Groningen

Dit keer zal ik met mijn oudste zoon gaan varen, Groningen lijkt hem wel leuk varen en de bedoeling is dat ik alleen noar Stad tou vaar, dat hij daar aan boord komt en daarna kijken we hoe lang hij het uithoud.

 

30-8  Er zijn een paar mooie dagen voorspeld maar als ik om 8.15 vertrek is het regenachtig. Als ik bij Rogat ben zie ik een donkere lucht aan komen en ik besluit het haventje van Rogat in te gaan. Twee kopjes thee en een boterham verder vaar ik toch maar de sluis in, want het weer is wat beter geworden. Als ik geschut word zakt het water ineens niet verder, ik heb de telefoon al in de hand om te bellen wat er aan de hand is als de deuren plotseling open gaan. Het water blijkt erg hoog te staan. Als ik bij de Grote Staphorster Stouwe ben maak ik een foto van de pijlschaal.   

Aan het eind van dit verhaal staat een foto van dezelfde peilschaal, genomen toen ik er op de terugweg langs voer en dan blijkt het hoogteverschil ca. 70 cm te zijn. Om 13.45 meer ik even in Meppel aan voor een boodschap die ik vergeten ben en ik eet daar ook, het is inmiddels opgeklaard. Om 17.00 uur meer ik aan bij de 1e Uffelter brug. 'S avonds heb ik op de fiets Uffelte even verkend. Leuk plaatsje, zou ik wel willen wonen.

 

31-8  IK vertrek om 7.30 en drie kwartier later ben ik bij de Wittelterbrug. Daarna nog een brug voor ik bij de Dieversluis ben. Daar liggen al 2 schepen in de sluis te wachten en de volgende sluizen word ik ook met hen geschut, behalve de laatste, dat is de Venesluis. Die sluis heeft rechte in plaats van gebogen wanden en is daardoor wat smaller met als gevolg dat we er alle drie niet in passen. Ik help de sluiswachter met open en dicht draaien van de deuren en als we daar mee bezig zijn komt een man vragen of zijn auto bij de sluis geparkeerd mag worden. Die man ken ik en als hij zegt dat ze met een schip zijn dat een eindje verder ligt zeg ik, 'Bolledomus'. Het blijkt dus ook de schipper van de Bolledomus te zijn, een schip dat ik van internet ken vanwege een tocht van een paar jaar door Frankrijk en als ik door het Noordwillemskanaal vaar kom ik altijd langs hun vaste ligplaats aan de Hoornse Dijk. Ik vertel dat ik het verslag van hun reis door Frankrijk met veel plezier gelezen heb. Als ik geschut word varen ze net weg zodat we samen de bruggen van Smilde doen tot de Koop Bakkersdraai, want daar meer ik aan om te eten.

                                

Na een uur ga ik verder en word goed door de volgende bruggen geholpen. Als ik bij het laatste rechte stuk voor sluis Peelo kom zie ik de Bolledomus net de sluis invaren. Er komen ook nog een paar schepen van de andere kant die geschut moeten worden maar na een uur ben ik door de sluis. De Bolledomus blijkt de aanlegplaats na de Oudemolense brug gekozen te hebben om te overnachten, maar ik vaar verder en na nog twee sluizen en een vijftal bruggen meer ik om 17.30 aan na de Oosterbroekse brug. Na het eten ga ik ook hier de omgeving verkennen. Eerst op de fiets naar Glimmen, de omgeving is hier prachtig, daarna weer terug en nu wil ik richting Eelde gaan, maar als ik een aantrekkelijk fietspad richting Haren zie ga ik die kant op. Ik verwacht aan de andere kant van het kanaal via een fietspad weer terug te kunnen. Net over de brug bij Haren woont neef Rob met zijn vrouw en ik besluit om daar even te vragen hoe ik het beste rijden kan. Ze zijn thuis en onder het genot van een kop koffie hoor ik dat ik het beste aan de zelfde kant van het kanaal weer terug kan, over een fietspad dat langs het kanaal loopt. Omdat ik voor donker weer terug wil zijn houd ik het bij 1 kop koffie, maar als ik bij de boot terug ben begint het al flink te schemeren.

 

1-9  Om 8 uur steek ik van wal en om 9.45 meer ik aan in de Zuiderhaven. Om 10.00 uur heb ik hier met Allard afgesproken en die staat ook al gauw met een volle rugtas bij de boot. Oudste dochter Sieta wil ook even langs komen en na een gezamenlijk kopje koffie varen we even Groningen door naar de Oosterhaven en weer terug. Na het afscheid van Sieta en een bezoekje aan de Media Markt voor wat ontbrekende attributen gaan we eerst eten. Om 13.00 uur kunnen we door de Museumbrug en met nog een paar andere boten gaan we zo de stad door. Na de Dorkwerdersluis deze keer niet rechtdoor het Reitdiep op maar bakboord uit het Van Starkenborh Kanaal op. Ik wil nu door het Aduarderdiep richting Winsum varen. Vorig jaar was dat nog niet mogelijk vanwege een restauratie van de Steentilbrug. Om 17.00 uur komen we in Winsum aan en leggen daar strategisch aan vlak bij een Chinees restaurant. Na het eten varen we nog naar Eenrum want daar moet ik ieder jaar toch 1 keer geweest zijn. Om 20.30 meren we daar aan, te laat voor een havenmeester, maar tot mijn verrassing is het toiletgebouw wel open en daar maken we dan ook dankbaar gebruik van.

 

2-9  'S morgens gaan we eerst Eenrum even in, doen even een paar boodschappen en om 9.30 vertrekken we. Nu gaan we via de Kromme Raken naar Schouwerzijl en daar komen we op het Reitdiep. We zijn van plan om het Damsterdiep te gaan bevaren dus we gaan richting Groningen en de Oostersluis. Om 12.00 uur zijn we bij het Van Starkenborgh Kanaal, daar gaan we voor de Platvoetbrug even tegen het remmingwerk om te eten. Na de Oostersluis kom je vanaf het Eemskanaal via een sluis op het Damsterdiep. Allard is brugwachter, hier bij de brug in Ten Post.

                          

We moesten daar trouwens een half uurtje wachten omdat er geen bediening mogelijk was tussen 4 en 5.

                 

Om 18.45 meren we aan voor Rusthoven.

                           

Na het eten lopen we er even heen en daarna langs Ekenstein door het park weer terug.

                       

We lopen ook het terrein van de oude steenfabriek Rusthoven even op. Het is helemaal dichtgegroeid maar de steenoven blijkt nog behoorlijk intact. Ik haal een schijnwerper van de boot en dan kunnen we door de oven helemaal rond lopen.

3-9  Allard heeft gisteren aangegeven dat hij vandaag nog wel een mooie route wil varen maar daarna naar huis wil. Hij had op drie dagen gerekend dus zijn schone onderbroeken zijn op. Om 8.15 vertrekken we richting Appingedam,

                      

waar we om 9.00 uur vlak bij een supermarkt kunnen aanmeren. Er moeten nog even een paar boodschappen gedaan worden. Na een half uur gaan we verder richting Delfzijl. Direct door de brug richting Delfzijl is rechts de oude Brons motorenfabriek. Langs de waterkant staan allemaal bordjes met nummers; er zal duidelijk iets gaan gebeuren. Daar worden we van de kant aangeroepen door een man, en als we er heen varen horen we (er zal 's avonds een gondelvaart in Appingedam zijn) dat er langs de kant allemaal oude schepen  komen te liggen en hij vind dat de Aimée daar prima tussen past; of we niet willen blijven liggen? Het was leuk geweest, maar we varen toch maar door. In Delfzijl lopen we even naar de haven, maar om 11.30 gaan we richting Groningen. We moeten voor twaalf uur door de 1e brug over het Eemskanaal zijn want anders moeten we tot twee uur wachten. Ter hoogte van Appingedam gaan we door de Groevesluis Zuid. Direct na de sluis meren we aan om te eten. Na het eten komen we over het Schildmeer en het Afwateringskanaal van Duurswold op het Slochterdiep en daar gaan we stuurboord uit richting Groningen. Hier krijgen we nog drie zelfbedieningsbruggen. 

                    

Door de Slochtersluis komen we weer op het Eemskanaal en nadat we in Groningen bij de Gron. Motorbootclub nog even water getankt hebben arriveren we om 17.00 uur in de Zuiderhaven en sluiten we de tocht af met het drinken van een pilsje. (Dit was trouwens niet de eerste op deze tocht Knipogen) Om 17.45 gaat Allard naar het station en ik richting Oostersluis omdat ik niet in de stad wil blijven liggen. Ik ben pas na een uur door de sluis en om 20.30 meer ik aan op het Reitdiep tegen het remmingwerk voor Wierumerschouw. Dat werd dineren op Franse tijden, met een eenvoudige doch voedzame maaltijd, om met O.B.B. te spreken.

 

4-9  Ik wil proberen om nog wat te zeilen en wil door Friesland en over het IJsselmeer terug, dus om 7.45 gooi ik de trossen los, vaar terug naar het Van Starkenborgh Kanaal, richting Friesland. Vlak voor sluis Gaarkeuken vaart me een beroepsschip voorbij en ik verwacht mooi mee geschut te kunnen worden, dus roep ik de sluis even op. Het blijkt echter een "gevaarlijke stoffen schip" te zijn en daar mag ik niet bij in de sluis, dus dat wordt even wachten. Na de sluis vaar ik even naar een lage wal waar ik goed bij de schroef kan komen. Onderweg dreven erg veel planten in het water en ik heb het idee dat er wat in de schroef zit. Dat blijkt ook zo te zijn en daarna kan ik met een schone schroef en op volle snelheid weer verder. Mijn brood is op en in Grou vind ik gelukkig een plekje om aan te meren en een bakker met nog een halfje bruin. Het blijkt best een leuk plaatsje te zijn maar ook in september nog erg druk door watersporters. Ik loop nog even een mooi kerkje in dat open is maar daarna vertrek ik ook meteen weer. Het Van Starkenborgh Kanaal wordt in Friesland Prinses Margrietkanaal en als ik bij de Jeltesloot ben ga ik daar stuurboord uit en om 18.30 ga ik voor anker op het Hegermeer. 

5-9  Om 8 uur vertrek ik op de fok, maar het laatste stuk tot Stavoren doe ik op de motor. Via de Johan Friso sluis kom ik omstreeks 12.00 uur op het IJsselmeer. Het is erg druk op het water want het is mooi weer, maar de wind laat het een beetje afweten. Met wat meer wind had ik scherp aan de wind zeilend in één rechte lijn naar de Ketelbrug kunnen varen, maar nu start ik om 17.00 uur de motor omdat het veel te laat wordt voor ik laverend bij de Ketelbrug ben. Om 19.30 ga ik voor anker bij IJsseloog op het Ketelmeer.

 

6-9  Omdat de weersvooruitzichten niet geweldig zijn om te zeilen, besluit ik om naar huis te gaan. Sinds gisteravond staat er een stevige Oostenwind, 4 tot 5 Bft met een waarschuwing voor het IJsselmeer. Ik moet tegen de wind in achteruitbomen om uit het slootje te komen waar ik in lig en ik merk dat door afwaaien het water ook gezakt is dus ik zit steeds wat aan de grond. Het lukt gelukkig want die Oostenwind heeft daarna nog een paar dagen aangehouden en zolang had ik hier niet graag gelegen. Op het Zwarte Meer kruip ik een beetje weg achter de kajuit tegen het overkomende buiswater maar op het Zwarte Water is dat over. Om 13.45 meer ik aan bij de Beukersluis om te eten en als ik bij de Staphorster Grote Stouwe ben strijk ik de mast.

                 

 Om 16.45 meer ik aan in het Haventje van Rogat. 

 

7-9  Om 7.30 vertrek ik en om 11.30 ben ik thuis.

Maak jouw eigen website met JouwWeb