Friesland/Groningen
De weervooruitzichten werden steeds beter in week 38 zodat ik besloot om na het afwerken van enkele verplichtingen nog even met de "Aimée" te vertrekken voor waarschijnlijk de laatste keer dit jaar. Ik wil naar Groningen. Uiterlijk maandag 3 oktober moet ik weer terug zijn.
22-9 Om 14.30, vertrek ik uit Hoogeveen, nadat ik nog vlug wat proviand heb ingeslagen en een paar boeken van de bibliotheek heb gehaald. Om 18.30 meer ik aan bij de Staphorster Grote Stouwe. Het was goed weer maar vooral op het laatste stuk was het fris.
23-9 Ik wil door de Drentse Hoofdvaart en om de Peelosluis bij Assen te halen wil ik zorgen dat ik om acht uur bij de Paradijssluis ben, de eerste sluis in de Drentse Hoofdvaart. Vanaf dan worden de sluizen en bruggen daar bediend. Om ca. 7 uur vertrek ik en als ik door Meppel vaar zie ik een paar ooievaars die graag kraanvogel willen zijn.
Ik ben op tijd bij de sluis en om 8.30 ben ik geschut. De sluiswachter zal meegaan om de volgende bruggen te bedienen maar zegt dat hij nog even wat voor zijn buurvrouw moet doen en dat hij daarna de brug komt bedienen. Ik vraag of hij en zijn collega's met elkaar wel willen zorgen dat ik vandaag nog bij Assen kom, maar dat komt wel goed volgens hem. Eerst is er nog de spoorbrug waar ik even moet wachten en als ik bij de Pijlebrug aankom is de brug/sluiswachter er al en kan ik zo doorvaren. Bruggen en later ook de Haveltersluis worden vlot bediend dus geen vuiltje aan de lucht; Assen gaan we makkelijk halen zo. Maar dan zegt hij dat hij terug moet naar Meppel omdat daar weer een schip ligt dat richting Assen wil en dat ik door zijn collega's verder geholpen zal worden. Ik kan doorvaren tot de Uffelter sluis maar als ik daar aangekomen, na een poos nog geen enkele beweging bij de sluis zie ga ik maar eens bellen. Uiteindelijk krijg ik de sluiswachter uit Meppel weer aan de telefoon en die vertelt mij dat ik vandaag niet meer voorbij de Peelosluis kom wat dan betekent dat ik 2 dagen ergens op de Drentse Hoofdvaart moet blijven liggen omdat na half september op zaterdag de bruggen en sluizen daar niet meer bediend worden. Ik besluit om weer terug te gaan naar Meppel en door Friesland naar Groningen te gaan. Het is dan inmiddels 10.45 en na een half uur ben ik weer bij de Havelterbrug waar net het schip uit de richting Meppel doorkomt. Ik blijf daar liggen tot de brug/sluiswachter weer terug is en heb ruim de tijd om te eten want dat is pas om 13.00 uur. Als ik om half drie weer in Meppel ben meer ik daar aan om nog een paar boodschappen te doen en later meer ik ook nog even aan bij "Leusink Marine Center" om een waterkaart van Friesland en Groningen te kopen, want ik heb gemerkt dat ik die niet bij me heb. Om 17.45 ga ik voor anker achter een eilandje in de Korversgaten (De Wieden)
24-9 Ik ben op tijd wakker en zie dit als ik tijdens het ontbijt naar buiten kijk.
Na het ontbijt vertrek ik, het is dan acht uur. Ik ga langs de Wetering en de Kalenbergergracht naar Ossenzijl en bij de Mr. H.P. Linthorst Homansluis vaar ik Friesland binnen. Aan het eind van de Jonkersvaart ga ik stuurboord uit de Kuinder op want ik ga langs Heerenveen. Als ik bij de Broeresloot ben is het 12.30 en vind ik het tijd om aan te meren en even te eten.
Na een half uur en een uitsmijter ga ik verder. Het is heerlijk weer en 20 graden. Ik heb besloten om richting Groningen het laatste stuk van de elf steden route te varen, beginnend op de Bonkevaart bij Leeuwarden en vandaar naar Dokkum. (ik heb de tocht in 1985 geschaatst) Bij Terherne kom ik op het Pr. Margrietkanaal en als ik bij Grou ben, ga ik bakboord uit richting Leeuwarden. Op het Kromsleatsrak, vlak na de Tútsebrêge meer ik aan om te overnachten.
Een heerlijk rustige plek waar verderop 1 jachtje ligt die verlaten lijkt. Daarvoor liggen een aantal klapstoeltjes, parasols e.d. Dat maakt mij wat wantrouwend en terecht zoals later blijkt. Er komt nog een zeilboot aanmeren en even later een motorjacht dat met veel lawaai en waterbeweging aanmeert. Daaruit rollen een aantal jonge kerels die duidelijk al het een en ander op hebben. Als ik het eten op heb
besluit ik om verderop naar een rustige ligplaats te zoeken (de zeilboot is ook net vertrokken) en die vind ik in het Eagumerdjip, 1 km verderop waar ik de boot rustig aan de grond laat lopen. Het is dan inmiddels al aardig schemerig, maar de ander morgen,
25-9, als de mist een beetje is opgetrokken, zie ik de toren van Eagum, die ik op de waterkaart wel had gezien, maar gisteravond niet meer had kunnen ontdekken. Een prachtige plek om wakker te worden!
Om 9.45 haal ik het anker op en ga ik verder richting Leeuwarden.
Wanneer ik op de Bonkevaart ben komt hij mij erg smal voor. In mijn herinnering was hij veel breder maar volgens een bord moet hier
toch de finish zijn.
Bij Oudkerk kom ik bij een zelfbedieningsbrug. Die kun je bedienen als je twee euro in het apparaat gooit en wanneer de hele actie achter de rug is en de bomen weer omhoog zijn krijg je je twee euro weer terug.
Het bruggetje bij Bartlehiem
vaar ik even onderdoor omdat die beplakt moet zijn met tegeltjes van elfstedentochtrijders die daar een flink bedrag voor over hadden, maar er is niks te zien. Thuis vind ik na even googelen dat ik al onder die brug door gevaren ben. Hij blijkt bij Giekerk te zijn. Naar Dokkum en bij Dokkum heb ik ook geen enkele herkenning, maar het is inmiddels ook meer dan 25 jaar geleden dat ik de tocht gereden heb en volgens mij was het toen, op het laatst van de dag wat mistig geworden. Dit is in Dokkum, ik kan daar met de mast helemaal gestreken mooi onder de bruggen door.
Na Dokkumer Nieuwe Zijlen kom ik in het Lauwersmeergebied en bij Senneroog meer ik aan voor de nacht. Het is dan 18.30.
26-9 Om 9.15 gooi ik de trossen los en vaar verder het Lauwersmeer op. Ook nu ben ik net als in Friesland, blij dat ik een waterkaart bij me heb, want zelfs met de kaart erbij is het goed opletten of je goed vaart.
Om 10.45 ben ik bij Zoutkamp en meer daar aan, aan het remmingwerk voor het Hunsingokanaal. Ik drink daar op mijn gemak koffie en na een half uur druk ik op de meldknop voor bediening van de brug. Een half uur later ben ik bij Ulrum. Daar bezichtig ik de kerk nog een keer en eet daar ook, maar net wanneer ik wil vertrekken komt er een (oudere) man aan die me naar de jachthaven had zien varen en benieuwd was wat dat wel voor een bootje was. Hij vertelt dat hij zelf op zijn boot van 16 meter ook nog flinke tochten maakt onder andere naar Duitsland en over de aanpassingen die hij op zijn boot maakt omdat zijn vrouw wat minder mobiel geworden is. Hij vaart al zijn hele leven verteld hij en wanneer ik voor zijn huis langs vaar, waar zijn boot voor ligt kun je zien dat hij gek is van het varen. Hier zijn huis van de andere kant. Om 14.45 meer ik aan in Eenrum en heb de hele passantensteiger voor mij alleen.
Donderdag zal ik vanuit Winsum gaan varen met een broer en zwager en daarom besluit ik om maar eens naar Uithuizen te gaan, daar heb ik dan twee dagen voor, daarom vertrek ik op
27-9 om 9.00 uur, ga door het Mensingeweerster Loopdiep
naar Winsum en kom ik om 11.15 in Onderdendam aan. Om 11.30 wordt de brug bediend voor de "konvooivaart" naar Uithuizen.
Na de zelfbedieningssluis "Den Deel" kom ik om 12.15 bij Fraamklap. Daar heb ik mooi tijd om te eten, want volgens schema wordt de brug hier bediend om 12.40. De brugwachter is precies op tijd en rijdt mee om drie bruggen te bedienen. De laatste in Middelstum. Een paar kilometer verder, - ik ben Kantens inmiddels gepasseerd - staat een bord langs het kanaal met een telefoonnummer dat je kunt bellen voor bediening van de brug "Doodstil". Ik krijg Henk aan de lijn en die belooft over een half uur bij de brug te zijn voor bediening. Hier draait hij net de brug weer dicht.
Daarna de brug bij Uithuizen die bediend wordt door een mevrouw die zo enthousiast is dat er een schip is en ze de brug kan bedienen dat ze zonder te kijken of er verkeer aankomt de lichten aanzet en de bomen dichtdoet, zodat een agent in een politieauto op de rem moet en weer een eindje terug moet rijden. De agente achter het stuur maakt aanstalten om uit te stappen maar blijft uiteindelijk toch maar zitten. Om 14.45 meer ik aan in de haven van Uithuizen. Omdat de haven aan een vrij drukke weg ligt probeer ik achteruit tussen de palen tegen de kade af te meren, met de achterkant van de boot van het verkeer afgewend en naar een graskantje, maar het is er zo ondiep dat ik met mijn 85 cm diepgang al ruim van de kant aan de grond loop. Dan maar in de lengte langs een kade. Gelukkig zijn de supermarkten vlak bij; de Jumbo, Aldi en de Lidl en ook nog een bouwmarkt. Ik maak een wandelingetje naar en om de Menkemaborg
en daarna doe ik wat boodschappen bij de Jumbo. Ik had tegen de brugwachter gezegd dat ik de andere dag om 11.40 weer terug wil maar ik besluit om al om 9.20 te vertrekken. Er is mij te veel lawaai van langsrijdend verkeer en buiten de Menkemaborg vind ik Uithuizen ook niet erg aantrekkelijk.
28-9 Ik vertrek dus om 9.15 en om ongeveer 11.00 uur meer ik aan in Middelstum; een heerlijk rustige plaats om tot ongeveer vier uur door te brengen, vooral omdat het ook vandaag een zonnige dag en 23 graden is. Ik heb met de brugwachter afgesproken dat ik om kwart voor vijf bij Fraamklap ben.
Nadat ik door de bruggen bij Fraamklap ben kom ik weer bij de zelfbedieningsluis waar net aan de andere kant de deur omhoog gaat. Daar vaart dus iets uit of in. Als het hele schutproces geweest is, - het gaat allemaal uiterst traag - gaat de deur aan mijn kant omhoog en blijkt er een bootje in te liggen. Ik heb inmiddels groen, maar de boot blijft liggen totdat ik rood krijg en de deur weer naar beneden gaat. Dan vaart hij er snel uit, maar is het voor mij te laat. Ik zeg tegen de man dat het allemaal wel wat sneller had gemogen, maar hij beweert dat de sluis in de war was. Ik vaar weer terug naar de drukknop voor bediening van de sluis, maar de deur aan de andere kant van de sluis gaat ook weer (uiterst traag) naar boven en het licht voor uitvaren wordt groen. Ik meer maar aan, loop naar de sluis en houd mijn hand een poosje voor het detectieoog om een "uitvaart"te suggereren, omdat ik bang ben dat anders de deur niet meer dicht gaat. Daarna vaar ik weer terug naar de drukknop om voor de zekerheid nog een keer te drukken voor bediening. Tegen zessen kom ik bij de brug in Onderdendam in de verwachting niet meer door de brug te kunnen, maar tot mijn verrassing wordt de brug om 18.05 nog een keer bediend. Nadat ik door de brug ben ga ik nog even watertanken in de haven van Onderdendam, waarna ik doorvaar naar Winsum. Daar kom ik om 19.00 uur aan.
29-9 Na het ontbijt 's morgens ga ik eerst naar de winkel om wat boodschappen te doen voor onder andere mijn gasten van vandaag . Als ik na de boodschappen nog lekker even met een kop koffie en een boek achter in de kuip van de zon zit te genieten, hoor ik al gauw, 'goede morgen'. De heren zijn er al. Onder het genot van een kop koffie besluiten we om niet door het Boterdiep naar Groningen te gaan zoals de bedoeling was, maar om over het Reitdiep naar Zoutkamp en over het Hunsingokanaal weer terug te varen. Om elf uur gooien we de trossen los en al gauw merk ik dat mijn inkopen van vanmorgen helemaal niet nodig waren geweest, want ze hebben zelf allerlei lekkere dingen meegenomen. Na een mooie tocht over het Reitdiep - het is prachtig weer en 25 graden - komen we in Zoutkamp aan waar tot onze spijt de visboer niet op zijn vaste stek bij de dijk staat. Uit frustratie brengen we daarom maar een bezoek aan de "Deurenloods".
(De fotograaf is nog net zichtbaar in de linkse ruit)
Na een eenvoudige doch voedzame maaltijd gaan we verder,
meren nog even aan in Ulrum, komen daarna langs Leens en dan, vroeger langs deze bijzondere molen. Op deze tocht ben ik hier twee keer langs gekomen maar heb hem niet zien staan. Verdwenen, of niet goed opgelet? Via Wehe den Hoorn en Mensingeweer varen we terug naar Winsum waar we om 18.30 aanmeren. Ik krijg van de opstappers van vandaag een etentje aangeboden bij de plaatselijke chinees, waar we zowat voor de deur liggen. Een mooie afsluiting van een mooie dag. Als ik weer aan boord ben en de auto's aan de andere kant van het kanaal toch wel irritant lawaaiig vind besluit ik om naar sluis Schaphalsterzijl te varen voor een heerlijk rustige nachtrust. Het is inmiddels negen uur en helemaal donker, daarom gaat de navigatieverlichting aan en drie kwartier later maak ik vast voor de sluis.
30-9 Om 8.00 maak ik los en vaar eerst even terug naar de drukknop voor bediening van de sluis. Net als gisteren ga ik weer over het Reitdiep naar Zoutkamp. Het is de bedoeling dat ik via de Lauwers Friesland in ga en daarvoor moet ik door de Friese sluis. Daar kom ik om 10.30 aan en ik zie dat ze aan het spuien zijn. De drukknop om bediening aan te vragen zit op het remmingwerk vlak voor de sluis en daar staat een flinke stroming. Bij het remmingwerk word ik met kracht door de stroming opzij gezet. Voor vangt een stootwil dat op en achter kan ik net vrij blijven van de palen. Gelukkig kan ik toch vast maken en daarna op de knop drukken. De sluis wordt op afstand bediend door de centrale bedieningspost Lauwersoog. Die laten de hefdeur zakken en even later wordt ik geschut. Na de sluis meer ik aan voor een kop koffie en een boterham. Het is weer prachtig weer, volop zon en 23 graden. Voor Pieterzijl is een aanlegplaats waar ik om twaalf uur aanmeer, eet en een poos zit te lezen. Na 1,5 uur ga ik verder, door Pieterzijl met zijn zelfbedieningsbrug en na een uurtje meer ik aan voorbij Visvliet.
1-10 Het is wat mistig vanmorgen wat bij een zonsopgang mooie plaatjes oplevert.
Om 8.00 uur vertrek ik en na een uurtje ben ik bij het Pr. Margrietkanaal. Om 12.00 uur ga ik voor anker op de Saiterpetten om te eten. Dat is bij km 53, niet ver van Wartena. Na een half uur vervolg ik mijn weg op het Pr. Margrietkanaal en kom om 14.15 aan bij Terherne, waar ik bakboord uit ga, richting Heerenveen. Daar kom ik deze boot achterop.
Het is een model die me helemaal niet bekend voorkomt en bij navraag blijkt het een eigen ontwerp te zijn. Het is door de eigenaar, Jouke Hosper, zelf gebouwd van sisaltouw; de "Toudûnser". (Koorddanser in het Fries?) Waarlijk een knap stukje werk en weer eens wat anders dan papier-maché, luciferstokjes of melkpakken, om maar niet te spreken over hout, staal of polyester. Er blijkt nu naast de staverse jol dus nog een platbodemmodel te zijn zonder zijzwaarden. Het is net 16.15 als ik bij brug Rottum bij Heerenveen ben; de Friese namiddagpauze van een uur. Die tijd gebruik ik om vast een salade te maken voor vanavond. Om 17.15 meer ik aan op de Engelenvaart.
2-10 Mist! Het is 10.30 als ik het pas vertrouwd vind om te vertrekken. Om 12.30 ben ik bij de Linthorst Homansluis, dus tijd om te eten. Na een half uur ga ik verder. Het is prachtig weer en weer 23 graden en ik verwacht dat het druk zal zijn op de Kalenbergergracht. Ik ga over Steenwijk. Het is aardig druk op en langs (fietsers) het water. Bij Giethoorn wordt het echt druk; mensen voor hun auto op stoeltjes langs de waterkant en af en toe een camper, maar bij Giethoorn-Zuid staan de campers mannetje aan mannetje en wordt er druk gebarbecued. Ik krijg er een wat ongemakkelijk gevoel bij. Of ik vanaf de Asser TT over de snelweg weer naar huis rijdt, maar dan wat minder anoniem. Op het water is het ook erg druk; het is zien en gezien worden. Op de Beulaker Wiede is het gelukkig een stuk rustiger en nadat ik om 17.00 uur op de Korversgaten achter een eilandje voor anker gegaan ben keert de rust helemaal terug.
3-10 Ik verwacht dat het 's morgens weer mistig zal zijn maar dat is niet het geval,
daarom kan ik op tijd vertrekken, dus om 7.45 haal ik het anker op. Ik heb geluk, want ik kom nu ruim voor 9.00 uur bij de Beukersluis aan en die blijkt in verband met onderhoud alleen op de oneven hele uren bediend te worden. Als ik inmiddels op de Hoogeveense vaart door de Ossesluis ben ga ik even tegen de kant om te eten. Om 14.30 meer ik weer bij huis aan.
Maak jouw eigen website met JouwWeb