zeilen in september
Ik heb het hele jaar nog niet gezeild. Na de Elfstedentocht van begin september heb ik de grote mast en de giek al weer teruggeplaatst, en wanneer het eind september een poosje mooi weer lijkt te worden besluit ik om er nog een paar dagen tussenuit te gaan om te zeilen.
22-9 's Morgens eerst de mast laten zakken en nog even naar de winkel voor de laatste boodschappen. Het wordt 13.00 wanneer ik vertrek, dus ik eet ik nog thuis. Wanneer ik bel voor opening van de fietsbrug blijkt er een storing te zijn, dus na 1 km lig ik al weer stil. Heb ik mooi de gelegenheid om het bed op te maken, maar dan kom ik tot de ontdekking dat ik geen dekbedhoes aan boord heb, dus ik maak meteen rechtsomkeert. Dat was dus geluk bij een "ongeluk". Wanneer ik weer aan boord ben met dekbedhoes en kussenslopen bel ik nog maar even naar de Nieuwebrugsluis dat ik er voor een tweede keer aan kom, en dan hoor ik dat de storing inmiddels verholpen is. Het is rustig op de Hoogeveense Vaart, eind september, maar wanneer ik uit de Nieuwebrugsluis kom liggen daar toch twee schepen te wachten op schutting. Door de schipper van de achterste - volgens mij lees ik 'Atla, Zoetermeer' (en op internet vind ik een Atla uit Zoetermeer) - word ik aangeroepen. Door het geluid van de motor kan ik hem niet goed verstaan, maar even later begrijp ik uit wat ik nog wel heb opgevangen dat hij al mijn verhalen op internet leest. Leuk zulke onverwachte reacties en ontmoetingen. En Floris, als je meeleest graag ook het vervolg van het bouwverslag.
Het is vanmiddag redelijk weer, 17 graden, maar met een stevige wind. Ik geef even het roer over aan de stuurautomaat zodat ik op het eind van de middag onderstaande foto kan maken.
Om 17.45 ben ik zowat aan het eind van de Hoogeveense Vaart. Daar meer ik aan vlak na de Staphorster Grote Stouwe, en daar zet ik - nog voor het eten - ook de mast op. Nu is het nog mooi droog, en morgenvroeg is alles waarschijnlijk nat van de dauw.
23- 9 De dag begint onbewolkt en met een mooie zonsopgang, maar wanneer ik om 9.15 vertrek is de lucht dichtgetrokken.
Voor het diner van vanavond wil ik nog even naar de winkel, en daarom schiet ik bij Genemuiden de haven in. Dan schijnt inmiddels de zon al weer en is het 15 graden. Het is best een aardige haven, maar voor de middagboterham vaar ik toch naar vluchthaven De Ketting, waar ik na het eten meteen de fok aansla, want hoewel ik de wind op het Zwarte Meer schuin tegen heb, wil ik toch zoveel mogelijk zeilend het Ketelmeer zien te bereiken. Het is 13.15 wanneer ik verder ga, en een half uur later hijs ik de zeilen. Er is niet zo veel wind, maar doordat ik steeds scherp aan de wind vaar maak ik al laverend toch redelijk voortgang, en is het lekker zeilen.
Wanneer ik onder de Ramspolbrug door ben maak ik nog zo weinig voortgang dat ik de motor maar start en de zeilen laat zakken. Het is dan 17.15, en ruim een uur later ga ik voor anker in IJsseloog. De in Genemuiden gekochte kippenpoten promoveren vanavond in de pan tot Spaanse kip met knoflook, waarna ik ze onder begeleiding van een goed glas wijn "soldaat maak".
24-9 Het weer en de weersvooruitzichten nodigen niet tot een tocht over het IJsselmeer, wat eigenlijk de bedoeling is. Het regent, maar wanneer het na de middag droog wordt start ik de motor, vertrek ik, en wanneer ik IJsseloog uit ben hijs ik de zeilen. Met de wind die de komende dagen verwacht wordt hoop ik op de Randmeren een zeiltocht te kunnen maken. Na een uur kom ik in de luwte van de Flevopolder en ga ik op de motor verder. Wanneer ik op het Drontermeer ben begint het weer te regenen, en meer ik daarom maar aan in De Eek. Na 1,5 uur is het weer droog, en stoom ik op tot 1,5 km voor de Elburgerbrug en ga daar in de luwte van een landtong voor anker.
25-9 Om 9.15 vertrek ik, en wanneer ik na ruim een uur op het Veluwemeer uit de luwte van de bomen in de polder kom hijs ik de zeilen. Er staat daar een lekker windje en ik kan mooie lange slagen maken. Voor mijn lunch - uitsmijter met een pilsje - ga ik achter De Krooneend voor anker. Wanneer ik na ruim een uur met gehesen zeilen weer uit de luwte van het eiland kom blijkt de wind flink te zijn toegenomen en gaat de boot behoorlijk schuin. Zo gauw ik kan ga ik overstag en kruip weer in de luwte van De Krooneend. Daar reef ik de zeilen uit voorzorg maximaal, en kies daarna weer het ruime sop. Oploeven met gereefde zeilen gaat wat moeilijker merk ik en wanneer na een uur de wind zoveel is toegenomen dat het zelfs met gereefde zeilen moeilijk wordt zoek ik weer een plekje in de luwte en strijk de zeilen. Het is met deze wind ook wel zo veilig om op de motor het aquaduct over te steken, en wanneer ik op het Wolderwijd ben blijkt dat ik daar nagenoeg recht tegen de wind in moet, dus was zeilen daar ook geen optie meer geweest. Het lijkt wel of half surfend en kittend Nederland hier vanmiddag van dat windje wil genieten, en uit zijn bol gaat. Mijn brood is op dus steven ik af op Zeewolde waarbij ik af en toe flink wat water over krijg, dus ga ik maar dicht achter de kajuit staan, zodat ik redelijk beschermd sta. Ik meer daar aan in havern De Aanloop, en de plaatselijke AH helpt me even later aan een heerlijk volkoren. Daarna vaar ik de haven weer uit, en ga achter De Zegge voor anker.
26-9 Gisteravond en ook vanmorgen nog stond ik in tweestrijd wat ik zal gaan doen, doorvaren of weer terug naar het Ketelmeer. Wanneer ik doorvaar kan ik waarschijnlijk pas bij Spakenburg de zeilen hijsen, en het lijkt erop dat de wind later op de dag zal afnemen, dus dan komt er van zeilen waarschijnlijk niet veel. Ik kies ervoor om terug te varen en hijs even na acht alleen de fok, en zo sukkel ik weer rustig richting Harderwijk en Veluwemeer. Het is de hele morgen grijs en vochtig, een soort sloffe wind zeg maar. Omstreeks de middag ben ik weer bij Elburg en daar meer ik aan in de oude haven. Even een visje halen. Het wordt een lekkerbekje, een harinkje en een haringkoningkje. Daar kan geen restaurant tegenop, en ook mijn uitsmijter verbleekt daarbij. Anderhalf uur later ga ik verder, - het weer is gelukkig een stuk aangenamer geworden - en omstreeks vijf uur kom ik weer bij IJsseloog aan. Ik zie een eind voor mij een zeiljacht onder zeil het "kanaal" dat het eiland doorsnijd invaren. Wanneer ik daar ook ben haal ik dat jacht geleidelijk in en wanneer ik hem op ongeveer 200 m genaderd ben zie ik dat het jacht de Amerikaanse vlag voert, en shit, ...... het gaat ineens bakboord uit "mijn slootje"!!!!!! in. Dan moet ik deze keer helaas maar in het kanaal voor anker gaan zoals ook al die ander schepen doen.
27- 9 Gelukkig kan ik ook hier genieten van een goede nachtrust. Het is 10.15 wanneer ik de fok hijs, en zeilend IJsseloog uitvaar, en op ruimer water hijs ik ook het grootzeil. Eerst maak ik redelijke voortgang, zeilt het lekker, en heb ik het idee dat ik de overkant van het IJsselmeer wel kan halen, maar geleidelijk neemt de wind steeds meer af, waardoor het moeilijker wordt om scherp aan de wind te zeilen en zo rechtstreeks onder de Ketelbrug door het IJsselmeer op te varen. Het is heerlijk weer trouwens, en een lekker temperatuurtje dus genieten doe ik wel, maar wanneer ik ongeveer bij de Ketelbrug ben krijg ik door dat Noord-holland halen geen optie meer is en maak ik rechtsomkeert, en met de wind in de rug is de snelheid er helemaal uit.
Maar elk nadeel heb z'n voordeel, ik kan zo in alle rust mijn eitje bakken. Soms lig ik nagenoeg helemaal stil, maar pas het laatste stukje doe ik op de motor, en om 17.00 uur ben ik weer in IJsseloog,
en gelukkig is deze keer "mijn slootje" wel vrij.
28-9 Ik begrijp uit de weersvooruitzichten dat ik de eerste dagen nauwelijks wind hoef te verwachten en daarom besluit ik om maar weer naar huis terug te gaan, en na een mooie zonsopgang vertrek ik om 10.30.
Na de Ramspolbrug zoek ik de kant op en ga voor anker om te eten.
Aan het begin van de Ramsgeul heeft RWS een bord met schrijfvout neergezet dat eerder vragen oproept dan dat het duidelijkheid geeft, want is de Ramsgeul nu gestremd voor grote schepen, of is de Ramsgeul gestremd; uitgezonderd grote schepen? Wie het weet mag het zeggen,
en de gele boeien met rood/wit topteken in de vaargeul vertellen eigenlijk dat er helemaal niet gevaren mag worden.
Op het Zwarte Meer krijg ik de wind (schuin) van voren. Het is niet veel wind, maar ik ben van huis gegaan om te zeilen, en dan zal ik ook zeilen, dus ik hijs de zeilen, en laveer richting Genemuiden. Drie uur later start ik de motor voor het laatste stukje en meer aan in haven De Belt.
Daar strijk ik de mast nu alles nog mooi droog is. Naast het haventerrein is een stuk grasland waar het gras gemaaid is, en de boer komt op de quad even een kijkje nemen hoe droog het gras is. Dat is voor mij een goede reden om mijn biezen te pakken en mijn toevlucht 1,5 kilometer verderop te zoeken in vluchthaven De Ketting, want ik wil vanavond liever niet in de herrie van landbouwtrekkers zitten.
Wanneer ik daar aankom blijkt er een zeiljacht uit Katwijk te liggen. Ik zoek een plekje achterin, en begin met de warme hap.
Het is 's avonds nog steeds een lekker temperatuurtje, en ik zit buiten te eten wanneer de mensen van het andere zeiljacht naar het hek van de haven lopen, en voelen of de deur open kan. Die blijkt niet open te kunnen en ik vraag hun of de deur waar je door moet niet bij dichter bij het kleine huis zit, maar volgens hen is alles afgesloten. Ze komen naar me toe en vragen of ik het bord bij de haveningang niet gezien heb; nee dus! Er blijkt nu een bord te staan; verboden in te varen. Ze vertellen dat ze al dertig jaar in de haven komen en geen idee hebben waarom dat nu ineens niet meer mag.
29-10 Ondanks dat ik in overtreding ben door hier te liggen heb ik een uitstekende nacht gehad. Wanneer ik om 8.00 uur de haven uitvaar, en achterom kijk, besluit ik om binnenkort maar eens bij mijn goede vriend Hans langs te gaan, want zo'n bord zie je normaal gesproken toch niet over het hoofd.
Het belooft weer een mooie dag te worden, en ook voor de komende dagen zijn de vooruitzichten goed, maar om nu nog een tocht op de motor te plannen heb ik geen zin in. Ook thuis kan ik van het mooie weer genieten. Het is eerst nog wat nevelig, en vlak voor Zwartsluis loopt het zicht ineens flink terug maar even later is het ook weer helder. Wanneer ik bij de Rogatsluis aankom zijn ze daar net aan het uitvaren. Het blijkt een exoot te zijn, een narrowboat; Engelsman dus.
Het water staat kennelijk laag, want ik zie dat ik deze keer onder de brug door kan, en meld dat via de marifoon. Wanneer ik een uurtje later de Ossesluis uitvaar is het zowat twaalf uur, dus meer ik aan om te eten. Na drie kwartier ga ik verder. Vanmorgen was het nog zonnig, maar nu trekt de lucht wat dicht, maar met een temperatuur van 20 graden hoor je mij niet klagen. In Echten zie ik nog een pieremegoggel liggen. Het is een Duitser, en onderweg in de buurt van Elburg zag ik ongeveer net zo'n schip(?) liggen, ook een Duitser. Met zulke wanden kun je wel mooi een grote foto van je schoonmoeder, en eventueel de Friese staartklok kwijt.
Maar ik heb het nog niet gehad vanmorgen, want even later wordt mijn weg gekruist door een andere vreemde vogel. Heb je daar nou een vliegbrevet voor nodig? Ik denk het wel, want in Nederland is alles wat niet uitdrukkelijk is toegestaan verboden, zoals iedere rechtgeaarde Nederlander hoort te weten.
Vlak "voor de thee" meer ik thuis aan.
Maak jouw eigen website met JouwWeb