Randmeren in september
In september vind ik in "mijn agenda" ruimte om nog een week met de boot weg te gaan. Op donderdagmorgen 12 september ga ik eerst boodschappen doen en alles wat mee moet aan boord brengen. Ik heb in Exel een document gemaakt waar ik onder elkaar alles gezet heb wat ik eventueel aan boodschappen zou moeten halen, en een paar regels daar onder wat ik aan kleding etc. mee moet. Wat ik niet nodig ben klik ik weg. Even uitprinten en je hebt elke keer een handig boodschappenbriefje. Ook moet de watertank gevuld, diesel gehaald, en moet de mast gestreken worden. Dat neemt met elkaar altijd weer heel wat tijd, zodat ik 's middags nog thuis eet en pas om 13.00 uur vertrek. Het zal nog een paar dagen mooi weer zijn, en daarna zal het kouder en wisselvalliger worden, maar ik heb genoeg te lezen mee, een heleboel cd's en een kacheltje. Ik verheug me nu al op het luisteren naar radio Drenthe en de meegebrachte muziek op de net ingebouwde (auto)radio, 's avonds, of wanneer het weer wat minder is. Tussen Echten en de Ossesluis zie ik onderstaand bouwwerk in het landschap.
Het is me eerder dit jaar ook al opgevallen en ook toen vroeg ik me af wat het is, daarom maak ik met behulp van de zoomlens een foto waardoor de tekst op het gebouw goed te lezen is.
Na wat googelen thuis, vind ik dat het een - voor de wereld - uniek project van de NAM is. En dat staat dan zomaar langs de Hoogeveense Vaart tussen Echten en Koekange.
Het is een heerlijke dag om te varen, en het schutten gaat ook voorspoedig. Als ik in de Rogatsluis naar het niveau van het Meppelerdiep ben gezakt en de deuren opengaan zie ik dat ik wel onder de brug door kan, en dat meld ik via de marifoon. Ik vaar echter wat te snel naar de brug toe, waardoor na het "vol gas geven" het achterschip wat te laat zakt en het hoogste punt - het oog op de giek - nog net een tik van de brug krijgt. Het heeft gelukkig geen schade tot gevolg en is daarom een goed leermoment. Op onderstaande foto ben ik net het laatste viaduct over de Hoogeveense Vaart gepasseert en is het nog ongeveer twee kilometer tot het Meppelerdiep.
Op het Meppelerdiep ga ik richting Zwartsluis, en om 18.45 meer ik aan achter in vluchthaven "De Ketting" waar ik voordat het donker word de mast nog opzet, en daarna ga eten.
De Aimée in de avondschemering!
13-9 Om 8.30 vertrek ik richting Ketelmeer en omdat ik de wind zowat recht van voren heb doe ik dat op de motor. Om 10.30 ga ik 1,5 km voor de Ramspolbrug voor anker voor de koffie. Om 11.00 uur ga ik verder en 1,5 uur later ga ik voor anker in IJsseloog om te eten. Het is vandaag half bewolkt en 19 graden. Na het eten ga ik zeilen, tot ongeveer vier uur. Dan komt er een donkere lucht aan, gevolgd door regen.
14-9 De andere dag is het eerst nog erg regenachtig, gevolgd door miezerige regen. Ik wil echter niet de hele dag in IJsseloog blijven liggen, daarom vertrek ik om 9,15 richting Elburg, want daar wil ik heen. Daar wil ik dan - voor bij de middagboterham - even vis halen. Om 10.45 ben ik door de Roggebotsluis, en direct na de sluis meer ik aan voor koffie. Na een half uur ga ik verder en kom tegen 13.00 uur aan in Elburg. Maar in de oude haven aanmeren zoals de bedoeling is, is niet mogelijk want die ligt vol botters. Er zijn Elburger botterdagen, dus ik val met de neus in de botters. Verder liggen de steigers ook behoorlijk vol, maar ik vind nog een plekje waar ik aan kan meren. Gelukkig is het inmiddels droog wanneer ik naar de winkel ga voor de vis.
Na het eten ga ik Elburg in om te kijken wat er allemaal te doen is. Uiteraard shantykoren,
en vis! (Ook gerookt verkrijgbaar!)
Maar het is vandaag ook Open Monumentendag, kom ik achter doordat ik een foldertje in mijn hand gedrukt krijg. Ik zie daar ook het Orgelmuseum in staan en daar wil ik wel graag een kijkje nemen. Dat kan ik mooi doen tijdens de buien later die middag. Ze zijn het Orgelmuseum aan het verhuizen, en alles is nog niet compleet, maar ze zitten nu wel in een prachtig oud pand; het voormalige stadhuis van Elburg.
Er is vanwege de Open Monumentendag een organist "ingevlogen" die af en toe een van de orgels bespeelt.
Daarna ben ik even in de Grote- of Nicolaaskerk geweest - daar zou een concert zijn - , maar ik heb toch maar gekozen voor een bezichtiging van het Joods Museum. Later op weg naar de boot zie ik de deur van de stadspoort open staan, en net voor sluitingstijd kon ik daar ook nog even in.
Wanneer ik bij de boot terug ben vaar ik de (volle) haven uit en zoek een rustig plekje achter een landtong op het Drontemeer.
15-9 's Morgens word ik daar getracteerd op een prachtige zonsopgang.
Ik begin de dag rustig met wat lezen en muziek/radio luisteren, want ik kan toch pas na tien uur door de Elburgerbrug, maar om 10.30 haal ik het anker op en ga verder zuidwaarts. Om 12.00 uur ga ik voor anker achter "De Snip" op het Veluwemeer. Ik lig daar op een heerlijke plek uit de wind en in het zonnetje, en ik blijf daar lekker liggen lezen en muziek luisteren tot kwart over drie. Dan ga ik verder, en om 17.45 ga ik vlakbij Zeewolde, op het Wolderwijd, achter "De Zegge" voor anker. Omdat ik 's avonds op de radio hoor dat de wind kan aanwakkeren tot windkracht 7 en misschien naar het westen gaat draaien (dan lig ik niet meer in de luwte van het eiland) maak ik later op de avond - het is inmiddels donker - toch maar vast aan een gammel steigertje achter het eiland.
16-9 's Morgensvroeg lig ik daar volop in de zon; het is stralend weer. Ik ben inmiddels met mijn laatste brood bezig, dus ik moet naar de winkel en dat wil ik in Spakenburg doen. Om 9.15 vertrek ik. Het is wel fris met een stevige wind. Na de Nijkerkersluis meer ik aan voor koffie. Na een half uurtje ga ik verder en kom om 12.30 in Spakenburg aan. Toen ik uit de Nijkerkersluis kwam, kwam onderstaand pieremegoggel net bij Nijkerk weg. Het blijkt een museumschip te zijn, en nu ligt hij hier in Spakenburg.
Het is altijd weer mooi om in Spakenburg langs de haven te lopen en te genieten de schepen die daar liggen, en om te zien hoe ze gebouwd zijn.
Bij een botter mag ik even een kijkje in het vooronder nemen, en er ligt een staverse jol die ik nog niet eerder gezien heb. De BU.107. Het blijkt een schip met een verhaal, en hier het vervolg.
Aan de helmstok zie ik een pinnetje waar een stuurautmaat op geklikt kan worden, en die constructie lijkt verdacht veel op die van mij.
Beter goed gejat dan slecht bedacht! Nee,......het is natuurlijk hardstikke leuk om zoiets tegen te komen. Daarom zet ik het ook op mijn site. Om andere mensen op ideën te brengen waar ze eventueel wat mee kunnen. Terug aan boord drink ik op mijn gemak thee, lees wat, maar lig hier toch vrij onrustig door de golfslag die vanaf het Eemmeer de haven in komt. Er staat nog steeds een stevige wind. Ik vertrek om 15.45 en vaar naar de "Dode Hond", waar ik onder het "staartje" voor anker ga. Ik heb hier vaker gelegen maar nu staat het vol waterplanten.
17-9 Het is regenachtig, dus 's morgens heb ik geen haast om uit bed te komen. Opeens hoor ik wat herrie buiten op de boot, en in de verstaging. Ik begrijp dat het vogels zijn, en kijk door de kier van het vluchtluik. Het blijken allemaal zwaluwen te zijn die kennelijk liever op mijn boot uitrusten dan op een dode hond.
Door de kier van het luik maak ik wat foto's, maar natuurlijk zijn dan de batterijen van je fototoestel net leeg. Gelukkig lukt het ook met de telefoon. Een zwaluw zit op het luik met zijn staart over de rand en ik grijp hem zo aan zijn staart. Ik ben echter bang dat ze me de hele boot onder zullen schijten., daarom kleed ik me maar aan en ga naar buiten in de verwachting dat ze meteen weg zijn. Jammer dat ik daarom nu mijn telefoon niet "in de aanslag heb" want de giek zit helmaal vol zwaluwen - mannetje/vrouwtje aan mannetje - en die vliegen niet eens zo snel weg.
Het is de bedoeling dat ik vanaf nu weer richting Hoogeveen ga, want uiterlijk vrijdag wil ik thuis zijn, liefst donderdag. Om 9.15 zie ik een stuk blauwe lucht dus ik haal het anker op en start de motor. Ik ben echter bang dat er waterplanten in het koelsysteem van de motor gezogen worden, en ik blijk ook nog eens met de kiel in de blubber te liggen. Ik ben dan ook blij als ik gedraaid ben en weg kan komen. Ik hijs direct de fok, om zeilend Noordwaarts te gaan, maar als ik uit de beschutting van het eiland kom zie ik gelijk al weer een donkere lucht aan komen. Omdat ik me niet direct al nat wil laten regenen draai ik om en ga in de luwte van het eilend voor anker. Om 10.00 uur probeer ik het nog een keer, maar ook dan keer ik weer terug in de beschutting van het eiland en ga ik maar aan de koffie in de kajuit. Drie keer is scheepsrecht, en na vertrek om 10.45 hou ik het droog. Om 12.15 ben ik bij de Nijkerkersluis, en bij de aanlegplaats, 500 m voor de sluis, meer ik aan om te eten. Om 13.00 uur vaar ik naar de sluis, en na even wachten kan ik daar met een aantal andere schepen in. Het weer is gelukkig wat aangenamer geworden, en met een lekker windje schuin van achteren ga ik met gezwinde spoed richting Harderwijk. Voor de thee ga ik bij Zeewolde nog een keer achter "De Zegge" voor anker, ga na een half uur verder, en zeilend bereik ik om 17.30 "De Snip", waar ik op dezelfde plek als op de heenweg, met de kiel aan de grond voor anker ga, in de beschutting van het eiland. Wanneer ik 's nachts om ongeveer 1.00 uur wakker word, merk ik dat de boot niet zo rustig meer ligt. Ik trek wat kleren aan en ga eens buiten kijken, en zie dat de wind vanuit het zuidwesten zowat helemaal naar het oosten is gedraaid. Ik besluit om maar een eindje om het eiland heen te varen zodat ik weer in de luwte lig. De wind is wel niet zo hard maar ik lig zo toch niet prettig. Ik kom niet gelijk weer in slaap, en na een half uurtje merk ik dat de boot weer wat onrustig word. Weer naar buiten, en de wind is nu doorgedraait naar het noorden. Een paar honderd meter verderop ligt het eiland "De Ral" waar een beschutte aanlegplaats is, en ik besluit om daar heen te varen. Navigatieverlichting aan en een schijnwerper binnen handbereik. Als ik bij het eiland ben schijn ik eens met de schijnwerper om te zien waar ik er in kan varen, maar het is miezerig, en het licht weerkaatst op al die waterdruppeltjes. Daardoor kan ik minder ver kijken dan zonder schijnwerper, en doe hem dus gauw weer uit. Ik vaar heel langzaam naar het eiland toe, zie waar ik in kan varen, en in het vage licht van de navigatielichten voorop, zie ik de kant opdoemen en zie ik de schaduwen van paaltjes waar ik aan vast kan maken. Voor mij zie ik nog een boot liggen. Wanneer ik tegen de kant lig maak ik hem met 1 touwtje vast op de "middenbolder", duik mijn bed weer in, en "maak nog een goede nacht".
18-9 Wanneer ik 's morgens wakker word is dat andere bootje al vertrokken, maar als ik om 9.00 uur wegvaar realiseer ik me dat ik in het vage licht van de navigatieverlichting een klein steigertje met een paar hoge palen voor een boot heb aangezien. Ik lag daar dus helemaal alleen, en wanneer ik bij het eiland weg vaar zie ik een bord staan met de meededeling dat je daar 1 euro per meter moet betalen. Dat zijn prijzen die ze in gewone havens vragen en dan heb je ook nog de faciliteiten van de haven. Hier is verder helemaal niks. Geen wonder dat er verder niemand lag. Er is nauwelijks wind en ook nog schuin van voren, dus zeilen is geen optie. Het is half bewolkt en fris, maar een aardige dag om op het water te zijn. Op het Drontermeer, meer ik aan bij "De Eekt" voor koffie. Voor de Roggebotsluis word ik eerst ingehaald door een driemaster, en even later door een tweemaster met allemaal Duitse jeugd aan boord. Bij de sluis liggen ze nog te wachten op een schutting als ik aankom en we blijken met z'n drieën in de sluis te passen.
Op de driemaster is een meisje die duidelijk verliefd is op een jonge op de tweemaster. Hij komt naar achteren en zij loopt naar voren, en tijdens het schutten staan ze een beetje te tortelen op afstand.
Bij IJsseloog duik ik het bekende slootje in om te eten. Het is dan 14.00 uur. Een half uurje later ga ik verder en zet de fok bij. Gelukkig kan ik tegenwoordig (zeilend) onder de (nieuwe) Ramspolbrug door en wanneer ik op het "Zwarte Meer" ben trekt de wind zoveel aan dat ik de motor nog een half uurtje uit kan zetten. Om 17.15 meer ik aan, aan een aanlegplaats net na het "Zwarte Meer".
Direct na aankomst laat ik de mast zakken, en ben ik klaar voor de Hoogeveense Vaart.
19-9 Ik ben vroeg wakker en besluit ook vroeg te vertrekken. Om 7.15 gooi ik de trossen los en start de motor. Vroeg vertrekken heeft zo zijn voordelen, want wanneer ik het Zwols Diep opdraai komt net de zon op en dat ziet er prachtig uit.
Bij het begin van de Hoogeveense Vaart word ik nadrukkelijk uitgenodigd om de Veenvaart te varen, maar twee keer in een jaar vind ik genoeg.
Bij de brug bij de Rogatsluis gaat het weer zowat fout. Ik blijf leren! Ik zie dat ik makkelijk onder de brug door kan, en meld dat via de marifoon. Rustig laat ik de boot onder de brug door drijven, zelfs het oog achter op de giek - dat is het hoogste punt - kan er goed onderdoor. Toch wordt de brug weer stevig aangetikt. Omdat ik de mast in de mastvoet heb laten zitten loopt de mast naar achteren wat schuin omhoog, en doordat hij ook veel verder achter de boot uitsteekt is een oog boven aan de mast nu het hoogste punt. Volgende keer toch maar even goed gas geven als ik zowat onder de brug door ben.
Ze hebben de walkanten van de vaart gemaaid, en het lijkt Frankrijk wel. Als ze daar maaien licht het water ook altijd vol troep, en hier drijft de vaart ook vol met riet. Dat kun je altijd niet ontwijken, en als ik om 12.30 bij de Nieuwebrugsluis aankom haal ik eerst mijn schroef leeg. Met de pikhaak krijg ik alles er niet uit, dus moet ik plat op mijn buik op de wal om bij de schroef te kunnen. De grond is echter kletsnat, daarom rol ik de stormfok maar een eindje uit zodat ik daar op kan liggen. Ik eet daar ook, en nadat er een paar jachten van de andere kant geschut zijn kan ik samen met een ander scheepje geschut worden. Om 14.15 meer ik thuis aan.
Maak jouw eigen website met JouwWeb