Rondje Flevopolder
Samen met mijn oudste zoon maak ik een rondje om de Flevopolder. Door weer en wind verloopt die wat anders dan de bedoeling is.
10-9 Ik vertrek om 7.45 uur en meer even aan, aan de aanlegplaats bij het Alteveerviaduct. Allard zal lopend hier heen komen om in te schepen. Een paar minuten later is hij er ook en gaan we verder. De volgende stopplaats is om 12.30 bij de "Staphorster Grote Stouwe" waar we eten.
In Zwartsluis meren we nog even aan voor een boodschapje en daarna gaan we via het Zwarte Water -ook wel Zwols Diep genoemd- en het Zwarte Meer,
richting Ketelmeer waar we om 18.00 uur voor anker gaan in IJsseloog.
Daar zet ik na het eten -een meegenomen en een beetje aantrekkelijk opgemaakte salade- de mast nog op omdat morgenvroeg alles waarschijnlijk nat is door condens.
11-9 's Morgens merk ik dat de wc niet meer wil doorspoelen daar om demonteer ik de bovenkant van de pomp en zie dat er waterplanten in de pomp gezogen zijn. Die haal ik er uit, maar daarna sluit de pomp niet goed meer af aan de bovenkant. Wanneer we geen buitenwater naar binnen pompen maar met de puts water in de wc gooien om door te spoelen werkt het redelijk goed. Het is behelpen, maar te doen. Het is de bedoeling om vandaag -bij voorkeur zeilend- naar Amsterdam te varen maar de Centrale Meldpost IJsselmeer meld via marifoonkanaal 1 een stevige zuidwestenwind met buien en een windwaarschuwing voor 6 Bft. Dat is naar Amsterdam recht tegen de wind in en niet fijn en veilig varen. Daarom kiezen we er voor om via de Randmeren naar het IJmeer te varen. Om 8.45 halen we het anker op en wanneer we bij Elburg zijn varen we daar heen om te eten. Het is 11.45 als we daar aanmeren. Allard tracteerd ons op gebakken vis en een harinkje. We gaan even Elburg in maar om 13.00 uur gaan we verder. We varen nog maar net en dan breekt er een bui los. We varen gelukkig nog langs de aanlegsteigers van Elburg en meren de boot gauw weer aan. Een half uur later is het weer droog en gaan we weer verder. Een paar kilometer voor Harderwijk hijs ik de fok en lukt het even om te zeilen, maar eigenlijk is het net niet bezeild en daarom strijk ik hem een poosje later ook maar weer. Op het Wolderwijd gaat het nog even stevig te keer met de wind schuin van voren en ik ben blij als we bij Zeewolde de haven binnenlopen. Ik weet dat daar ergens vlakbij een Chinees zit en als we aanmeren ruik ik de heerlijke geur al, dus ik ga niet koken vanavond! We meren aan op de kop van een steiger in de Bonshaven en dan blijken we er vlak bij te liggen. Ik moet alleen een beetje omlopen om er te komen. Het is dan 17.00 uur. Allard gaat eerst even een eindje hardlopen en ik ga me aanmelden op het havenkantoor en wil dan meteen even kijken in de watersportwinkel of ze spullen hebben om de pomp van de wc te repareren. De winkel blijkt na 17.00 gesloten en het havenkantoor om 18.00 uur, maar daar is ook al niemand meer, dus loop ik door naar de Chinees voor de meenneem-prijslijst. Als Allard terug en gedoucht is maken we onze keuze eten we natuurlijk weer te veel. Heerlijk!
12-9 We vertrekken om 8.15 en ik heb niet de behoefte om te gaan kijken of er nu wel iemand op het havenkantoor is. Om 10.45 meren we aan in Spakenburg, doen daar boodschappen, eten daar en kijken in de watersportwinkel of daar geschikte onderdelen voor de pomp zijn. Ze kunnen me niet helpen. Het is 14.30 als we verder gaan. Er staat vandaag ook weer een stevige wind en op het Gooimeer krijg ik die schuin van voren. Af en toe komt er war buiswater over. Om 16.30 meren we aan in Almere. Met een zonnetje erbij is het dan in de luwte van de gebouwen aan de haven best wel lekker. Allard gaat weer hardlopen, en ik ga havengeld betalen bij een betaalautomaat. Dan zou ik ook de code van het toiletgebouw moeten krijgen maar op de bon zie ik niets staan wat daar op lijkt. Ik heb een telefoonnummer van de havenmeester en die geeft mij de code van het toiletgebouw door. Wanneer Allard terug komt van het douchen hoor ik dat het niet erg aantrekkelijk is -ik maak er dan ook geen gebruik van- en de andere morgen blijkt dat hij zelfs wanneer hij alleen maar de kraan van de wastafel wil gebruiken al moet betalen. Volgens mij eten we een salade van kidneybonen met paprika, ui, zongedroogde tomaten in olie en ham.
13-9 Voor vrijdag wordt slecht weer voorspelt met veel wind en regen, daarom bewaren we Amsterdam maar voor een andere keer, want met zulk weer is het niet raadzaam om IJmeer en IJsselmeer over te steken, daarom gaan we vandaag maar via IJ- en IJsselmeer naar het Ketelmeer. We vertrekken om 8.00 uur. Het eerste stuk motorren we met de fok op maar wanneer de koers noordoost wordt moet ik de fok strijken. De GPS-ontvanger geeft dan 25 km aan naar Lelystad; we kunnen de TV-toren al zien staan en Allard kan niet geloven dat die nog zo ver weg staat. Het eerste stuk is er nog een stevige windje en gaat de boot behoorlijk te keer, de boeg gaat af en toe denk ik wel twee meter op en neer. Het is echter wel mooi weer en gelijdelijk neemt de wind wat af.
Om 13.30 meren we aan, aan de wachtsteiger voor de sluis van Lelystad. Er komen eerst wat vrachtschepen van de andere kant en daarna kunnen wij er in samen met een groot zeiljacht met Duitse scholieren.
Na de sluis kunnen we de zeilen hijsen en zowat tot de Ketelbrug zeilen. Het is net bezeild en er is ook niet zoveel wind meer maar het is toch nog wel even lekker. Op het Ketelmeer gaat het helemaal op de motor en als we bij IJsseloog zien zijn we in de verte de Nieuwe Ramspolbrug in aanbouw met een openstaand beweegbaar gedeelte. Het is 18.00 uur als we voor anker gaan in het slootje in IJsseloog en daar eten we geloof ik macaroni met ui, salami en tomaat.
14-9 We vertrekken om 7.15 en zien de zon nog opkomen.
Dit is ook het enigste stukje zon wat we de hele dag zien. Er is al gauw een buitje maar daarna ziet het er wat beter uit en wil Allard ook wel even sturen. Hij heeft pech, want even later regent het weer en heeft hij de paraplu nodig.
Bij de Ramspolbrug is het wachten op een vrachtschip van de andere kant die eerst door de brug mag en ik lig in de brugopening van het beweegbare gedeelte met een boel wind op de kont van de boot en probeer door steeds wat voor- en achteruit te varen de boot in het gareel te houden. Als we door de brug zijn hijs ik al gauw de fok en zet ook de motor een tijd uit, maar als we het Zwarte Meer zowat over zijn strijk ik het zeil weer en gaan we op de motor verder. Om 10.00 uur meren we aan, aan het remmingwerk bij de Whaabrug voor Zwartsluis voor koffie met een plak brood er bij, en om de mast te laten zakken. Ik lig mooi met de kop op de wind, maar vergeet om het touwtje van de gaffel dat om de mast zit los te maken. Ik heb dus weer wat te repareren als ik thuis ben. Anderhalf uur later gaan we verder en bij de Staphoster Grote Stouwe meren we aan om te eten. Om 13.00 uur gaan we verder. Bij het Alteveerviaduct gaat Allard weer van boord, en om 17.00 uur ben ik thuis.