De Weerribben
Aan het eind van dit eerste vaarjaar nog even een korte tocht om het seizoen af te sluiten.
16-10 Ik vertrek om 11.15 en dat betekent, wachten voor de Twee Landen Brug op brugbediening in verband met de middagsluiting. Om drie uur meer ik beneden de Rogatsluis nog even aan voor een kop thee en na nog twee uur varen meer ik aan bij een aanlegplaats naast de Walengracht in de Wieden.
17-10 Ik wil naar de Weerribben en vertrek daarom om 11.30 naar het Giethoornse Meer, vaar het meer over en hou bakboord aan richting Blokzijl. Na 1,5 km ga ik stuurboord uit de Roomsloot in. Hier gingen we met de "Taj Tennik Toe" ook vaak heen. De mast had ik inmiddels helemaal plat gelegd in verband met de lage bruggen en als ik door "Nederland" gevaren ben, kom ik in de weerribben en ga om half twee, op een mooie plek aan de kant liggen, in de "Heer Van Diezenvaart".
Het is mooi weer en ik kan heerlijk buiten zitten lezen en van de omgeving genieten. Het is hier niet druk, er komt twee keer een bootje langs (Het is een doorgaande route naar de Kalenbergergracht.) maar toch ga ik na twee uur een eindje terug en daarna stuurboord uit de Hamsgracht op. Hier staan af en toe visnetten in het water maar als ik stijf langs de zachte wal vaar kan ik er net langs. Na ruim een uur ga ik aan de kant in de Bokvaart.
Je waant je hier midden in de natuur, ver van de bewoonde wereld, maar schijn bedriegt. Zelfs 's avonds als ik binnen zit hoor ik het geluid van de geregeld overvliegende verkeersvliegtuigen; jammer!
18-10 Het is hier prachtig maar om 11 uur ga ik verder en vaar door de Bokvaart en daarna de Vaart van Lenstra weer terug.
Volgens de kaart is de minimale diepte hier een meter maar ik raak toch even ergens de bodem, maar zonder problemen kom ik weer op de Hamsgracht en ga daarna door "Nederland"
weer terug naar de Roomsloot. Daar is zowat halfweg een meertje met een aanlegsteigertje waar ik aanleg om te eten. Na het eten vertrek ik weer en zie voor Blokzijl onderstaand vaartuig. Als je niet kunt kiezen tussen een zomerhuisje of een boot huren is dit een optie. Volgens mij kun je zelfs boven slapen. Ik heb ze wel zien varen en er zit nog een behoorlijk snelheid in, maar met een boel wind een sluis in zou ik niet graag doen met zoiets.
Om half drie kom ik aan in Blokzijl.
Een half uur later vertrek ik alweer
en meer na een kleine twee uur aan bij de Kadoelersluis voor een kop thee en een boterham. Na Vollenhove vliegt er steeds een IJsvogel voor me uit, volgens mij de eerste die ik in mijn leven gezien heb. (later zal ik op het water wel vaker een zien) Om kwart voor zes meer ik aan in de Goot.
19-10 Om kwart over tien vertrek ik richting Kampen en daar meer ik aan voor een boodschap en om te eten. In de haven ligt de Kamper Kogge en ook een staverse jol in visserman-uitvoering.
Na ruim een uur vertrek ik uit Kampen en ga stroomopwaarts de IJssel op en om kwart voor vier ben ik bij de Spooldersluis bij Zwolle. Ik word geschut en door het Zwolle-IJsselkanaal kom ik op het Zwarte Water en meer om vijf uur aan in de Noorderkolk. Meestal ligt het hier vol maar nu heb ik het rijk alleen.
20-10 Om tien uur gooi ik de trossen los en meer na drie kwartier aan bij Hasselt voor boodschappen. Na een uur vaar ik verder en bij Zwartsluis meer ik aan voor de Arembergersluis om te eten. Na de Arembergergracht en de Beulakerwijde meer ik om half drie aan in de Kleine Beulakerwijde.
21-10 Om kwart over acht vertrek ik en ga bij de Beukersluis theedrinken. Bij Rogat eet ik en om half vijf ben ik thuis.
In 2006 heb ik een kleine 400 uur gevaren (motoruren)
Maak jouw eigen website met JouwWeb