan gelukkig de boot tegen de kant  

 

             

trekken en vastmaken en ga eerst maar naar binnen (er lijkt een bui aan te komen) en ga eten klaar maken; witte bonen in tomatensaus met uien en cornedbeef. Na een zware bui om negen uur zit ik nog tot elf uur 's avonds in T-shirt buiten.

 

11-7  Het blijkt dat de kabel van de keerkoppeling gebroken is en ik kan dankzij een provisorische oplossing naar de haven van Fumay varen. Ik heb het motorluik opengezet en de stok van de dekzwabber met een stuk draad aan de keerkoppeling vastgemaakt zodat ik gewoon aan het roer naar voor- en achteruit kan schakelen. In Fumay zoek ik een bouwmarkt op en daar koop ik een paar slangenklemmen. Zo kan ik het laatste deel van de bedieningskabel aan de stok van de dekzwabber maken . In de stok boor ik een gaatje, (Ik neem altijd wat gereedschap mee onder andere ijzerboortjes en een accuboormachine) kabel er doorheen, ombuigen en daar de kabelklemmen omheen. Daarna monteer ik de kabel weer aan de koppeling. Ik wil de hele reis niet met het motorluik open varen, dus haal ik van het motorluik een plankje af en teken de omtrek van de stok af op het luik boven de keerkoppeling. Langs de lijn boor ik allemaal kleine gaatjes naast elkaar met een ijzerboor, daarna tik ik met een schroevendraaier het multiplex er uit en steek  de stok er door. Onder het varen ziet dat er zo uit en volgens mij ging dat vroeger ook zo.    

                

(onder het varen heb ik haast altijd het roer vastgezet met een touw, zoals op de foto, dan kan ik makkelijk even de kajuit in of een foto maken)

Om half twaalf ben ik uit Fumay vertrokken en om half twee meer ik bij Vireux Wallerand aan om te eten. 

Na een half uur ga ik weer verder en twee uur later meer ik aan in Givet. Aan het begin van de dag was het bewolkt maar na 3 uur breekt de zon door. 'S avonds eet ik roergebakken aardappeltjes met boontjes en worstjes.

 

12-7  Om kwart over zeven vertrek ik, vandaag kom ik dus weer in België. Wanneer ik bij sluis Houx ben ga ik tegen de kant om te eten. Bij de jachthaven in Namen tank ik de jerrycans even vol en om 6 uur meer ik aan op de Sambre op de "oude plek" en eet 's avonds een lauw-warme witte koolsalade.

 

13-7 Vanmorgen ga ik eerst nog even boodschappen doen in Namen en om kwart voor negen vertrek ik.      

                 

 Er is af en toe wat oponthoud bij de sluizen maar tussen zes en zeven passeer ik Luik en wil aanmeren in de haven van Coronmeuse. Naast de haven blijkt 's avonds een popconcert te zijn zodat ik besluit om door te varen. Bij het monument van koning Albert ga ik nu niet bakboord het Albertkanaal, maar stuurboord de Maas op waar en paar honderd meter verder een gammele maar mooie aanlegplaats is en heerlijke bramen groeien.

'S avonds eet ik een tortilla. 

 

14-7  Om half acht vertrek ik, en na sluis Lanaye

ga ik om kwart over tien voor anker in de recreatieplas Eysden; ik ben weer in Nederland en neem een kop thee. Maar ik wil verder en vertrek na een half uur. In Maastricht koop ik even een nieuwe kabel voor de keerkoppeling. (de keerkoppeling werkt zo goed trouwens, het is vaak wel even voorzichtig zoeken naar de vrij-stand en in de sluis moet ik oppassen dat hij niet door het gewicht van de stok in de "vooruit" schiet, motor uit dus in de sluis.) Om kwart over vijf meer ik aan in plas Polderveld bij Heel. Daar heb ik de nieuwe kabel gemonteerd, het plankje weer terug geplaatst en 's avonds witte koolschotel met worst gegeten. Het was een mooie dag. (22.00 uur 20 graden) 

 

15-7  Om 7 uur vertrek ik en om kwart voor tien meer ik aan in het haventje van Kessel om o.a. brood en karbonade te kopen maar na een uur vertrek ik weer. Onderweg zie ik onderstaande manier van laden/lossen. De grondstof zit in een bak op de trein die in zijn geheel van de wagon gepakt en geleegd wordt.  

                 

Om 4 uur kom ik aan op het Leukermeer en eet later karbonade met boontjes. 

                   

 

16-7  Om half negen vertrek ik en meer om kwart voor twaalf aan in de passantenhaven van Mook. Na het eten ga ik verder, kom na ongeveer een kilometer op het Maas-Waalkanaal en na het Maas-Waalkanaal draai ik de Waal op waar ik bij Nijmegen nog een glimp opvang van de vierdaagse.

Om half zes ga ik halfweg het Pannerdenskanaal voor anker in het "Gat van Moorlach" en eet ik roergebakken macaroni met ham en kaas.

 

17-7  Om half acht haal ik het anker op en ga om een uur voor anker op "de Veenoord" bij Deventer om te eten. Om kwart voor vijf lig ik voor de Spooldersluis bij Zwolle (het gaat hard stroomafwaarts) en om half negen meer ik aan bij de "Staphorster Grote Stouwe", een brug over de Hoogeveensche Vaart ca. 1 km vanaf het Meppelerdiep. Ik eet een wittekoolschotel. Het is inmiddels al weer een paar dagen Nederlands weer.

 

18- 7  8.15 Vertrokken, 12.30 thuis.

 

Ik heb dan totaal zo'n 1540 km gevaren met 220 motoruren.

Het was een relaxte tocht maar het doel om via Sambre en Ardennenkanaal weer richting Nederland te varen is niet gelukt. Vandaar dat ik voor mijn gevoel een beetje doelloos door Frankrijk voer omdat ik daarna geen goede alternatieve route had, mede door het ontbreken van waterkaarten van andere kanalen in Noord-Frankrijk. 

Van de bemanning van de Traveler heb ik imiddels via e-mail gehoord dat die stremming er al jaren is. Een gammel aquaduct bij Vadencourt blijkt de boosdoener.  

De laatste informatie: (2011)

Bij de Franse stremmingen lees ik nu op (15 mei 2012) dat de Sambre nog tot 2013 gestremd is, dus kennelijk kun je daar volgend jaar weer langs! 

 

  • 17-09-2012 08-10-2012 Calais, Canal Brug Coulogne, sectie 125 22 125 -
    17-09-2012 14-10-2012 Sambre à l'Oise, Canal Sluis Bois l'Abbaye, sectie 220 28 125 Let op: doorgaande vaart bij Vadencourt nog gestremd tot 2013
    24-09-2012 28-09-2012 Seine Aval Bougival, sluis 220 x 12 m, sectie 307 5 132 Scheepvaart via andere sluis