Duitsland Bremen

 

Hier is een fotoverslag van deze tocht.

 

20-8  Om 16.15  vertrek ik richting Meppel en om halfzeven meer ik aan boven de Ossesluis.

 

21-8  Om 8.00 uur kan ik gelijk de sluis in om te schutten. Na 6 km ben ik bij de Rogatsluis en daarna is het nog een uur varen tot het Meppelerdiep. Daar ga ik stuurboord uit richting Meppel. Na een paarhonderd meter zie ik aan de overkant een motorjachtje tegen de kant liggen. Ik heb snel door dat daar wat mee aan de hand is want tegen het grote damwandprofiel van het Meppelerdiep ga je niet voor je plezier liggen. Ik zie de mensen grote moeite doen om hun schip een beetje vrij van de kant te houden want de Jan Plezier komt net voorbij varen met een grote hekgolf. Ik heb gauw de stootwillen aan stuurboord gehangen en ben naast hun boot gaan liggen. Ze zijn blij dat ze hulp hebben, want ze hebben waarschijnlijk een touw in de schroef. Ze vragen of ik hun naar de eerstvolgende haven kan slepen (daar waren ze ook net weggekomen) zodat daar hun boot even uit het water gehaald kon worden. Ik maak dus vast voor en achter zodat ik ze langszij naar de haven kan slepen een paar honderd meter verderop. Ik begrijp dat ze ook nog een klein kind aan boord hebben en hoor van hen dat ze daar al ongeveer een uur lagen. Wanneer ze hulp vroegen aan voorbijvarende jachten werd er vrolijk teruggezwaaid.

Door dat oponthoud ben ik wel pas om 11.00 uur bij de Galgenkampsbrug en moet meer dan een half uur wachten op brugbediening, want men is net bezig om een spandoek op de brug te spannen. (Wij gaan weer naar school) Tegen twaalf uur kom ik bij de Paradijssluis aan, tijd voor de middagpauze en dus ga ik óók eten.

Om 1 uur word ik geschut en om kwart over vijf meer ik aan beneden de Venesluis.

 

22-8  Om kwart over acht beginnen de sluizen weer te draaien en vertrek ik. Om 12.00 uur ben ik bij Sluis Peelo bij Assen; tijd om te eten.

Om 13.00 uur word ik daar geschut en het is 16.15 als ik aanmeer aan de Hoornse Dijk, tussen Haren en Groningen. In de stad liggen wil ik niet en voordat ik op een rustig plekje aan de andere kant van de stad kan zijn duurt mij te lang.

 

23-8  Om 8.45 gooi ik de trossen los en ik kom om 10.00 uur aan in de Zuiderhaven. Ik wil via het Reitdiep door de stad en moet eerst even wachten op een brugwachter maar  na een kwartiertje gaat de Museumbrug voor mij open. Bij de spoorbrug is het ook even wachten en nadat ik het Van Starkenborgh Kanaal overgestoken ben ga ik verder over het Reitdiep naar Winsum. Daar meer ik na de  Jeneverbrug even aan om te eten en ga direct daarna weer door naar Onderdendam. Vanmiddag zal ik gaan varen met een zus van mij (ze heeft een  verstandelijk beperking en is blind) uit Bedum. Over het Boterdiep langs Bedum ben je gebonden aan begeleide vaart op vaste tijden vandaar dat ik haar oppik in Onderdendam, waar ze gebracht wordt door een andere zus die ook meegaat. Om half drie vertrekken we en gaan door de Warfummermaar over Baflo naar Mensingeweer.        

        

Daar gaan we even wat gebruiken op een terrasje aan het water

en daarna varen we door naar Eenrum, want het is de bedoeling dat we bij Abrahams Mosterdmakerij gaan eten. Het is mooi weer, dus  kunnen we buiten zitten, daardoor kunnen we ook de kok heen en weer zien rennen tussen de Mosterdmakerij en het naastgelegen pannenkoekenrestaurant van Sara, want Abraham is ziek. Het eten is redelijk maar ik hoop toch dat een volgende keer de kok weer beter is.

Om ongeveer acht uur gaan we weer op de terugweg en deze keer varen we door het Mensingeweerster Loopdiep en het Winsumerdiep. 

             

Om kwart voor tien komen we weer in Onderdendam aan en gaan de passagiers van boord. Ik blijf hier overnachten.

 

24-8  Om 9.30 vertrek ik uit Onderdam en meer om half twaalf aan in Eenrum. Daar eet ik, doe even wat boodschappen en om twee uur vertrek ik weer, nu naar Pieterburen. Daar  kom ik om 15.30 aan en ga daarna Pieterburen eerst maar eens verkennen.  In het haventje waar ik lig komt me te veel verkeer langs,             

           

daarom vertrek ik en meer in de Pieterbuurstermaar aan.

 

25-8 Ik was vroeg genoeg wakker om onderstaande foto te kunnen maken,

         

maar ik vertrek pas om 11.45 en ruim een half uur later meer ik al weer aan in de Hoornse Vaart om te eten en wat te lezen.  Om drie uur ga ik verder en een half uur later meer ik aan bij Leens. Daar ga ik 's avonds naar een orgelconcert; een bespeling van het Hinszorgel in de Petruskerk

 

26-8  'S morgens ga ik eerst in Leens naar de kerk. Na het middageten gooi ik de trossen los en vertrek richting Groningen. Op het Reitdiep krijg ik bij de brug van Garnwerd geen groen (wordt op afstand bediend vanaf post Lauwersoog), blijkt daar een zwemwedstrijd bezig te zijn. Drie kwartier later kan ik door en om 18.30 meer ik aan bij Wierumerschouw

 

27-8  Om 8.00 uur vertrek ik, ga over het Van Starkenborghkanaal naar  Groningen en nadat ik geschut ben in de Oostersluis, steek ik het Eemskanaal over en kom zo op het Winschoterdiep. Als het twaalf uur is meer ik aan voor de Slochterbrug in Sappemeer om te eten en te wachten op brugbediening. Na een uur kan ik door de brug en ca. 6 km na Winschoten ga ik de Westerwoldse Aa op en daarna ga ik door het Veendiep richting Ruiten Aakanaal. Om kwart over vijf meer ik in haven Veendiep aan om te eten, maar om zeven uur ga ik toch maar verder en meer een uur later aan bij de Groene sluis, vlak voor het Ruiten Aakanaal. 

 

28-8  Om 8.30 start ik de motoren, en direct na de sluis kom ik op het Ruiten Aakanaal en ga daar stuurboord uit. Een half uur later ben ik bij de Vriescheloostersluis; een zelfbedieningssluis waar je een sleutel voor nodig hebt. Die heb ik, dus ik wil hem even pakken; nergens te vinden! Ik heb de hele boot doorzocht. Waarschijnlijk heb ik in Mei van dit jaar, op het Damsterdiep, de sleutel in de laatste brug die ik moest bedienen, laten zitten. Ik vraag in de buurt wat rond hoe ik aan een sleutel moet komen en ik blijk terug te moeten naar Bellingwolde. Daar kan ik op het gemeentehuis een sleutel krijgen. (borgsom 20 euro) Op de vouwfiets, 7 km heen en 7 km terug.

Om 11.30 ben ik door de sluis en twee uur later meer ik aan bij de Bourtangersluis om te eten. Na een half uur, ga ik richting Bourtange want ik moet even wat boodschappen doen. Om kwart over twee meer ik daar aan in de haven van Bourtange en doe daar mijn boodschappen in 't lutje (kleine) winkeltje. Aan de andere kant van de grens blijkt later in Leer een "Lutje Laden" te zijn.

Na de boodschappen ga ik verder richting Ter Apel en het is 16.15 als ik aanmeer bij de Zuidveldsluis.

 

29-8  Ik ben vroeg op en maak een mooie zonsopgang mee.

            

Ik vervolg mijn weg richting Ter Apel waar ik om kwart voor twaalf  aanmeer in de haven. Daar eet ik, tank water en diesel en om half twee vertrek ik richting Duitsland. Men is bezig om een vaarverbinding te maken voor de pleziervaart van Erica naar ter Apel en dan is het mogelijk om via de Verl. Hoogeveensche vaart, Duitsland of Groningen in te varen. In 2012 moet dat klaar zijn en ik wil daar in de toekomst zeker gebruik van maken. Van af Groningen heb ik steeds omhoog geschut en in de eerste sluis in Duitsland, in het Haren-Rütenbrockkanaal ga ik óók nog 12 cm omhoog en daarna gaat het steeds naar beneden tot aan de Ems. 

Om kwart voor vijf vaar ik door Haren 

 

            

en kom daar op de Ems waar ik stuurboord uit ga richting Meppen. Om 18.30 ga ik voor anker in een zijarm van de Ems, en daar heb ik bepaald niet te klagen over vrouwelijke belangstelling.

              

 

30-8  Om 7.45 haal ik het anker op en vertrek en kom daarna al 

gauw langs Meppen, daar ga je verder op het DEK; het Dortmund-Ems-Kanaal. Op de Moezel had je een dikke kabel voor de sluisdeuren langs om te voorkomen dat schepen door de sluisdeuren zullen varen, maar hier hebben ze een zware balk voor de deuren langs. Zeker waterwegpiraten hier in Duitsland.

              

Om de kilometer heb je hier ook ongeveer een brug, ze hebben allemaal een nummer dus brug 117 heb je al na 110 km.  

Het zijn allemaal vaste bruggen. De vrachtschepen die hier varen hebben vaak een stuurhut waar ze de bovenkant van kunnen laten zakken, vaak met een luikje in het dak waar de schipper zijn hoofd door kan steken. (er wordt ook wel eens een stuurhut afgevaren)

Om 12.45 meer ik aan in de haven van Lingen om te eten, een half uur later ga ik verder. Om 18.00 uur moet ik wachten op sluisbediening bij sluis Altenrheine, na een kwartier kan ik geschut worden. Boven de sluis blijkt een mooie ligplaats te zijn, dus daar  meer ik maar aan om te overnachten. 'S avonds ga ik de omgeving een beetje verkennen, er is een restaurant vlak bij de sluis, maar Rheine ben ik maar niet in geweest.

 

31-8  Om 7.30 gooi ik de trossen los en vertrek ik. Onderweg kom ik langs deze duwbak met wieken voor een windmolen en zo op ooghoogte zijn ze enorm. 

            

Om halftien kom ik aan bij "das nasses Dreieck" ; de kruising van het DEK en het Mittellandkanaal.

Dat vaar ik op richting Minden. Ook op het Mittellandkanaal is het weer allemaal bruggen.

             

Om 13.00 uur meer ik aan om te eten en om 20.00 uur in een verbreding van het kanaal voor de overnachting. Het is geen geweldig mooie omgeving, wat saai. In de verte zie je wat heuvels maar er zijn geen sluizen dus het schiet wel lekker op.

 

1-9  Vandaag ben ik om 8.00 uur vertrokken en om 11.00 uur kom ik aan bij Minden, hier gaat het Mittellandkanaal met een aquaduct over de Weser heen. Ik vaar het aquaduct even over    

       

om dat ook even mee te maken en voor een foto en daarna ga ik weer terug naar de sluis, 

 

                

om me naar de Weser te laten zakken.

Ik wil eigenlijk stroomopwaarts omdat daar volgens mij de mooiste natuur en interessantste plaatsen zijn. Op internet had ik al gezocht naar de stroming op de Weser maar ik had er niets over kunnen vinden. Ik vaar dus onder het aquaduct door naar het zuiden

           

maar al gauw, bij een versmalling van de rivier wordt de stroming mij te sterk en besluit ik om terug te gaan, en de Weser maar af te varen.

Om 13.00 uur meer ik aan vlak bij Petershagen. Er is daar een kleine waterkrachtcentrale in de rivier en onderstaand schip wat daar vlak achter ligt schijnt op paling te vissen.

 

Na het eten heb ik de fiets gepakt en ben maar eens naar Petershagen gereden; er is feest, veel mensen en allemaal kramen met van alles en nog wat.

           

Als ik terug kom bij de boot, zijn ze op het water druk bezig met speedboten en aan het waterskiën, dus het is een erg onrustige ligplaats geworden. Ik ben dus maar verder gevaren en om kwart over zeven ga ik voor anker in een zijarm van de Weser.

ondergang

             

en opgang van de zon op die plek.

 

2-9  Om 9.00 uur ben ik vertrokken; de rivier wordt bevaarbaar gehouden door sluizen en om 11.15 ben ik bij de derde sluis op de Weser; Landesbergen. Om 13.00 uur meer ik aan in de haven van Nienburg

            

Na twee uur ben ik weer vertrokken en om kwart voor vier ga ik voor anker in een zijarm van de Weser. (die zijarm is eigenlijk de Weser zelf; er word een bocht in de Weser afgesneden door een stuk kanaal met een sluis)  

3-9  Als ik 's morgens wakker word zit er een man vlak achter het schip te vissen, ik heb hem twee keer gegroet maar hij blijft stug doorvissen zonder op te kijken. Het is duidelijk dat ik op zijn visplek lig. Kwart voor tien haal ik het anker op en vertrek. Een half uur later kom ik aan bij sluis Drakenburg (kennelijk ook wel Sebbenhausen genoemd) en moet ik wachten op bediening.(het weerbericht is slecht maar het weer is prachtig) Om 11.30 ben ik door de sluis en om 13.00 uur meer ik aan bij Hoya om te eten, ik ben de plaats even ingegaan maar om vier uur weer vertrokken en om kwart voor zes ga ik voor anker in een "zijarm" beneden sluis Döverden.

 

4-9  Vandaag vertrek ik om kwart voor acht en om 10 uur meer ik aan boven sluis Langwedel en vraag om bediening.(er zit een drukknop met intercom op de aanlegsteiger voor de sluizen) Drie kwartier later kan ik er door en ga om 13.00 uur in een "zijarm" voor anker niet ver van Bremen, om te eten. Kwart voor twee ben ik door de volgende sluis en om kwart voor vier meer ik aan in Bremen. Kennelijk hebben ze in Bremen ook een kogge, net als in Kampen.

            

'S Middags en de andere morgen ben ik Bremen ingeweest.

Raadhuis

                            

Onderstaand beeld slaat op het sprookje van de vier muzikanten van de gebr. Grimm.

             

5-9  Om 12.15 vertrek ik en vaar de Weser verder af, ik zit nu op getijdenwater, dus hier is eb en vloed. Ik ga met afgaand tij de Weser af en als de vloed begint wil ik bij Elsfleth zijn aan de monding van de Hunte zodat ik de stroom dan mee heb de Hunte op. Om kwart over zeven meer ik aan boven de sluis van Oldenburg.

 

6-9  'S morgens ga ik Oldenburg in om de stad een beetje te  

               

verkennen. Er is markt, dus daar kan ik meteen even boodschappen doen. Om half tien ben ik terug en vertrek ik.

Na Oldenburg vaar ik op het Küstenkanal en ongeveer halfweg heb je het "Elisabethfehnkanal", dat vaar ik op en meer aan bij Kamperfehn.

 

7-9  Ik vertrek om 7.30. Het Elisabethfehnkanal heeft 4 sluisjes die allemaal met handkracht bediend worden door de meerijdende sluis/brugwachter. 

 

               

Na de laatste sluis vaar ik weer op getijdenwater, er zijn nu geen sluizen meer tot aan de Dollard. Om kwart voor meer ik aan in de Jümme om te eten en ga na een half uur weer verder. Om twee uur ben ik bij Leer, ik vaar nu op de Leda en meer daar aan voor de sluis. Na geschut te zijn kan ik om 3 uur aanmeren in de haven van Leer 

                   

 Die man op de foto, die met zijn vrouw voor de etalage staat, moet nog lachen. Ik had mijn fototoestel met een klein statiefje op een paaltje gezet zoals ook op de voorgrond van de foto te zien is en stond daar wijdbeens achter. Hij maakte mij zijn verontschuldigingen, want hij had zich al kwaad gemaakt. Hij dacht dat ik tegen de paal stond te "pinkeln".  

                          

8-9  Ik kan om 9.30 door de brug van Leer waar ik net achter lig en om kwart over tien kom ik door de sluis weer op de Leda. Na ongeveer een kilometer kom je dan op de Eems en dan spoel ik met afgaand tij richting Delfzijl. Om kwart voor een meer ik nog wel even aan in een haventje bij Critzum om te eten en waar ik na drie kwartier weer vertrek. Volgens mij werd dat ook wel tijd want ik weet niet of er over een half uur nog genoeg water in de vaargeul naar de haven gestaan had. Bij Emden heb ik nog even overwogen om de haven in te varen want er kwam een bui met wind over waardoor ook het zicht flink verminderde, maar al snel klaart het weer op. Om kwart voor zeven meer ik aan in de haven van de motorboot vereniging "Abel Tasman" in Delfzijl

10-9  S'morgens ga ik eerst even naar de Lidl en om kwart voor elf vertrek ik en meer om kwart over twee aan in de Zuiderhaven te Groningen om te eten. Na een half uur ga ik verder en meer om kwart voor vijf aan voor de Oosterbroekse brug, een heerlijk rustig plekje vlak voor De Punt.

 

11- 9  Om kwart voor elf vertrek ik en na ruim een uur varen meer ik aan boven sluis Vries om te eten. Om half twee ga ik verder maar moet drie kwartier wachten voor de Vriesebrug. Om kwart over drie kom ik aan bij Assen en meer aan beneden de Peelosluis. Het winkelcentrum is daar op loopafstand dus kan ik mooi even boodschappen doen.

 

12-9  Om acht uur weg want ik wil vandaag graag Meppel halen. Om 12.30 meer ik aan voor de Dieverbrug om te eten en vanwege de middagsluiting. Om 1 uur kan ik verder maar moet daarna een half uur wachten op bediening van de Olden Dieverbrug. Om kwart over drie kan ik aanmeren beneden de Paradijssluis. Ik ben bij Meppel 

 

13-9  Om acht uur vertrek ik en meer om kwart voor elf aan bij het eilandje op de Kleine Beulakerwiede.   

14-9  Om 7.30 gooi ik de trossen los, vertrek en meer om half elf aan in het haventje van Rogat voor een kopje thee met  een boterham. Na de thee ga ik verder en meer boven de Ossesluis weer aan. Nu om te eten. Om drie uur meer ik aan in Hoogeveen en ben weer thuis.