Tuin van Nederland

De “Tuin van Nederland” route (er zijn boekjes met een beschrijving van de route in een Nederlandse  en ook een Duitse vertaling )  loopt zowat door onze tuin dus die moet je een keer varen, dus op 

21-8  vertrek ik om 13.30 uit Hoogeveen, en vooral het eerste stuk is natuurlijk heel bekend terrein; de “brug om de Oost”, de sluis in Noordscheschut en de verlengde Hoogeveensche Vaart, maar dan wel gezien vanaf de fiets, uit de auto en natuurlijk een enkele keer op de schaats, of tot Noordscheschut ook wel lopend. Om half vijf leg ik aan op een mooie plek voor de Klenckerbrug, een brug ter hoogte van landgoed “de Klencke”, vandaar die naam.

 

22-8  Om kwart over negen vertrek ik en om half tien vaar ik door Nieuw Amsterdam. Ik overweeg nog om aan te leggen voor een boodschap maar vaar toch door. Na Nieuw Amsterdam meer ik nog wel even aan voor een kop thee en een boterham en om kwart over elf draai ik het Stieltjeskanaal op en kom na twee uur  aan in de haven van Coevorden . Daar eet ik en doe even een boodschapje maar om half vier vertrek ik en vaar na Coevorden op het “Coevorden-Vechtkanaal” tot ik bij “De Haandrik” de Vecht kruis. Daarna vaar ik op het “Kanaal Almelo-De Haandrik” en meer ik om vijf uur aan in de haven van Gramsbergen.

’S avonds ben ik natuurlijk het mooie plaatsje Gramsbergen nog even in geweest, de woonplaats van Erik Hulzebosch. Als ik terug ben bij de haven hoor ik dat er tot aan Almelo konvooivaart plaats vind en er wordt een vertrektijd overlegd door de schippers die morgen richting Almelo willen varen.

 

23-8  Om negen uur vertrekken we met drie schepen uit de haven van Gramsbergen en om kwart voor twee meer ik aan in “Jachthaven

 Almelo” bij Wierden. Er is een havenhond (mag niet gevoerd worden staat in het havenreglement)

dus geen gevaar voor inbrekers, alleen is er wel een draaikom voor beroepsschepen en als je aan de kanaalkant van de haven ligt ziet dat er soms behoorlijk imposant uit.

                

  

               

 maar dat gaat allemaal goed.

 

24- 8  Ik vertrek om negen uur; na Almelo vaar ik op het Twente kanaal,

niet erg boeiend maar goed te doen en ik meer om 1 uur aan in de haven van Lochem  om te eten en doe daar ook even een boodschap. Om kwart over vier meer ik aan voor “Sluis Eefde

          

 en moet daar even wachten tot er een paar vrachtschepen geschut zijn.

Na de sluis kom je al snel op de IJssel. Ik vaar een paar kilometer stroomopwaarts

              

en kan om kwart over zes aanmeren in de haven van Zutphen.

                

25-8  Eerst ga ik Zutphen even in

                  

             

            

maar om 12.15 vertrek ik, ga stroomafwaarts en meer aan in de haven van Deventer vanwege een stortbui en om te eten. Om half vijf ben ik bij Wijhe en daar begint het te hozen. Ik vaar gauw de haven, meer daar aan

en trek wat droge kleren aan; mijn broek zakt af zo nat is die. Ik besluit om hier ook maar te overnachten.

 

26- 8  Na eerst een boodschap gedaan te hebben in Wijhe vertrek ik om half elf

              

en meer om 12.00 uur aan in de haven van Hattem. Het is feest in Hattem dus ik val met mijn neus in de boter. Kennelijk is het de bedoeling dat we terug in de tijd gaan en dat is in Hattem ook niet zo moeilijk.  

                        

                  

             

27-8  Vandaag is het zondag en ga ik's morgens naar de kerk; zo kom je nog eens ergens. Om twaalf uur vertrek ik en meer om 1 uur  aan in het haventje van Wilsum vanwege een bui en daar ga ik meteen ook maar eten. (Eigenlijk had ik voor de "Tuin van Nederland" route bij Zwolle richting Hasselt gemoeten maar ik wijk van de route af en ga verder de IJssel af.) 

Een uur later vertrek ik weer, ga bij Kampen het Ganzendiep op en meer om half vijf aan in de "Goot".

Als je in de goot terecht komt schijnt een probleem te zijn, maar laat mij zo maar liggen.

                

28-8  Ik ertrek om 8.30 richting Hoogeveen maar om tien uur meer ik aan bij de Beukersluis op het Meppelerdiep vanwege een bui en kan zo ook meteen een kop thee maken en later ook eten. Na 2,5 uur ga ik verder, moet bij de Ossesluis wachten op de "Jetta" (een binnenvaartschip dat grind vaart voor de betoncentrale in Hoogeveen) die geschut wordt, maar ook om te schuilen en voor een kop thee en een boterham. Om half vier ga ik door de sluis en tegen 6 uur ben ik weer thuis.