Door de drukte van een verhuizing, en gedeeltelijk ook het weer, pas half mei (17-5) de eerste vaartocht in 2017. Vanuit onze tijdelijke locatie in Ermelo, reis ik met trein en vouwfiets naar de Aimée, die nu bij de Edisonbrug in Hoogeveen ligt. (Bedankt Hans en Marijke!) Daar dus!

Daar doe ik eerst even boodschappen maar om 14.30 gaan de trossen los om, richting Nieuw Amsterdam. Het is dan half bewolkt, en zo'n 27 graden. Wanneer ik bij Geesbrug ben, kan ik gelukkig nog aanmeren achter de boot van een lokale onverlaat die het steigertje voor het water tanken, als vaste ligplaats gebruikt, en kan ik dus - twee euro - lichter, toch met een volle tank verder.

Om half vijf kom ik nog door de brug bij Zwinderen, en volgens de brugwachter heeft de volgende brug een storing. Morgenvroeg om 8 uur komt daar een monteur om het probleem te verhelpen. Ik heb daar zo mijn twijfels over, want mijn ervaring is dat brug- en sluiswachters hun best doen om 's avonds op tijd aan de warme hap te zitten. Direct na de brug is een aanlegplaats, en daar meer ik aan. Het is een mooie plek, maar er komt toch nog redelijk wat verkeer langs richting Gees, daarom vaar ik om 21.00 uur toch maar naar de volgende brug; de Driftbrug, waar het wat rustiger ligt.

18-5 Nou, geen monteur gezien hoor, en wanneer om 9.15 een brugwachter verschijnt gaan we verder naar het oosten. Het is vanmorgen af en toe wat miezerig, maar toch wel lekker varen!

Vernieuwde aanlegplaatsen bij Nieuw Amsterdam. Ze zijn voorbereid op een complete invasie!

Om twaalf uur ben ik bij de Ericasluis. Middagpauze! Voor mij ook tijd voor een bammetje met gebakken spek en ei. Om 13.15 is de sluis leeg, en gaan de deuren open. De Hondsrug ligt voor mij, en die moet vanmiddag bedwongen worden.

Na ruim tien kilometer en vier sluizen heb ik die bergrug achter me, en meer ik aan, aan het begin van het Veenpark. Het is dan 21 graden, bewolkt maar droog. Geen officiële aanlegplaats, maar altijd weer een fijne plek om te liggen.

19-5 Om 8.45 vaar ik richting Veenpark, en moet daar even wachten op brugbediening.

Om 12.45 meer ik aan bij Ter Apel voor de middagboterham en een paar boodschappen, maar om 13.00 uur ga ik verder richting Veendam.

De brugwachters proberen me steeds ligplaats te laten kiezen, maar ik geef aan dat ik door wil. Om 16.45 meer ik aan in het 2e Verlaat om te overnachten. Sinds vier uur regent het, dus nu gauw naar binnen.

20-5 De Sluiswachter komt samen met een bootje vanaf richting Ter Apel, en samen worden we geschut om 9.00 uur. Om 10.20 ben ik bij Bareveld, en kennelijk word ik daar al opgewacht, want meteen gaat de brug open en begin ik samen met een boot die daar al lag aan de tocht naar het Zuidlaardermeer

Vandaag is het een mooie zonnige dag, en is het een plezier om deze mooie route te varen. Hier op het Annerveenschekanaal vaar ik ook weer even in Drenthe. Wanneer ik daarna op het Kieldiep kom vaar ik weer in Groningen. Op de foto hieronder vaar ik langs "De Toekomst". Hopelijk staat dat niet symbool voor de provincie Groningen!

Om 12.45 meer ik aan bij Lijnewijk. Hier overnacht ik.

21-5 Ik heb een een uitnodiging gekregen voor een lunch, en daar maak ik graag gebruik van. Om 13.30 gaat het echter richting Groningen, met een opstapper die in de Zuiderhaven weer afstapt.

22- 5 's Morgens komt er eerst nog een havenmeester langs om 9,15 te incasseren. 'k Heb hier ook al eens gratis gelegen! Om 9.15 kan ik door de Eelderbrug, En drie uur later meer ik aan bij de Vriezerbrug. Middagpauze!

Geen brug en sluiswachters meer op dit traject want alles wordt vanuit de Sluis bij Assen bediend. Vandaag volop zon en 22 graden. Om 13.00 uur kan ik verder, en om 14.15 meer ik aan beneden sluis Peelo. Daar ga ik nog even voor een paar boodschappen naar de winkel. Wanneer alles gescand is bij de kassa, en de boodschappen al in mijn rugtas, kom ik tot de ontdekking dat ik geen betaalpas heb. Toch wel een beetje paniek toen. Terug naar de boot, en zoeken, en uiteindelijk vind ik hem in een borstzakje van een overhemd, dus kan ik nog een keer de gang naar de supermarkt maken.

23-5 Vandaag ga ik helpen bij de verhuizing van een nazaat, en wordt daarvoor bij een carpoolplaats opgepikt door een andere nazaat, die me meeneemt naar Hoogeveen, en na gedane arbeid weer afzet bij dezelfde carpoolplaats.

24-5 Om negen uur kan ik direct de sluis invaren. Het is een bewolkte dag en 20 graden, goed vaarweer. Het is 12.15 wanneer ik aanmeer boven de Venesluis om te eten. Daarna schutten. In de loop van de middag laten de sluis en brugwachters merken dat ze er genoeg van hebben. Een fenomeen wat je overal tegenkomt bij begeleide vaart. De schipper onder druk zetten om ligplaats te kiezen want men wil op tijd naar huis. Er wordt bij hoog en laag beweerd dat ik Meppel niet meer kan halen, en in arren moede kies ik om 16.15 dus maar ligplaats na de Boschkampbrug bij Havelte.

25-5 Ik start de motor om 8.45 en wanneer ik bij de Lokbrug ben is de brugwachter er ook.

"Vroeg beginnen" hebben ze geen problemen mee! Het was vanaf mijn ligplats 4 kilometer tot aan de spoorbrug, dus die had ik gisteren nog makkelijk kunnen halen, en dan had ik bij de Paradijssluis kunnen overnachten. Had ik veel liever gedaan, maar ja, je bent van brug- en sluisbediening afhankelijk, en ze kunnen je "maken en breken"!

Om 10.00 uur meer ik aan na de Galgenkampsbrug. Even boodschappen doen, en om 11.00 uur verder. Om 12.00 uur meer ik aan bij de Beukersluis. Middagpauze! Om 13.00 uur is er eerst een schutting van de andere kant, en om 13.30 kan ik de sluis invaren. Om 15.00 uur ga ik voor anker op de Korversgaten, en na de koffie gaat de mast omhoog. 's Avonds zeil ik nog twee uurtjes,

en ga daarna weer voor anker achter een eilandje.

26-5 Vanmorgen eerst lekker luieren en genieten van de mooie omgeving, maar na het eten, om 14.30 hijs ik de zeilen,

en zeil daarna nog een twee uurtjes op de Beulaker, strijk de zeilen, en motor daarna richting Beukersluis. Om 17.45 meer ik aan bij de Staphorster Grote Stouwe waar ik de mast strijk. Na even rustig zitten met een pastis en wat pinda's start ik de motor weer,

en meer ik een uurtje later aan bij Rogat voor de overnachting. Het is dan 27 graden.

27-5 Ik vaar om 9.00 bij stralend weer de sluis in. Fietsbrug en Edisonbrug haal ik niet voor 12.00 uur. Om 12.15 zoek ik bij Hoogeveen de schaduw van een boom op om te eten. Het is dan 28 graden, en na het eten kom ik om 13.15 aan bij de Edisonbrug waar ik aanmeer na de brug.