Amsterdam

 5-9  Om kwart voor twee ben ik vertrokken en 6 uur later meer ik aan in de vluchthaven bij Genemuiden. Dat betekent dat dit stuk zonder bijzonder oponthoud verlopen is; Hoogeveensche Vaart ruim 4 uur, Meppeler Diep tot Zwartsluis 1 uur en daarna nog ruim een half uur voordat je in de vluchthaven kunt aanleggen. In 2006 heet het vluchthaven, waarom weet ik niet, maar nu heeft het een naam, "De Ketting". Het is een leuk (gratis) haventje zonder voorzieningen, omzoomd door een strook gras en bomen. Als er een geladen containerschip langs komt 

wordt de haven gedeeltelijk leeggezogen. Het water daalt dan zo'n 30 cm en daarna loopt hij weer vol. 

 

6-9  Voor acht uur vertrek ik en vaar via het Zwarte Meer naar het Ketelmeer. Op het Ketelmeer is een behoorlijke golfslag en na een poosje meen ik wat vreemde geluiden bij de motor te horen. Ik hoor het een poosje aan maar ga toch maar eens onder het motorluik kijken. Het lijkt of er een piepend geluid bij de schroefas wegkomt. Ik zet de motor "in z'n vrij" en als ik aan de schroefas voel merk ik dat die behoorlijk warm is. Ik ben niet zo ver van een hoogspanningsmast die in het Ketelmeer staat. Als bescherming zitten daar grote stalen buizen omheen met boldertjes en daar leg ik de boot aan vast. Het is inmiddels twaalf uur dus ik ga eerst maar eens eten. Het is een watergesmeerde schroefas die het water met een "waterschepje" uit het vaarwater haalt, waarna het via een slangetje naar de schroefas gaat. Ik vermoed dat het slangetje wat te lang is en kort hem wat in. (Later zal blijken dat het niet geholpen heeft en dat op woelig water het probleem zich steeds weer voordoet. Ik krijg later het advies om de schroefas te laten smeren met het koelwater van de motor; dat heb ik gedaan en nu is het probleem opgelost.)

Tegen enen vertrek ik en wil even op het IJsselmeer geweest zijn, dus vaar ik onder de Ketelbrug door.                         

Als je nog niks gewend bent is een beetje golfslag al gauw te veel dus ik ga maar gauw weer terug en vaar over het Ketelmeer naar Ketelhaven en de Ketelsluis,   

 

want ik wil door de Polder. Tegen twee uur word ik met nog een boot geschut en vaar de Flevopolder in. Ik neem de "Lage Vaart" en na twee uur meer ik bij Dronten aan voor een kop thee en een boterham. Na een half uur vertrek ik weer, om na ruim een uur zo'n 6 km voor Lelystad aan te meren om te overnachten.

 

7-9  Om 8 uur ga ik verder, vaar even door naar Lelystad maar ga direct verder richting Almere. Onderweg bij de Oostvaarders Plassen is een aanlegplaats waar ik aanmeer voor de thee en tegen twaalf uur ben ik bij Almere. 

                        

Daar ga ik eten en een uur later ga ik verder. Ik wil via de Zuidersluis het Markermeer oversteken naar Amsterdam. Het weerbericht verwacht een  matige westenwind en door gebrek aan kennis (vaarbewijs) en onervarenheid is dat door mij geïnterpreteerd als een zacht windje, maar dat blijkt windkracht vier te kunnen zijn en dat is op IJsselmeer en Markermeer best stevig. Bij "De Blocq Van Kuffeler" ga ik door de sluis; zit daar eerst nog in de luwte van de vluchthaven maar als ik het Markermeer  opvaar zijn er meteen flinke golven. Eerst denk ik nog dat het komt doordat ik aan lagerwal zit maar als ik doorvaar merk ik dat de golfslag blijft. Later merk ik hoe onvoorbereid ik aan deze oversteek begonnen ben. Ik heb nog wel gedacht aan omkeren maar als je draait kom je op een gegeven moment ook dwars op de golven te liggen en dat leek me ook niet prettig. Na verloop van tijd zie ik dat het mastje staat te wiebelen. Ik kan hem vastklemmen doormiddel van een draadeind en moeren, maar normaal staat hij altijd "los", dan kan ik hem makkelijk plat leggen als dat bij een brug nodig is. Ik wil hem ook niet overboord laten vallen dus besluit ik de boot te draaien en van de wind af te gaan varen zodat hij wat rustiger in het water ligt, ik loop gauw naar voren, zet de mast vast en ga weer terug naar de kuip. Inmiddels is de boot dwars op de golven komen te liggen en is het de hoogste tijd dat ik weer aan het roer kom. Ik doe dit allemaal zonder zwemvest want die zit goed weggeborgen en ik zie het niet zitten om die te pakken en aan te trekken. (Volgens mij moet ik hem ook nog voor mij passend maken.) Op het eind van de oversteek hoor ik af en toe ook weer het gepiep van de schroefas dus ik voel me bepaalt niet comfortabel. Amsterdam komt steeds dichterbij al duurt de overtocht door deze omstandigheden wel lang en om half vijf ga ik voor anker in de luwte van het land net na het "vuurtoreneiland". Ik ben koud geworden en ga eerst binnen maar eens een kop warme thee maken en als ik weer opgewarmd, en de schroefas afgekoeld is haal ik het anker op en vaar verder. Eerst langs Durgerdam naar de Oranjesluizen, na even wachten kan ik de sluis in en word geschut naar het Binnen-IJ. Om kwart voor zeven meer ik aan in de haven van Nieuwendam  

                  

 8-9  Om 10 uur vaar ik weer richting IJ en ga daar stuurboord uit richting centrum Amsterdam, voor het Centraal Station langs, meer even aan om het mastje te strijken, en vaar daarna de stad in en de Prinsengracht op. Ik ben een paar keer in Amsterdam geweest. Steden trekken me niet zo maar Amsterdam vanaf het water en dan ook nog vanaf je eigen boot is natuurlijk wel heel bijzonder. 

  

Ik heb zelf ook niet te klagen over belangstelling want een platbodem door de grachten zal niet zo vaak gebeuren en ik word heel wat keren gefotografeerd door, waarschijnlijk toeristen

 

                       

 IK meer ergens op een van de grachten aan om een kop thee te zetten en kom daarna via de Keizersgracht en de Herengracht op de Singel aan. Via de Singel kun je bij het Centraal Station komen. (daar blijkt een opstapplaats van rondvaartboten te zijn) Vandaar ga ik door de Brouwersgracht het IJ weer op.  Na de Oranjesluizen waar ik samen met de marine geschut word 

                   

meer ik aan bij de wachtsteiger van de Schellingwouderbrug om te eten. 

Goed voorbereid Schamen ben ik daarna aan de tocht naar het Gooimeer begonnen. (mastje vast en zwemvest aan) Om kwart voor vier vaar ik onder de Hollandse Brug door en drie uur later meer ik voorbij Eemdijk aan op de Eem.  

 

9-9  Eerst maak ik een mooie ochtend op de Eem mee    

en om kwart over tien vertrek ik. Na anderhalf uur meer ik aan in de haven van Spakenburg.

                       

Daar is het zaterdag altijd markt, dus na een wandelingetje over de markt kom ik met een paar harinkjes terug voor op de middagboterham. Er een Chinees niet ver van de haven dus voor het avondeten doe ik vandaag ook geen moeilijke dingen. 

 

 10-9  Vanmorgen ga ik eerst naar de kerk, daarna koffie en om twaalf uur vertrek ik. Na een kleine twee uur ga ik voor anker net voorbij de Nijkerkersluis om te eten. Om kwart over twee weer ga ik verder. Onderweg kom ik onderstaande staverse jol tegen 

en bij het uitzoeken van de foto's voor dit verhaal zie ik dat het de Albertha is, ook een staverse jol van hout/epoxy die ik later, in 2008 in de haven van Spakenburg spot; de thuishaven van de Albertha.  

Om kwart over vijf meer ik aan bij "De Kluut" in het Veluwemeer.

                    

Om half tien vertrek ik voor een nachtelijke tocht en tegen twaalf uur meer ik aan 1,5 km voor Elburg.

 

11-9  Om 11 uur gooi de trossen los en meer een half uur later aan in Elburg. Daar eet ik en na ruim anderhalf uur ga ik verder en via Ketelmeer en Ramsdiep

 

kom ik op het Zwarte Meer. Na het Zwarte Meer ga ik stuurboord uit het Scheepvaartgat in en meer aan in de Goot.

 

12-9  En als je dan zo'n zonsopgang 

  

meemaakt dan kan een haven je gestolen worden. Jammer dat hier ook geen geluid bij is.

Om tien uur vertrek ik en vaar om even over twaalf de Hoogeveensche Vaart in waar ik anderhalf uur later aanmeer in het haventje van Rogat om te eten. Na een uur ga ik verder en ben om half zes thuis.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb