Zeilen eind september.

23-9 Ik vertrek om 8.30 richting "De Wieden" en wanneer ik op de Beulaker ben zet ik de mast op en pik later Martha en Twan op in Beulaeke Haven. Er wordt gezeild tot 17.30 en daarna meren we aan bij een eilandje. Daar liggen we als enigste dus kan Twan zich mooi uitleven!

's avonds (de maan)

's morgens (de zon)

De andere dag doen we rustig aan en zeilen later van 11.00 uur tot 15.45. Dan zet ik Martha en Twan weer af bij Beulake Haven, want Martha heeft nog andere verplichtingen. Ik vertrek op de motor naar het Ketelmeer waar ik nog een uur kan zeilen. Om 8.15 ga ik voor anker in de luwte van IJsseloog. Tegen tien uur merk ik dat de wind gedraaid en toegenomen is. Ik zie het even aan en besluit na een poosje om daar weg te gaan. Ik lig daar vol in de harde wind en durf de nacht daar niet door te brengen. Het is inmiddels donker geworden en voorzichtig vaar ik ruim om IJsseloog heen en kan op het laatste moment nog net een visnet ontwijken die wel erg ver het meer op staat. Ik vaar de vaargeul in die dwars door IJsseloog loopt en ga daar voor anker. Doordat de wind in de lengte van de vaargeul staat lig ik daar nog vol in de wind en daarom verplaats ik het anker en kan zo dicht tegen de kant in de luwte van wat bosjes liggen.

Het zou vandaag windkracht 3 zijn, maar het waait hard. Het is windkracht 5 met een waarschuwing voor 6. Ik blijf dus mooi liggen. In de loop van de morgen komt er aan de overkant ook een staverse jol liggen. Het is een visserman en ik maak een paar foto's. Later thuis, na enig zoeken op internet kom ik er achter dat het ook een zelfbouwjol is. Kennelijk is er een kacheltje aan boord voor vaste brandstof want na enige tijd komt er een rookpluimpje uit een schoorsteentje op de boot. Achteraf vind ik het jammer dat ik niet even langszij ben gegaan voor een kennismaking en een praatje.

Om 4 uur besluit ik om daar weg te gaan en eens te gaan kijken of mijn favoriete plek in het slootje vrij is. Ik merk dat ik inmiddels flink aan de grond lig en na enig motorgeweld en wat hulp van de vaarboom kom ik los. Misschien was het water wat gezakt, maar het kan ook zijn dat ik door de boeg- of hekgolf van voorbijvarende schepen steeds een beetje verder de ondiepte opgeduwd ben.

De andere dag is er eerst mist maar om 13.00 uur hijs ik de zeilen. Na anderhalf uur ga ik op de motor richting Zwartsluis, maar bij het Scheepvaartgat ga ik stuurboord uit en om half zes meer ik aan in "De Goot".

De andere dag vertrek ik om 8 uur. Na koffie bij de "Staphorster Grote Stouwe" en eten bij de Ossesluis omstreeks de middag ben ik om 15.30 weer thuis.