Dit jaar wil ik eens het Canal de Bourgogne bevaren. Heen over Maas, Vogezenkanaal en Saône, en over Yonne, Seine en Marne weer terug.
18-6 Om 15.45 vaar ik de Aimée vast naar de Nieuwebrugsluis, schut daar ook, en meer aan beneden de sluis. Op de vouwfiets naar huis, daar eet ik, en na de thee ga ik weer naar de boot. Het is 21.15 en 27 graden wanneer ik daar de trossen losgooi, en een uurtje later meer ik aan voor de Museumboerderij. Een mooie plek om te overnachten!
19-6 Het is nog zo'n 2 kilometer tot aan de sluis, dus 8.45 is vroeg genoeg om te vertrekken, op weer een stralende dag. De tocht verloopt voorspoedig,
en om 11.45 meer al ik bij Zwartsluis aan. Ik heb al jaren een jerrycan voor diesel die niet goed afsluit, en daar wil ik nu eens een nieuwe voor kopen bij Koos Slurink Watersport. De watertank gooi ik even vol bij Jachthaven Kranerweerd, en daarna via de nieuwe sluis het Zwarte Water op. Dat is breed genoeg om dankzij de stuurautomaat tijdens het varen veilig een boterham met een gebakken eitje klaar te maken, en ik kook ook meteen een eitje voor op de rundvleessalade voor vanavond. Het is 15.15 wanneer ik de Spooldersluis uitvaar.
De salade werk ik voortvarend naar binnen, en omstreeks negen uur passeer ik Deventer.
Het is 22.30 wanneer ik voor anker ga op het Zandgat van Gorsel. Nog even zitten met een kopje thee, en dan naar bed.
20-6 Ondanks de lange dag gisteren ben ik toch weer op tijd wakker, en om 7.15 haal ik het anker op bij een stralend blauwe lucht en 20 graden. Een uur later passeer ik Zutphen. Het is een mooie rivier, de IJssel, maar stroomopwaarts toch altijd wat afzien. Tenminste met een bootje als de Aimée! Net voorbij Dieren ga ik op een stuk "afgesneden" IJsselarm even eten. Het water staat laag, en daardoor is het hier ondiep, en pas op de derde plek waai ik niet meer aan de grond achter het anker. Omstreeks half vijf ben ik aan het begin van de IJssel, en drie kwartier later ga ik voor anker op plas De Loowaard naast het Pannerdens kanaal. Binnen is het dan 30 graden, bij een lekker windje buiten.
's Avonds word ik door Martha gebeld dat ze de voordeur niet meer in kon en een slotenmaker moest laten komen om het slot uit te boren en het uitgeboorde slot te vervangen. Kassa!!!
21-6 Ik vertrek weer om 7.15. Voor het weer hoef ik niet naar Frankrijk, want het is vandaag ook weer volop zomer. Op de Waal word ik opgelopen door een cruiseschip. Die worden kennelijk steeds luxer, want elke hut heeft zo te zien zijn eigen kleine balkonnetje. Nooit eerder gezien!
Om 10.15 ben ik van de Waal of en bij sluis Weurt. Daar krijg ik te maken met een vervelende sluiswachter, en daardoor vervelende situatie. Ik roep de sluis op. De sluiswachter heeft me kennelijk al gezien, en wanneer hij antwoordt heeft hij het over "dat motorjacht". Ik vraag; "motorjacht?". Ondanks dat de mast gestreken is kun je toch duidelijk zien dat het een zeiljacht is. "Ja, dat heb ik al gezegd, en ik zeg het niet nog een keer!" reageert hij. Oké, zeker met het verkeerde been uit bed gestapt. Over de marifoon hoor ik dat er nog een vrachtschip aankomt. Er ligt al een schip voor de stuurboordsluis tegen de beschoeiing te wachten om geschut te worden. Die andere moet in de grote sluis. Dat is de bakboordsluis volgens mij. Ik volg het vrachtschip dat invaart, maar die ander drijft ook langzaam richting stuurboordsluis. Door de vervelende ervaring net wil ik de sluis niet weer oproepen om te vragen of dit de bedoeling is, maar door zijn (vervelende) uitlatingen over de marifoon tegen de schippers van de vrachtschepen over dat jachie begrijp ik dat beide schepen de stuurboordsluis in gaan, en dat ik na het tweede vrachtschip in moet varen.
Er gaan hier verschillende dingen fout, waarvan ik 1 wil noemen. De sluismeester verwijst mij naar de stuurboordsluis, en tegen de beroepsschipper, die hier bekend is, heeft hij het over "de nieuwe sluis". Hij moet er van uit gaan dat ik niet weet wat de nieuwe (1975) of oude sluis is! (Hoe het wel moet verderop) Volgende keer toch maar wat assertiever zijn! Om 12.45 meer ik aan bij Mook om te eten en voor een boodschapje. Ik probeer zoveel mogelijk in de schaduw te lopen, want het is ruim dertig graden, en de zon schijnt onbarmhartig. Om 13.30 draai ik de Maas weer op, en een sluis en dertig kilometer verder ga ik bakboord uit het Leukermeer op, en ga daar voor anker in de schaduw van de bomen op een eilandje. Het is dan 17.45 en 32 graden. Gauw even de plomp in!
22-6 Het is 7.15 wanneer ik het anker ophaal. Het blijft warm en zonnig! In Blerick meer ik even aan voor brood en vlees. Het is ongeveer 12.30 wanneer ik mij per marifoon meld bij sluis Belfeld. Daar hoor ik hoe het wél moet op een sluis! De vrouwelijke sluiswachter meldt dat in de middensluis een schip naar beneden schut, en dat na het uitvaren, ik in die sluis omhoog geschut kan worden. Gaat een kwartiertje duren. Heb ik mooi de gelegenheid om een eitje te bakken voor op de middagboterham. Even later meldt zich nog een plezierjacht, die van de sluismeester meekrijgt dat hij samen met mij geschut wordt. Vijf minuten later meldt zich een vrachtschip dat opgeschut moet worden, en ook die krijgt de mededeling van nog steeds de vrouwelijke sluiswachter dat hij samen met twee jachten in de sluis komt te liggen. Wij, de twee jachten worden ook opgeroepen met de vraag of we ons allebei even willen melden, en de mededeling dat het vrachtschip eerst de sluis in vaart, en wanneer die vastligt wij er achter kunnen vastmaken. Een verademing t.o.v. de benadering bij sluis Weurt! Na nog 25 km, 1 sluis (sluis Heel) en 4 uur varen, ga ik voor anker op weer een van mijn vaste overnachtingsplaatsen; Plas Polderveld bij Maasbracht.
23- 6 Vandaag ga ik de Belgisch/Nederlandse grens passeren. Om 6.45 haal ik het anker op. De temperatuur is nu wat aangenamer, en het is bewolkt. Na twee sluizen
en 36 km Julianakanaal kom ik om 13.00 uur vlak voor Maastricht weer op de Maas, en een uurtje later maak ik vast voor sluis Lanaye om te wachten op een schutting. Drie kwartier later, en 14 meter hoger
ga ik verder, naar mijn doel voor vandaag; Luik. Deze keer wil ik achter een eiland in de Maas overnachten. Lijkt mij een mooie plek waar ik beschut door het eiland geen last heb van langsvarende scheepvaart. (Dacht ik!) In de loop van de middag is het zonniger en warmer geworden en er is inmiddels ook een stevig windje opgestoken. Aangenaam weer dus! Wanneer ik achter het eiland vastgemaakt heb lig ik daar eerst heerlijk rustig,
maar later op de avond komt er kennelijk een vrachtschip of duwcombinatie met een flinke boeg en hekgolf stroomafwaarts, en lig ik toch te stuiteren aan de kade. Gelukkig is het niet druk, maar het duurt wel heel lang voor het water weer rustig is.
24- 6 Na een wat onrustige nacht (waarin ik ook nog kramp kreeg, en midden in de nacht in het donker door de ganzenpoep op de kant strompel, om de kuitspieren weer in standje normaal te krijgen) vertrek ik om 6.00 uur. Vroeg!, maar een voordeel van vroeg vertrekken is, dat ik hopelijk vandaag in wat rustiger vaarwater, voorbij Namen dus, terecht kom. Sluis Ivoz-Ramet komt net een schip uit, en kan ik zowat zo in varen. Dat begint al goed. Er staat vandaag weer een stevige wind, maar nu is het kil.
Om 16.00 ben ik de laatste grote sluis, vlak voor Namen gepasseerd. Nog even door voor een lekkere rustige ligplaats om te overnachten! Die vind ik drie sluizen verder, net na ecluse Riviére. Na het eten haal ik de fiets maar eens onder de tafel weg, en fiets naar de volgende sluis, een dikke vier kilometer verderop. Onderweg kom ik langs een restaurant met op het terras allemaal mensen met een licht tintje. Einde ramadan? Bij even zoeken op de pc blijkt die pas morgen om even over tien af te lopen. Nu zitten ze misschien ook te wachten tot 10.10, zonsondergang, voordat ze los gaan!
25-6 Om 8.45 gooi ik de trossen los. Het schutten gaat niet lekker vandaag. De twee volgende sluizen duurt het een uur voor ik er door ben. In ruim 3 uur ben ik ongeveer 10 km opgeschoten. De trein hoef ik niet te halen, maar ik wou vandaag eigenlijk wel een eindje Frankrijk in, maar zo gaat hem dat niet worden! Vlak voor sluis (ecluse de-Houx) kom ik twee bootjes tegen die net deze kant op geschut zijn, maar toch loopt de sluis eerst weer vol voor 3 bootjes van de andere kant. Smeergeld, of is er geen enkele communicatie tussen de sluizen onderling? Het schutten gaat ook tergend langzaam!
Bij Waulsort zit de sluiswachter te slapen, of beter gezegd, TV te kijken. Wanneer er op de sluis geen enkele beweging waar te nemen is, leg ik de boot maar vast aan het remmingwerk bij de sluis, en ga poolshoogte nemen. Het blijkt dat de sluismeester, boven een filmpje zit te kijken! De dienstbaarheid die je in Nederland vooral in het Noorden tegenkomt is hier ver te zoeken.
Het is 17.45 wanneer ik aanmeer in Givet, net over de grens, nadat ik op de eerste sluis een vignet heb gekocht. Daar hoorde ik al dat de Maas (Canal de l'Est Branche Nord) verderop gestremd is, wegens te weinig water, maar dat ik nog wel het Ardennenkanaal op kan. Jammer, dan maar het Ardennenkanaal op. Het ligt behoorlijk vol in Givet, maar ik heb nog een redelijk plekje kunnen krijgen. Van de voorburen hoor ik dat ze bij Verdun gestrand zijn en weer terug gaan. Nu gaan ze vakantievieren in Zeeland. Er schijnen meer mensen te liggen die weer teruggaan. Ik besluit om de geplande tocht nu maar de andere kant rond te gaan.
26-6 Ik vertrek om 8.00 uur. Ik zie nog geen beweging op de sluis wanneer ik daar aankom. Daarom leg ik de Aimée maar aan een dam, naast de sluis, nauwlettend gadegeslagen door wat hondjes op de wal, en klauter naar boven om te zien wat er aan de hand is.
Er komt net iemand aan in een autootje van de VNF, en van hem hoor ik dat ze pas om negen uur beginnen te schutten vanwege gebrek aan water, maar eerst moet hij het water tussen de twee sluizen 45 cm laten zakken, want er moet een passagiersschip door de tunnel. Anders lukt dat niet vanwege de hoogte van het schip.
Om 9.45 ben ik door de tunnel en de beide sluizen. Ze zijn op de Maas bezig om de oude stuwen met de paaltjes te vervangen door moderne stuwen. Onderstaande is volgens mij al klaar, maar ondanks watergebrek loopt er nog heel wat water over de stuw!
Een uurtje later leg ik aan in Wallerand om water te tanken en voor een paar boodschappen. Vanmorgen was het eerst bewolkt en fris, maar nu bewolkt met af en toe zon en lekker. Wanneer ik daar lig komt het passagiersschip waar ze het water voor moesten laten zakken ook langs, en legt even voorbij mij aan, aan de kade.
Er komt een roedel kinderen uit die hier aan wal gaat. Wanneer je zuinig moet zijn met water lijkt het mij niet verstandig om ook hier een boel water voor te verspillen.
Na het eten ga ik verder. Hieronder weer een stuw, waar nog druk aan gewerkt wordt
Wanneer ik bij sluis Revin aankom staat die open en vaar ik maar in. Er is echter geen enkele beweging te zien in of bij het sluiswachtershuisje. Ik maak maar vast aan een bolder in de muur.
Na verloop van tijd loopt er iemand vanuit de huizen naast de sluis(?) over de deuren en even later gaan de deuren achter mij dicht. Normaal wordt er hier even een touwtje aangepakt, want het is een sluis met een groot verval, maar deze keer is dat kennelijk te veel moeite. Wanneer ik een eind gestegen ben wip ik het touw maar van de bolder en laat ik de Aimée los achter in de sluis drijven en corrigeer af en toe even met motor en roer. Normaal mag dat niet, maar dan moeten ze maar helpen met aanmeren. Om vijf uur ben ik er door,
en ruim een uur later meer ik aan boven sluis 48, ecluse Les Dames de Meuse. 's Avonds ga ik even zwemmen om op te frissen en maak meteen de boot wat schoon op de waterlijn. Ik merk dat ik aan de achterkant zowat aan de grond lig, en verhaal de boot een eindje naar voren naar wat dieper water. De waterstand tussen de sluizen wil nog wel eens wisselen weet ik van de beroepsschippers hier in Frankrijk, en ik zit morgenvroeg liever niet aan de grond, en daarna ook niet trouwens!
27-6 Ik vertrek om 8.30. het is grijs en miezerig zoals op onderstaande foto te zien is. Ik kom dan twee platbodems tegen die Frankrijk ook met gestreken mast doen. Zie je niet veel, want meestal gaat de grote mast er af en wordt er een klein mastje teruggeplaatst.
Om 11.00 uur meer ik aan bij Monthermé voor een stokbroodje, maar de bakker is helaas gestopt. Dan maar op de fiets naar de supermarkt een eindje verderop. kan ik meteen wat andere proviand inslaan. Wanneer ik terug ben ga ik verder, en een klein uur later meer ik aan bij Château Regnault om te eten. De volgende sluis springt op dubbel rood wanneer ik erin lig. VNF bellen! Het duurt een half uurtje wanneer er een depanneur is om de zaak te fixen. Het is dan 19 graden, maar 's middags komt ook af en toe de zon er even door.
Bij Joigny-sur-Meuse zie ik een mooi pontonnetje waar ik aanmeer om te overnachten, al snel gevolgd door de boot die ik al voor vorige sluis zag liggen, toen ik daar in lag. Ik help ze met aanmeren en we maken even een praatje. Ze willen gaan fietsen, en ik heb het idee dat dat een standaard ritueel is. Ze nemen regenkleding mee want de lucht ziet er af en toe dreigend uit. Ik krijg om 17.00 uur een zware bui die zij ook gehad hebben, want ze hebben nauwelijks een droge draad meer aan hun lijf wanneer ze weer terugkomen. In 2014 heb ik ook bij Joigny gelegen, alleen lag ik toen boven de volgende sluis. Toen was het "dépôt de pain" niet open op de beloofde tijd, dus geen brood. Wanneer ik nu in het dorp op onderzoek uitga zie ik geen enkele aanwijzing dat er ergens brood te koop is.
Meestal zijn pontonnetjes als dit gratis in Frankrijk, maar nu komt er 's avonds een aardige juffrouw 3,70 vangen.
28-6 Regen! Om 13. 30 wordt het droog en ga ik verder. De hond die ik hier bij de eerstvolgende sluis in 2014 ontmoette leeft nog.
Na de sluis bij Charleville meer ik aan op een plek die eigenlijk voor de vrachtvaart bestemd is zo te zien. Op internet vond ik vlak na de sluis bij Charleville een supermarkt met tankstation, en een plek waar je even kunt aanmeren. Waarschijnlijk is het een aanlegplaats voor vrachtschepen, maar meestal ligt er niks, en ik ben ook zo weer weg. Bij het tankstation blijkt echter dat de betaalautomaat mijn pasje niet lust, dus sjouw ik maar weer terug met de drie lege jerrycans. Om 17.15 meer ik aan bij Lumes aan een verder lege aanlegplaats. Regen! Later klaart het weer op en kan ik buiten in de zon eten. Op Facebook schep ik op over mijn kookkunsten van die dag, (een blik warm gemaakte cassoulet) en vertel erbij waar het geconsumeerd werd. Neef en nicht Henk en Jacqueline, blijken morgen zowat hier langs te komen met de camper, en we maken de afspraak om elkaar hier dan te ontmoeten. Dat wordt opruimen, poetsen en afwassen!
29- 6 Een rustdag dus waarop ik 's morgens stevig aan het werk ga.
's Morgens nog even naar de bakker voor wat lekkers bij de thee en de koffie. Omstreeks half twaalf zijn ze er en hebben we een gezellige ontmoeting.
Aan de overkant van de Maas is een grote supermarkt met tankstation, dus ga ik 's middags op de fiets op onderzoek uit of ik daar wat diesel kan krijgen, maar de omweg daarnaartoe is te groot, en heuvelig om dat met een jerrycan met twintig liter diesel te doen. Over twintig kilometer kan ik tanken op het begin van het Ardennenkanaal bij Pont-à-Bar. Aan het water, dus wel duur, maar verderop kan ik al gauw weer goedkoper tanken. Lekkere dag vandaag; half bewolkt, en 22 graden
30-6 Wanneer ik om 8.15 vertrek is het bewolkt en 16 graden. Ik laat op het Ardennenkanaal bij Pont-à-Bar 1 jerrycan vullen, en ruim een uur later ga ik aan de kant voor koffie, en om de diesel in de tank te gooien. Ik verwacht inmiddels met de laatste druppels diesel bezig te zijn, maar op een gegeven moment hoor ik geluiden uit de tank komen alsof hij vol is. Ik zie de diesel in de vulslang van de tank omhoogkomen, en gauw trek ik het slangetje uit de jerrycan. Er blijkt maar 13 ltr in te gaan. Dat betekent dat ik maar 80 ltr nodig heb gehad om hier te komen. Lekker zuinig motortje! Om 13.00 uur meer ik aan bij la Cassine om te eten. Daar heb ik een licht buitje die ik even laat overtrekken voor ik verder ga. Om 17.15 meer ik aan bij Le-Chesne. Morgen de sluizentrap!
1-7 Nee dus. Regen!
2-7 Eerst naar de bakker voor een stokbroodje, en om 8.45 gooi ik de trossen los. Er liggen al twee scheepjes uit Mook te wachten voor de eerste sluis, en met zijn drieën keutelen we de heuvel af. Het duurt even voor we op elkaar ingespeeld zijn, maar dan gaat het kennelijk te snel, want er komt een sluiswachter langs met z'n autootje, en vraagt of we het wat kalmeraan willen doen.
Vooral het uitvaren van de sluis gaat te snel volgens hem. Daardoor ontstaan er storingen. (achter ons!)
De dag begon redelijk goed, maar in de loop van de dag wordt het druilerig. Ik ben blij wanneer ik om 15.30 kan aanmeren bij Attigny. Na zes uur komt de zon er nog door.
Na het eten ga ik nog even op de fiets Attigny in. Er is weer kermis zoals vaker om deze tijd. Fijn dat ik daar op mijn ligplaats geen last van heb. Ik zie bij de supermarkt dat de pomp een zelfbedieningspomp is geworden waar ik ook niet met mijn bankpas kan betalen. Dan verderop maar diesel kopen.
3-7 Ik vertrek om 9.15
en meer ruim drie uur later aan bij Rethel. Eerst even naar de supermarkt. Aan de andere kant van de brug blijkt een tankstation met nette prijzen, dus de fiets onder de tafel weg, en twee keer heen en weer met een jerrycan achterop. De watertank wordt ook even gevuld, en na het eten ga ik verder. Tussen sluis 11 en 12 kom ik de Traveler tegen waar ik een kort marifooncontact mee heb. Het is half bewolkt en 25 graden. Lekker weer! Het is 18.00 uur wanneer ik aanmeer voor sluis 13.
4-7 Om negen uur vaar ik bij stralend weer de sluis in, en een half uurtje later meer ik ook al weer aan bij Asfeld. Even op de fiets naar de winkel voor een baguette, eieren en ook zo'n lekkere Franse worst voor op het brood.
Achter mij liggen de mensen die bij Joigny aan de steiger lagen. Die waren ook van plan om een andere route te varen, en hebben van dit gebied geen vaarkaarten bij zich. Hun zoon(?) zal dit weekend vanuit Nederland op bezoek komen. Ze vragen mij op de boot voor een kopje koffie, en of ik een goede plek weet voor een ontmoeting. Mijn vaarkaart wordt erbij gehaald, en ik suggereer om voor Soissons aan te meren bij Villeneuve-Saint-Germain. Om 10.45 ga ik verder. Bij Variscourt zoek ik om 13.25 een schaduwplekje om te eten. Na nu heb ik heel wat foto,s gemaakt tot ik er - inmiddels op de Marne - achter kwam dat de SD-kaart vol was. Dus vanaf nu, af en toe alleen een foto genomen met mijn telefoon. Om 17.00 uur vind ik een schaduwplek (in het wild) bij km. 33. Het is dan 29 graden. Ik heb het niet genoteerd, maar waarschijnlijk ben ik hier ook, net als bij Variscourt , voor een frisse duik even de plomp in gegaan. In de loop van de avond verdwijnt de zon en vaar ik naar Bourg-et-Comin waar ik om 20.15 vastmaak, bij nu 25 graden. Ik lig met de achterkant naar een boot met een Engels stel die voortdurend op luide toon op elkaar vitten. Later op de avond krijgen ze bezoek van een stel dat voor hen ligt met de boot. Ik neem het zekere voor het onzekere, en draai de Aimée en ga zo ver mogelijk bij hen vandaan liggen. Gelukkig blijkt het allemaal niet nodig, want het stel neemt al snel weer afscheid.
5-7 "s Morgens eerst naar de bakker in Bourg-et Comin. Onderweg zie ik een mooi lavoir en kan het niet laten om er een paar foto's van te maken.
Het is stralend weer wanneer ik om 8.30 de sluis in vaar. Om 13.00 uur meer ik aan bij Villeneufe-Saint-Germain, op de mooie plek die geadviseerd had aan de mensen bij Asfeld. Het is allemaal wel een beetje krap voor een grotere boot, en vlak aan de kant vrij ondiep; voor mij echter geen probleem. Na het eten en een duik ga ik verder, en meer drie uur later aan bij Vic-sur-Aisne.
Een heel mooi plekje in de schaduw van een boom, (32 C) ik heb alleen wel wat extra lange touwen nodig om vast te kunnen liggen. Ik ben inmiddels al ruim dertig kilometer van de kanalen af en ben nu op de Aisne. 's Avonds ga ik op de fiets de plaats in om te kijken waar de bakker zit en maak meteen wat foto's in het mooie centrum. (dacht ik)
6-7 Eerst naar de bakker, en wanneer ik om 8.30 uur vertrek is het half bewolkt en al 22 graden. Ik zie een paar flinke onweersbuien langstrekken, maar gelukkig krijg ik niet meer dan een paar drupjes. Het is 12.00 uur wanneer ik bakboord uit ga, de Oise op. Ecluse Venette ben ik zo door, Maar wanneer ik 1,5 uur later bij ecluse Verberie aankom duurt het ruim een uur voor ik er in kan varen, en nog eens een half uur voor ik er uit ben. Om 17.30 meer ik aan voor sluis Sarron. Net op tijd, want even later barst er een onweersbui los. Wanneer die voorbij is, is het nauwelijks afgekoeld, daarom maar even langs het trapje op het roer de Oise in.
Dit kleine paadje kom ik uit met de fiets wanneer ik mijn broodje ga halen in Pont-Sainte-Maxence. In 2014 heb ik hier ook gelegen, alleen wat dichter naar de sluis. Ik lig nu tussen een woonschip en een groot stalen werkponton.
7-7 Op tijd naar de supermarkt voor brood, en eten. Om acht uur vaar ik naar de sluis, en...., wachten. Vanmorgen weer zon! Net als in 2014 denk ik hier achter een vrachtschip in te kunnen varen, maar gaan voor mijn neus de lichten op rood en de deuren dicht! Het is 10.30 wanneer ik eindelijk geschut ben. Kan een lange dag worden zo, want eigenlijk wil ik vandaag op de Seine zien te komen. Ik eet onder het varen, en om 17.45 ben ik door de laatste sluis op de Oise; nog 13 km! Het is 19.30 wanneer ik aangemeerd lig op de Seine, nadat ik me eerst op een andere plek vastgevaren heb in de waterplanten. Ik lig stijf tussen een soort rondvaartboot en een woonschip. De man van de woonboot komt even vragen of alles oké is en of ik wat nodig heb. Aardig!
8-7 Op tijd naar de bakker vanmorgen, en op tijd vertrekken. Zeven uur, want ik wil weer net als in 2014 de Marne zien te halen in een dag. Onderweg haal ik nog een duif uit het water die ondanks mijn goede verzorging uiteindelijk toch nog "het loodje legt".
Eerst zet ik hem op het luik, maar daar haal ik hem al gauw af om te voorkomen dat hij weer in het water fladdert wanneer hij wat bijgekomen is. Als hij wat lijkt op te leven schijt hij nog wel even als dank het trapje onder.
Wanneer ik in Paris bij Île de la Cité aankom zie ik op de kaart dat ik stroomopwaarts aan de stuurboordkant langs het eiland mag varen behalve bij hoog water. Dat is volgens mij nu niet het geval, dus ik pak die kant. Het is daar lekker rustig varen, en vlak onder de Notre-Dame door. Om 18.45 ben ik weer van de Seine af, en meer ik aan, aan de wachtsteiger voor de eerste sluis op de Marne. De lichten zijn uit, dus kennelijk wordt er niet meer bediendt. Dan overnacht ik hier maar. Het is bepaald geen ideale plek, zo tussen die bruggen met druk verkeer. Wanneer er echter toch nog een beroepsschip deze kant op schut probeer ik toch maar contact met de sluis te krijgen, en ik blijk er toch nog door te kunnen. Ik meer eerst maar aan, aan het wachtsteigertje aan de andere kant van de sluis om te eten, en na het eten vaar ik naar de "trap" waar ik vaker gelegen heb. Er zitten nu echter allemaal mensen, daarom maak ik maar weer vast aan de wachtsteiger. Ook een prima plek!
9-7 's Morgens eerst op de fiets naar de bakker. Op de heenweg over de voetgangersbrug over de sluis, en terug gewoon over de verkeersbrug. Een leuk tochtje van hier af. Om negen uur gooi ik de trossen los, en lig een kwartier later voor de eerste sluis. Er komt eerst wat van de andere kant, dus wachten! Na een half uurtje kan ik invaren. Het is een wat vervelende sluis voor de pleziervaart, want opgebouwd uit grof damwandprofiel, maar met wat extra stootwillen en goed opletten lukt het wel. Om 12.45 pauze in sluis Vaires. De deuren stonden open, en de lichten op groen, dus ik kon gewoon invaren. Volgens mijn waterkaart is er pauze van 12.30 tot 13.30, maar om 13.20 gaan de deuren achter mij al dicht, ga ik 45 cm omhoog, en kom ik weer op de Marne. Om 16.00 uur kom ik aan bij Esbly. Gelukkig is het pontonnetje vrij, maar om daar te komen wordt een probleem. Allemaal waterplanten. Ik leg de boot eerst even in het kanaal aan de kant, aan een paar meerpennen, en loop met vaarboom en pikhaak naar het ponton. daar druk, en trek ik de laag waterplanten naast het ponton zoveel mogelijk weg, zodat er ongeveer een vrije ligplaats ontstaat. Dan weer terug naar de boot, en op hoop van zegen. Ik zoek een route met wat open plekken, en vaar achteruit, met een aanloopje ernaartoe. Ik kom ver genoeg om van de boot op het ponton te kunnen stappen, en trek hem daarna naast en tegen het ponton aan. Zo die ligt vast!
Het zou gaan onweren volgens de berichten, en ik lig nog maar net wanneer ik de eerste klap al hoor.
10-7 Een regendag. Wanneer het omstreeks de middag even wat droger is ga ik op de fiets naar de supermarkt voor wat boodschappen. Omstreeks 15.00 uur is het droog, en vertrek ik. Het ligt daar goed, maar ik wil wel eens bij Trilport liggen, ongeveer twee uurtjes varen van hier, maar ik ben nauwelijks op weg of het begint weer te regenen. Omstreeks vier uur zo erg dat ik maar ergens een aanlegplaats improviseer aan een paar boompjes. Een uur later is het weer droog, en vaar ik naar sluis Meaux.
Om 18.15 meer ik aan bij wat ook mijn doel was voor vandaag;Trilport! (In de zon) In 2014 had ik hier ook even gelegen voor de koffie, en dacht toen "Hé, wat een mooie overnachtingsplek. Bakker, en supermarkt vlakbij!" Vanavond valt het wat tegen. Aan de overkant zijn een paar mensen aan het barbecueën, waarvan de wortels waarschijnlijk aan de andere kant van de middellandse zee liggen. Ze hebben een paar losse speakers aangesloten op de stereo-installatie van de auto, en laten constant Arabische muziek over het water schallen. Na acht uur begint het weer te regen en wordt het stil aan de overkant.
11-7 Om 7.30 vertrek met een vers stokbroodje, en om 13.15 meer ik aan bij la-Ferté-sous-Jouarre. Een mooie tijd voor de lunch. Vanmorgen was het eerst bewolkt en fris, met af en toe een drupje regen, en na de middag had ik zelfs de paraplu nog even nodig. Ik lig aangemeerd aan het eerst ponton dat wat gammel is, en zonder stroom en water, maar voor mij geen probleem. In de loop van de middag komt een soort rondvaartboot achteruit naar de aanlegplaats varen. Als hij vlakbij is komt er een man achterop vertellen dat zij aan de steiger willen liggen. Ik ben eerst niet van plan om mijn ligplaats op te geven, en ook mijn buurman zegt dat ik moet blijven liggen, maar de man beweert dat zij het recht hebben om daar te liggen. Aan de andere pontons lijkt het aardig vol te liggen, maar wanneer ik even naar achteren loop zie ik dat helemaal achterop een heel mooie plek vrij is. Geen probleem hoor om te verkassen! In de loop van de middag is het mooi weer geworden, en wanneer ik 's avonds lekker binnen zit te lezen, deur en luik open en een muziekje op, krijg ik op de steiger naast de boot bezoek. Wat jongelui die dat een mooie plek vinden om elkaar te ontmoeten kennelijk. Ze zijn niet vervelend of luidruchtig, maar ik weet natuurlijk niet of ze weg zijn wanneer ik straks naar bed wil. Uit voorzorg zet ik de pianoconcerten van Mozart twee streepjes harder, en een kwartiertje later zijn ze weg.
12-7 Vanmorgen is het miezerig dus blijf ik liggen. (Ik niet in bed, maar de Aimée aan het ponton!) Wanneer ik naar de winkel ga voor brood en wat andere boodschappen zie ik dat de rondvaartboot allemaal fietsers aan boord heeft. De fietsen staan dwars over het fietspad op de wal, en mensen in regenkleding krioelen er omheen. Ja, als je een boot/fietsvakantie hebt geboekt moet je fietsen. Weer of geen weer!
Ik kom terug met ook twee blikken witte bonen voor door de Griekse salade, maar tot nog toe heb ik nog steeds geen lekkere fetakaas kunnen vinden in Frankrijk. Ik blijf het proberen! Om 13.30 is het droog geworden, en vertrek ik, maar wanneer ik tweeënhalf uur later aanmeer bij Saâcy-sur-Marne aanmeer regent het weer. Bekent terrein hier, want in 2014 heb ik quatorze juillet hier uitgelegen.
13-7 Om 11.30 activeer ik de sluis, en springen de lichten op groen, maar wanneer ik er naar toe vaar zie ik rood/groen. Er komt eerst een spits van de andere kant die handmatig voorrang krijgt. Om 14.00 uur meer ik aan bij Nogent l'Artaud. Bij de link staat de aanlegplaats onder water, maar bij deze link vanaf de brug staat er juist heel weinig water in de Marne. Volgens mij was het hier dat ik een foto maakte van drie Franse mannetjes, alle drie met bretels en op de rug gezien. Maar helaas geen foto, want geheugenkaart vol! Na het eten verder. Het is bewolkt, maar wel een lekker temperatuurtje. Het is 17.00 uur wanneer ik aanmeer bij Chateau-Thierry. Hier ga ik dan maar de 14e juli doorbrengen.
14-7 Afgelopen avond al feest in Chateau-Thierry, en in het parkje achter mij ligt aan de waterkant een stel op een kleedje hun roes uit te slapen. Een oud vrouwtje die de eendjes komt voeren kijkt even bij hen of het goed met ze gaat, en probeert ook een praatje aan te knopen. Het is mooi weer, allemaal mensen met kinderen komen op het parkje en het water af. De eendjes worden vetgemest. Vaak is het stokbrood zo hard dat het eerst kapot getrapt moet worden, en dan wordt het met de voet het water ingeschoven. Misschien moslims? Die schijnen eten niet in de vuilnisbak te mogen gooien. Ik fiets met een Jerrycan naar een pompstation vlakbij, maar die is gesloten. In de middag fiets ik nog even naar de markt in Chateau-Thierry, maar zie geen dingen van mijn gading. Het blijft vrij druk langs de waterkant, en ik besluit om de rust op te zoeken, start de motor, en ga verder stroomopwaarts, en meer een kwartiertje later aan bij:
PK(km)-43.650 dus.
Het is een zeer gammel privésteigertje, en het lijkt er op dat hier al lang niemand geweest is.
15-7 Ik vertrek om 8.00 uur, en meer ruim een kwartier later aan boven de volgende sluis bij Mont-Saint-Pere. De fiets voor de dag, en weg voor brood! Geen bakker. Dan treed plan B in werking; voorgebakken broodjes. Die bak ik deze reis af in een grote pan met onderin een metalen onderzetter. Dat bleek in eerste instantie te dicht bij de bodem, want de broodjes werden wel erg donker. Daarom heb ik met een ijzerzaagje de bovenkant van een leeg (witte) bonenblik afgezaagd , en dat komt er nadien onder. De pan komt wat sneller op temperatuur dan mijn oventje. Om 9.30 ga ik verder, en tweeënhalf uur later meer ik aan bij Dormans. Daar haal ik even brood. Bij de bakker blijkt het stokbrood uitverkocht, maar een eindje verder vind ik een supermarkt, en kost het stokbroodje maar half zoveel als bij de bakker. Terug op de boot een lekker stuk stokbrood met gebakken ei. Om 13.45 ga ik verder en meer om 16.00 uur aan bij Reuil. Het is daar dan half bewolkt en 27 graden. Lekker weer dus. Hier is helaas ook geen bakker weet ik uit ervaring, (2014) maar het is wel een mooie plek. In het parkje naast de boot spannen een paar jongelui een spanband tussen een paar bomen, en proberen daar op te koorddansen zonder evenwichtsstok. Een van de jongens lukt dat bijzonder goed.
16-7 Vanmorgen is het bewolkt. Nadat ik een klein buitje heb uitgezeten, gooi ik om 9.30 de trossen los.
Om 12.15 meer ik aan bij Epernay, voor de supermarkt. Daar gooi ik de laatste liters diesel uit de jerrycans in de tank, en vul ze daarna alle drie bij de pomp daar, ongeveer 85 ltr. In de loop van de morgen is het weer steeds beter geworden, en met mooi weer vaar ik zo'n 4 km terug naar de sluis waardoor ik op het Canal-Lateral-à-la-Marne kom. Wanneer ik door de sluis ben meer ik "in het wild" ergens op een schaduwplekje aan om te eten.
Het is 17.00 wanneer ik vast maak bij km 49,5, en het is binnen dan 30 graden. Hieronder al weer de derde foto met fototoestel nadat ik de geheugenkaart had leeg gemaakt naar de tablet. De ballon was samen met nog een paar andere ballonnen vlak naast het kanaal opgestegen, en kwam over.
Na aankomst even lekker zwemmen, en de boot weer wat schoon maken op de waterlijn vanuit het water.
17-7 Ik vertrek om 8.30, en drie kwartier later meer ik aan voor de eerste sluis die ik tegenkom; sluis 11.
Het ligt daar zo heerlijk, dat ik daar de hele dag blijf liggen. Het voelt zelfs een beetje als thuis, wanneer fam. De Haan uit Staveren met hun spits St. Therese langskomt.
's Middags ga ik op de fiets op onderzoek uit of er ergens brood te krijgen is. Ik vind een eind verder wel een buurtsuper, maar die is pas om 4 uur open, en om nog een keer die 4,5 km te fietsen heb ik geen zin in. Wanneer ik terug ben is het ineens druk bij de sluis. Er komt van beide kanten een spits die door de sluis moet, en er is kennelijk ook net een blik jachten opengetrokken. 's Avonds piept de ondergaande zon net onder de bomen langs het kanaal door.
18-7 Om 8.00 uur gaan de lichten van de sluis aan en vaar ik er naar toe en er in, en anderhalf uur later kom ik bij de sluis van Châlons-en-Champagne aan. Die blijkt "bemant" door een vrouwelijke sluiswachter die me natuurlijk komt vertellen dat ik wél vast moet maken in de sluis. Direct na de sluis is nog een mooie aanlegpaats in de schaduw van de bomen. Ik ga daar op de fiets op zoek naar een supermarkt. Brood, afbakbroodjes en wijn, en weer een komkommer, zwarte olijven en een soort fetakaas (die toch weer niet zo smaakt als thuis) voor de Griekse salade. Wanneer de boodschappen opgeborgen zijn ga ik nog even naar de mooie Cathédrale Saint Etienne op driehonderd meter fietsen.
"Met de Franse slag" is hier niet van toepassing! Wanneer ik weer terug ben zie ik dat de Aimée langzamerhand in de zon komt te liggen. Tijd om te vertrekken! Ruim een uur later vind ik een schaduwplekje bij km. 24. (31 graden)
Wanneer ik af en toe even de plomp in ga is het hier best uit te houden.
19-7 Ik vertrek om 7.15, en meer ruim een uur later aan bij Pogny voor brood etc. Die kilometer doe ik even op de fiets. Is toch 2 km. heen en weerom. Een half uurtje later kan ik weer verder, en om 10.30 meer ik net na de sluis bij Soulanges aan voor de koffie. Het is bewolkt en 26 graden. Lekker weer dus. Om 11.00 uur verder,
en wanneer ik tweeënhalf uur later aan de kant ga om te eten zit ik inmiddels op het Marne-Rijnkanaal. Wanneer ik ecluse 68 gepasseerd ben merk ik ineens dat ik mijn mooie nieuwe parasol kwijt ben.
Voor de sluis had ik er tijdens het varen onder gezeten, en bij het schutten volgens mij achter de handreling op het dak gelegd, en misschien is de wind - er staat een stevig windje - toen van achteren onder gekomen. Ik wil hem niet graag missen, niet vanwege de prijs - volgens mij 7 euro bij Jysk - maar wie weet hoeveel zonnige dagen ik nog krijg! Ik vaar weer terug de sluis in, en wanneer ik in de sluis lig zie ik volgens mij ineens de parasol naast de boot op de bodem van de sluis liggen. Ik heb de sluis helaas al geactiveerd, en durf op dat moment niet in het water springen om hem op te duiken. Dan op de terugweg maar proberen. Ik ben voor de zekerheid na de sluis nog een eind doorgevaren voor het geval ik het niet goed gezien had en de parasol voor de sluis al in het water gewaaid was. Weer terug in de sluis is het water helaas minder helder als daarnet, doordat de sluis net vol gelopen is. Op goed geluk duik ik naar de bodem (Het is verboden om in of nabij de sluis te zwemmen!) op de plek waar ik hem dacht te zien liggen, maar helaas niks. Misschien is hij er tijdens het schutten wel uitgespoeld. Gelukkig heb ik de oude nog, Maar ja, de nieuwe heb ik niet voor niks gekocht. Bij Bignicourt-sur-Saulx vind ik om kwart voor zes een prachtige aanlegplaats. Helemaal voor mij alleen!
's Avonds per fiets plaats en omgeving even verkennen op o.a. eventuele bakkers, maar ik zal het weer met voorgebakken broodjes moeten doen.
20-7 De bediening van de sluizen gaat hier door middel van detectie. Een eind voor de sluis wordt je gedetecteerd door een "oog" en wordt de sluis voor jou gereedgemaakt. De aanlegplaats is vlak voor de sluis, dus ik was al gesignaleerd, en de sluis heeft de hele nacht naar mijn kant open gestaan met het licht op groen. Eigenlijk vreemd, want buiten de bedieningstijden gaan de lichten anders altijd uit.
Om 9.15 vaar ik - de voor mij al ruim een halve dag openstaande - sluis in, en schut naar de andere kant. Twee sluizen verder bij Pagny-sur-Saulx werkt de sluis niet. Geen ideale plek om tegen de kant te gaan, maar met wat improviseren lukt het. Volgens een langsrijdende mobiele sluiswachter werken de sluizen op het hele traject niet, door een blikseminslag afgelopen nacht. Ik ben echter al twee probleemloos doorgekomen! Ik wordt handbediend door de sluis gelaten, en meer na de sluis aan, aan een mooie aanlegplaats tussen de twee dicht bij elkaar gelegen sluizen. Daar liggen een paar schepen - een Zwitser en een Nederlander die van de andere kant komen. Zij moeten ook wachten tot de storing voorbij is. Van de Nederlander, een oud beroepsschipper, hoor ik dat er op ruim 1,5 km een supermarkt is. Van hem hoor ik ook dat het water verderop soms behoorlijk laag staat, en dat ze ook nog al last hadden van waterplanten. Ik ga even "op fietse" naar de supermarkt voor mijn baquetje, eieren, en en wat lekkere hapjes, want ik krijg morgen bezoek. Omstreeks de middag werken de sluizen weer, en de twee schepen vertrekken richting Vitry-le-Francois. Ik vaar na het eten naar de sluis, en schut naar de andere kant. Onderweg passeer ik een sluis (filmpje) waar een paar geiten prinsheerlijk op de sluis liggen.
Wel onbegrijpelijk dat het water over de sluisdeuren wegloopt terwijl er zo weinig water is!
Ik heb inmiddels ook een afstandsbediening gekregen. Het bijzondere aan deze is, dat ik er alleen maar mee naar boven (Montant) kan schutten.
Omdat de sluizen soms zo dicht bij elkaar liggen zou je anders ook de sluis waar je net uitgekomen bent weer kunnen activeren. (Wanneer je dus ook met deze, avalant, naar beneden zou kunnen schutten.) Om half drie meer ik pas even aan om te eten. Het is half bewolkt, 28 graden, en er staat een harde wind op de kont! (Van de boot, dus ook van mij.) Om kwart voor zes meer ik aan in het wild in de schaduw van de bomen aan de overkant. Die bomen staan op een heuvel, en de zon is inmiddels net vergenoeg gezakt.
De sluiswachters wilden denk ik op tijd naar huis, want ze vroegen een uur geleden al of ik nog niet wilde stoppen. Dat was bij ecluse 52. Daar is een steunpunt van de VNF, en ook een (onaantrekkelijke) aanlegplaats. De bediening zou om 18.00 uur stoppen, maar ik had net een foldertje gekregen dat er tot 19.00 uur bedient word.
21-7 Om 8.45 wil ik de motor starten om te vertrekken, maar ik hoor een klik en verder niks. Eerst denk ik dat de accu leeg is, maar dat is niet zo. Dan maar op zoek aan de achterkant van het instrumentenpaneel, maar daar heb ik spanning. Dan verder zoeken richting de motor, en daar vind ik een kapotte zekering. Nieuwe zekering erin, en ik hoor weer een startpiepje wanneer ik de sleutel een eindje draai, maar nog niet start. Klaar al weer! Meteen komt ook een vrouwelijke sluis-/brugwachter (bleek later) langs, en vroeg wanneer ik verder ging. "Nou, zo direct. Eerst even mijn handen wat schoon maken, want ik had motorpech!" "Nou dan zie ik je zo wel."(op z'n Frans) en zij rijdt door.
Wanneer ik de motor echter wil starten hoor ik weer een tik, en verder niks. Wat nu? Weet je wat, "ik bel Harry" Van de garage waar we de auto in onderhoud hebben. Die geeft me de tip om direct vanaf de accu naar de startmotor te starten. Dat werkt! (Ik heb altijd van alles bij me aan elastiekjes, schroefjes, boutjes en moertjes en ook installatiedraad!) Ik bel hem nog even dat het werkt, en om te bedanken voor de telefonische hulp, en kan om 10.30 verder. Wanneer ik, een sluis en twee kilometer verder bij sluis Mussey aankom zie ik waarom ze wou weten wanneer ik vertrok, terwijl ik toch een afstandsbediening heb. Voor de sluis is een brug die door de VNF bediendt moet worden. Nu zit er een man op die de brug bedient. Drie sluizen,
en een kleine 5 kilometer verder meer ik aan bij Fains-les-Saurces. De bakker vlakbij blijkt gesloten, maar wanneer ik op de fiets naar een verderop gelegen supermarkt ga en door het dorp fiets zie ik nog een bakker die wél open is. 's Middags ga ik even op de fiets naar Bar-le-Duc, om te zien hoe daar de situatie is. Daar wil ik niet liggen, met aan de ene kant een spoorlijn, en aan de andere kant een vrij drukke weg, en het ligt er ook behoorlijk vol! Toch wel even een leuk fietstochtje zo langs het kanaal.
Het is af en toe gezellig bij de aanlegplaats,
(Bovenstaande foto had mooi gecombineerd met een foto van de drie mannetjes met bretels, van 8 dagen terug.)
maar wanneer er op het eind van de middag een aantal jongeren om een bankje vlak naast de boot, de gezelligheid nog wat komt verhogen, onder andere met lawaaiige brommers, en ik ook steeds meer in de zon kom te liggen besluit ik een eindje terug te varen om een beter plekje op te zoeken. Die vind ik daar ook, in de schaduw van wat bomen, en ook wat verder van de spoorlijn.
22-7 Wanneer ik de andere morgen om 8.00 uur weer naar dezelfde plek terugvaar is het bewolkt en 20 graden. Ik ga 's morgens nog even op de fiets naar de supermarkt om de wijn en hapjes nog wat aan te vullen voor het komende bezoek. Die komen in het laatst van de morgen, en eten ook even een stokbroodje met gebakken ei mee. Dat bakken is een warm karweitje, want de zon laat zich nu steeds zien, en de temperatuur is inmiddels behoorlijk gestegen. Wanneer het bezoek terug is naar hun tussenstop op weg naar het zuiden, vertrek ik even later ook. Hier begin ik ook met een brug voor de sluis. Er was al een afspraak voor een opening gemaakt met de brug/sluiswachter. Bij Bar-le-Duc word ik van de kant aangeroepen door iemand van de VNF met de mededeling dat het kanaal verderop gestremd is, maar wanneer hij naar mijn diepgang vraagt, blijkt dat ik toch door kan, als ik zeg dat die een kleine meter is.
In Bar-le-Duc op twee plaatsen bediende bruggen. Onderstaande heb ik een hele poos voor liggen wachten, zelfs een poosje aangemeerd!
Om 18.00 uur meer ik aan voor sluis 32.
23-7 Vanmorgen is het bewolkt, en vannacht was er wat regen. Ik vertrek om 8.30,
en wanneer ik me ruim een uur later bij sluis 28 aanmeld gaat er eerst maar 1 deur open, maar uiteindelijk volgt de tweede toch ook.
Dit blijkt achteraf een traject met haperende deuren te worden! Om 10.30 meer ik aan bij Tronville-en-Barrois. Aan een man die samen met een jongetje op de brug staat te vissen vraag ik of er een bakker in het dorp is. Die is vlakbij, en hij wijst waar die is. Terug even koffie met stokbrood, en dan weer verder, en een kwartier later voor sluis 27. Een deur gaat niet open. Bellen! Om 12 uur in de sluis. Zeshonderd meter verder sluis 26. De deuren gaan niet goed dicht. Bellen! Ik krijg het advies om nog een keer de blauwe stang omhoog te trekken. Dan gaan ze toch helemaal dicht!
Om 13.15 meer ik aan bij Ligny-en-Barrois. Even op mijn dooie gemak eten, en water bijvullen, en een uur later ga ik verder.
Waterverspilling!
Het is halfzes wanneer ik aanmeer boven sluis 11
24-7 Om 8.45 gaan de trossen los en wend ik de steven. Bij sluis 9 gaan de deuren niet open. Bellen! Kennelijk kunnen ze het op afstand oplossen, want de lichten gaan uit, weer aan, en open.
Op onderstaande foto's kun je zien hoeveel lager het water hier staat dan bij normale waterstand.
Het is wel glashelder trouwens. Ik kom vandaag op het hoogste punt, ga daar door een tunnel van 4785 mtr, en aan de andere kant weer naar beneden.
Tot voor een paar jaar terug werd je daar met een zogenaamde toueur (trekker) doorheen getrokken. Een elektrisch vaartuig die zijn voeding van een bovenrail kreeg, (is er nog steeds, en op de foto ook te zien) en zich voorttrok aan een op de bodem liggende ketting. Nu liggen beide toueurs drooggevallen aan de kant,
en word ik op de hele tocht door de tunnel begeleid door een gehelmde medewerker van de VNF op de fiets.
Om 16.00 uur meer ik aan na sluis 7 bij Sauvoy. Regen! In het heldere water zie je duidelijk de visjes zwemmen, achter bij het roer.
25- 7 Ik vertrek om 9.00 uur. Langs de kant zie ik een aantal grote vissen met de Aimée meezwemmen. Vijf bij de voorkant, en drie bij de achterkant. Na een paar honderd meter buigen ze ineens af en gaan denk ik weer terug. Heel bijzonder! Om 10.30 meer ik aan bij Void voor een stokbroodje. Ik tref daar ook Piet en Anita met de Pandora, een van de schepen uit Mook waarmee ik de sluizentrap gedaan heb. Volgens hen is de Maas nog steeds gestremd, en zij liggen hier te wachten tot ze er wel weer langs kunnen. Vanmiddag gaan ze er even op de fiets heen om te kijken of er nog steeds niet bediend wordt. Ik zeg dat ik bij stremming over Moezel en Rijn ga, maar dat durven zíj niet aan. Ik breng ze de Elseviers die ik uit heb, en daar zijn ze blij mee, want het kan nog wel even duren voor de stremming voorbij is, en dan is het fijn wanneer je wat te lezen hebt.
Om 11.30 ga ik verder, en kruis na ongeveer een uur de Maas per aquaduct.
Even later kom ik op de splitsing Marne-Rijnkanaal/Canal-de-l'Est.
Die is duidelijk nog afgesloten!(Geen lichten)
Jammer, want ik was veel liever over de Maas terug gegaan, dan door Duitsland over Moezel en Rijn.
Het is 13.30 wanneer ik aanmeer bij Pagny-sur-Meuse. In de vaste veronderstelling dat er richting Toul een supermarkt zit ga ik daar op de fiets heen. Ik vind wel een distributiecentrum voor een supermarktketen.
Gelukkig is er wel een bakker in Pagny!
26-7 Vanmorgen vertrek ik om negen uur. In verschillende sluizen veel drijvende waterplanten, zodat los in de sluis liggen niet aan te raden is.
Voor je het weet heb je de schroef vol. Uit de sluis bij Toul komt net een narrowboat.
Om 12.30 meer ik aan in de haven van Toul. Erst op pad voor een stokbroodje, maar de bakker vlakbij is gesloten. Dan maar op de fiets naar een supermarkt die ik met behulp van mijn smartphone vind. Het was even zoeken, en fietsen, maar dan heb je ook wat. Mijn rugtas gaat vol mee terug, o.a een witte kool waar ik verschillende recepten voor mee heb. Die blijft best wel een poosje goed, en daar kan ik dus een aantal keer (gezond) van eten. Om 14.30 ga ik verder, en kan ik direct de sluis in varen. Dar krijg ik de mededeling dat het een uur kan duren voordat er geschut gaat worden. Ik breng de parasol in stelling, zwembroek en korte broek aan, en water opzetten voor koffie. Dat uur moet ik toch een beetje aangenaam zien door te komen. Het koffiewater is echter nog niet warm, of de deuren gaan dicht, en ik zak een paar meter. Een schip van de andere kant!
Na een ophaalbrug en twee sluizen kom ik op de Moezel, en een klein uur later bij de eerste sluis op de Moezel; ecluse Fontenoy. Daar doen ze een langzaamaanactie hoor ik de andere dag van een beroepsschipper. Het duurt een uur voor ik de sluis in kan, en daarna nog een half uur voor ik geschut ben. Centimeter voor centimeter zak ik 4.4 meter naar beneden. (Andere keren gaat het ook cm. voor cm. ;-) ) Eigenlijk kom ik drie kilometer na de sluis pas op de Moezel, want de Moezel stroomde naast het kanaal waar ik na Toul op voer.
Het is 18.30 wanneer ik aanmeer aan een mooi pontonnetje. (De brug was er in 2010 nog niet zie ik nu op streetview)
27-7 Gisteren was het een mooie zonnige dag, maar vanmorgen is het bewolkt wanneer ik om 8.00 verder stroomafwaarts ga. Om 8.30 meer ik aan voor sluis Aingeray. De lichten zijn uit, of dubbel rood? Na een uur komt de Joveante achter mij liggen.
Ik vermaak me wat met lezen, muziek luisteren en thee lurken. Ik Google maar eens op Joveante, en zie dat er een Nederlands schip onder die naam vaart. Ik besluit er heen te lopen om te horen of de schipper weet wat er aan de hand is. Ik ben nog niet bij de stuurhut of de schipper - die me aan ziet komen - komt al vanuit de stuurhut het trapje af, en "loopt helemaal leeg" wanneer hij hoort dat ik een Nederlander ben. Over de Fransen, de VNF, de hoge boetes die een beroepsschipper krijgt wanneer er tijdens het varen, aan dek geen reddingsvest gedragen wordt, collega-schippers; vooral die met grote nieuwe schepen!
Op dit moment zijn de sluiswachters aan het staken volgens hem, en op de heenweg had hij ook al problemen gehad bij de sluizen.
In de loop van de middag - er is inmiddels nog een binnenvaartschip bijgekomen, en er komen net ook drie jachten binnen - komt er eerst iets van de andere kant, en daarna mogen wij de sluis in. Om 14.30 zijn we door de sluis. Om 17.30 kom ik in de stromende regen aan bij ecluse Custines. 17.00 uur erdoor. Ik moet zien dat ik een plek vind om te overnachten, en drie kwartier later vind ik die bij Millery, lekker beschut achter een eilandje. Wanneer het 's avonds droog is geworden, ga ik het dorpje even verkennen.
Geen bakker!
28-7 Om 8.00 uur trossen los, en ruim een uur later meld ik mij bij sluis Blenod, en om 10.15 meer ik aan bij Pont-a-Mousson. Even een stokbroodje scoren! Na de koffie verder. De tocht verloopt voorspoedig, tot bij Metz!
Daar komt mij een snelvarende boot tegemoet, ik zet alles gauw "stormvast", maar het blijkt politie te zijn, en ze moeten mij hebben. Al schommelend en klotsend, - want ze hebben het water flink in beroering gebracht - proberen we contact met elkaar te krijgen. Ze willen de papieren zien; vaarbewijs, eigendomsbewijs, en marifooncertificaat. Op het eigendomsbewijs na is alles verlopen volgens hen. Dat blijkt later alleen voor het vaarbewijs zo te zijn. (Thuis vind ik echter op het www dat de verplichting tot het verlengen van het vaarbewijs 1 juli 2014 al is afgeschaft) Dan de brandblusser. Daar blijkt de keuringsdatum ook van verlopen. Daarvoor krijg ik een bekeuring van 68 euro, en de dienders stellen voor om even aan te meren voor de volgende sluis om een en ander daar even af te handelen. Daar is ook een watersportzaak waar ik meteen een nieuwe blusser moet kopen. 1kg, 2kg? Dat maakt niet uit. (Ik heb helemaal niet de verplichting om een brandblusser aan boord te hebben bedacht ik me later)
De sluis kan ik zo invaren nadat dit alles achter de rug is.
Om 17.00 uur meer ik aan bij km 288, aan een wat gammel steigertje, met achter mij de stuw. Gratis. Dat dan weer wel!
29-7 Geen vers stokbrood vanmorgen. Misschien heb ik een stuk van de vorige dag even in de koekepan gehad, anders heb ik ontbeten met voorgebakken broodjes. Het is in ieder geval 8.00 uur wanneer ik vertrek. Bij de volgende sluis; "de Talange" valt me ineens een blauw bord op.
kennelijk moet ik een zwemvest dragen in de sluis! Ik scharrel gauw een op en doe hem aan. Beginnende bij de sluis bij Metz, schutten de kleine schepen in een kleine sluis naast de grote. De bediening gebeurt nog wel door sluispersoneel, dus alles wat oponthoud kan veroorzaken wil ik vermijden! Om 10.30 meer ik aan bij Uckange. Even een stokbroodje halen, en wanneer ik daar een supermarktje vind neem ik meteen ook een fles wijn, kaas en pinda's mee.
Om vier uur lig ik voor sluis Apach, op de grens van Frankrijk, Duitsland en Luxemburg, en een half uur later vaar ik de grens over.
Ik probeer even aan de kade in Schengen aan te meren, maar het damwandprofiel is daar te grof, en het water te onrustig. Dan maar in de haven van Schwebsange, waar ik eerst even 2 jerrycans vol gooi met goedkope diesel, (46 ltr voor 44 euro) en daarna een plaatsje in de haven zoek. Eigenlijk heb ik te veel betaald voor de diesel zie ik later, want die twee jerrycans gaat maximaal 44 ltr. in. De pomp heeft een erg lange slang, en die twee liter zal waarschijnlijk ergens in de slang zijn blijven steken. Daar komt dan nog 14.50 havengeld bij, maar wel weer gratis wifi. Ik dacht dat dat van de haven was, maar 's morgens zie ik de naam van de wifi-spot op een boot schuin achter mij staan. Die heeft dus kennelijk een open wifi netwerk. Om af te koelen duik ik 's avonds even aan de andere kant van de dijk in de Moezel.
30- 7 Ik vertrek om 8.30
Het is lekker weer; 27 graden en er staat een stevig windje.
Tegen twee uur meer ik aan bij Wasserbilig voor brood. Het is zondag, en alles blijkt dicht. Dan maar lunchen met de "riemen" die ik heb. De havenmeester komt langs wanneer ik zit te eten, en doet moeilijk wanneer hij hoort dat ik niet wil blijven liggen. Misschien houd ik een plaats bezet van een potentiële klant. Het is nog 6 km tot de haven van Konz,
Daar krijg ik een rekening van 14.60 gepresenteerd. Ik bekijk die eens goed, en zie er voor drie euro stroom op staan. Als ik zeg dat ik helemaal geen stroom gebruik is het eerst een standaard deel van de overnachtingskosten, maar later wordt die drie euro toch doorgestreept. Later zie ik dat ik ook nog 2 euro heb betaalt voor "Sonstiges". Dit soort rekeningen heb ik nooit aan mijn klanten durven presenteren!
31-7 Eerst even naar de winkel voor: 1 Dornfelder lieblich, (wijn dus) 1 Weltmeisterbrot, (Kom daar maar eens om bij Beste Bakker Berghuis!) 2 Brenspiritus, 1 Grobe bratwurst, Zehn Eier, (bodenhaltung) 1 Getr. tomaten, 0,75 kg. Zwiebel, en 500 gr. paprikamix. Zo, ik kan weer even vooruit, en om 8.45 start ik de motoren en laat ik Konz achter mij. Het is half bewolkt en 20 graden. Hier heb je kleine zelfbedieningssluisjes naast de grote sluizen.
Dat was de andere jaren ook wel, maar de bediening is vereenvoudigd en verbetert. Aan de groene hendel trekken voor bediening, en aan de rooie om het proces stop te zetten. Werkt uitstekend, en je bent onafhankelijk van sluiswachters en beroepsvaart, en van de grotere jachten, want de breedte is maximaal 3.3 meter!
Om 12.30 meer ik aan bij Mehring om te eten,
en het is 13.45 wanneer ik bij sluis Detzem aankom. Een Duitser is mij vlak voor de sluis voorbij gescheurd om maar het eerste bij de sluis te kunnen zijn.
Helaas heeft hij geen geluk, want de sluis schiet in een storing.
Uiteraard komt er dan een "mannetje"! Die stampt wat!
Die pulkt wat met een stokje. Haalt er een stuk hout uit en een tak, en dan doet hij het weer!
Er is nog een boot bij gekomen, en die past wel met de eerste in de sluis. Ik niet, dus ik moet nog even geduld hebben, maar het is lekker weer. Overwegend bewolkt, maar wel 27 graden. Om drie uur kan ik ook de sluis in varen.
Het wordt een latertje vandaag! Het is 20.15 wanneer ik aanmeer bij Bernkastel-Kues, helemaal achter in de haven.
1-8 De andere morgen vertrek ik op tijd. 6.45 uur.
Om 9.45 meer ik aan bij Traben-Trarbach. MSN weersvooruitzichten waren redelijk goed, en ik was ook droog vertrokken, maar onderweg had ik steeds buitjes,
en nu een grotere bui, met onweer. Om 11.00 uur is het weer droog en ga ik verder, en schut een half uur later bij sluis Enkirch. Tegen enen meer ik weer aan bij Reil. Regen! En etenstijd. Wanneer het om 15.15 uur weer droog is ga ik weer verder,
en meer om even over zes aan bij Ediger, aan een mooi maar wat gammel steigertje. Wanneer ik een poosje lig heb ik het idee dat het water wat gezakt is, en blijk ik inmiddels ook strak vast te liggen. Ik maak opnieuw vast en maak de meertouwen nu wat langer voor de zekerheid.
2-8 Vanmorgen blijkt het water weer een eind gestegen te zijn.
Nog zo'n 70 km tot aan de Rijn, en die wil ik vandaag zien te halen, dus op tijd weg. Het is 6.30 wanneer ik vertrek en om 15.30 lig ik voor de sluis van Koblenz. Er komt eerst een schip van de andere kant,
maar een half uur later ben ik door de sluis en inmiddels op de Rijn, en dan komt de snelheid er pas goed in. Twee uur later meer ik af achter een eilandje/landtong aan een pontonnetje. Daar staat op een bordje aan het hekwerk op het ponton, dat ik het niet mag betreden, en dat doe ik dus ook niet.
Een mooie plek, op het drukke treinverkeer na, over de spoorlijn vlak langs de Rijn, waar 's nachts voornamelijk goederentreinen langs denderen.
3-8 Vandaag wil ik Krefeld zien te bereiken. Zo gauw mogelijk van de Rijn af, want dat is voor mij gewoon een route om weer thuis te komen, net als de Moezel trouwens. Te weinig mogelijkheden om zo maar op een aantrekkelijk plekje aan te meren!
Na toch een goede nacht vertrek ik om 6.45. en meer vierenhalf uur later weer aan in de haven van Porz. Mijn brood is op. Eigenlijk zit de haven achter een afgesloten hek, maar er zijn een paar clubleden aan het klussen die er ook nog zijn wanneer ik terug kom, en dus staat de poort open. Wanneer ik terug ben eet ik daar ook, en om 12.00 uur ga ik weer verder. Vanmorgen was het bewolkt met af en toe een drupje regen, 's middags droog, aangename temperatuur en een stevig windje.
Het is 18.30 wanneer ik aanmeer in de haven van Krefeld. Redelijk op tijd!
4-8 Vertrokken om 7.00 uur, en om 11.45 voor anker op een "meertje" net voorbij Wesel. Wanneer je op de Rijn een geschikte plek ziet waar je even rustig kunt eten moet je daar gebruik van maken! Na een uurtje ga ik verder, en voor zes uur kan ik het anker al uitgooien op de Loowaard. Weer in Nederland dus! Vandaag ook weer een stevige wind, fris en bewolkt.
5-8 Om 8.15 haal ik het anker op, en vaar de laatste kilometers Pannerdenskanaal voor ik de IJssel afvaar.
Wanneer ik tegen 12.00 uur bij Zutphen de Vispoorthaven invaar om even aan te meren voor boodschappen hoor ik van de havenmeester dat alles vol ligt. Hij adviseert me om een eindje stroomafwaarts in een nieuwe haven te gaan liggen. Die is nog niet in gebruik, maar daar overnacht wel vaker iemand volgens hem.
De haven is nagenoeg af, alleen nog geen trapjes van de pontons naar de kant, en dat is nog wel even een dingetje voor een man van mijn leeftijd. Ik wil - nu ik weer in Nederland ben lunchen met een Hollandse Nieuwe (of twee), dus ik ga er direct op uit. Fiets op de kant slingeren, rugtas er achteraan, en daarna ik. Eerst kom ik in een kleine "Spar" terecht waar ik niet vind wat ik nodig heb.
Onderweg vraag ik nog een keer de weg, en zo kom ik bij de AH Polsbroek terecht, met daarvoor een visboer. Op de terugweg krijg ik nog een stortbui over me heen, maar het is al die moeite waard, want terug bij de boot smaken de harinkjes, begeleidt door twee biertjes weer heerlijk!
Het is een mooie haven, rustig, gratis, en verder ligt er niemand, maar op een gegeven moment bedenk ik dat ik toch liever wat meer in de natuur lig. Het zandgat van Gorssel is maar een klein uurtje varen, en daar lig ik veel liever, dus, om 15.30 vaar ik de haven weer uit, om drie kwartier later weer voor anker te gaan op zandgat Gorssel.
Gelukkig met wat beter weer dan ik had op het begin van de middag.
6-8 Het is volop zon wanneer ik het anker ophaal om 8.00 uur. Daar zijn ze denk ik ook blij mee op de grootste boekenmarkt van Europa; de jaarlijkse boekenmarkt in Deventer.
Om 12.30 ben ik bij Zwolle voor de Spooldersluis. Wanneer ik daar aankom gaan de deuren net dicht om naar de andere kant te schutten. Heb ik mooi even tijd om een eitje te bakken voor op de middagboterham. Na een half uur kan ik invaren, en drieënhalf uur later meer ik aan bij de Grote Staphorster Stouwe.
7-8 Om 8.15 wend ik de steven richting Hoogeveen, waar ik om 11.30 aanmeer voor de Nieuwebrugsluis.
8-8 Vanmiddag vaar ik de Aimée in ruim een uur naar de aanlegplaats bij de Edisonbrug.
Deze vaarvakantie verliep dus heel anders dan de bedoeling was!