De eerste tocht.

18-4  We Vertrekken uit Hoogeveen om 13.30 richting Meppel en na een klein uurtje varen hebben we de eerste sluis van ons leven, de "Nieuwe Brugsluis”; spannend! Gelukkig valt het mee, er zitten zelfs touwen in de sluis gespannen (van boven naar beneden) waar we aan vast kunnen maken. De brugwachter vraagt of we bij "Bouwman straal en spuitbedrijf" weg komen omdat hij geen telefoontje heeft gehad van de brug om de oost, en de Edisonbrug bedient hij zelf op afstand, dus waar komt dat schip opeens vandaan.

Het verval in de sluis is 6,3m dus we gaan een flink eind naar beneden. Daarna krijgen we nog de Ossesluis en de Rogatsluis en om 17.30 draaien we het Meppelerdiep op. Daarna is het nog 4 kilometer en een half uur varen naar de Beukersluis. Daar worden we geschut naar het kanaal Beukers-Steenwijk en om 19.15 meren we aan in de Wieden bij een eilandje in de Kleine Beulakerwiede.

Zo vroeg in het jaar kun je nog goed over het eilandje lopen, het riet is gemaaid en ligt in bossen gebonden op grote stapels onder dekkleden, klaar om per boot opgehaald te worden.

Overal zijn nesten met broedende ganzen en later blijkt er ook een ree op het eilandje te zijn, die zal er wel heen gezwommen zijn.

Dit is voor mij vaak een eerste of laatste overnachtingplaats geworden op weg van of naar huis, of anders in de Korversgaten daar vlakbij.

19-4-2006 Om 9.15 vertrekken we en gaan via de Walengracht en het Giethoornse Meer,

naar Blokzijl,

daar word je omhoog geschut en voorbij Vollenhove

gaan we door de Voorstersluis de polder in.

In het Voorsterbos leggen we even aan om te eten. Daar fietsen een paar dames langs de ene roept; (iets wat ik nog vaak zal horen) "mooi bootje meneer". Maar daarna; "Zelf gemaakt" ? Ik denk gelijk, wat mankeert er aan. Maar ja het is ook mijn eerste.

Via Marknesse en Emmeloord gaan we verder richting Lemmer. Daar worden we weer omhoog geschut de Polder uit. Ik heb nog even gekeken of ik via de Prinses Margrietsluis Friesland in zou kunnen maar er staat een stevige zuidwesten wind daarom durf ik dat niet aan vanwege de vanaf het IJsselmeer komende golven. Dus varen we door Lemmer

naar het Tjeukemeer. Daar gaat het behoorlijk tekeer want er staat nog steeds een flinke wind. Om 19.15 meren we aan bij Marchjepôlle om te overnachten. Inmiddels is de bruine bonensoep klaar. Daar ben ik wel aan toe want het is koud maar gelukkig is het binnen warm dankzij een kacheltje.

20-4-2006  Om 9.45 vertrekken we richting Echtenerbrug waar we  voor de eerste keer kennis maken met het bekende klompje. Bij de Linthorst Homansluis is een mooie aanlegplaats waar we kunnen eten en dat doen we dus ook. Om 13.00 gaan we verder en worden we geschut richting Ossenzijl. Uiteraard is onze bouvier Sonja ♥

ook mee en die voelde zich zo te zien goed op haar gemak aan boord.

Via de Kalenbergergracht

gaan we daarna richting het Giethoornse meer, maar als we bij de  Muggenbeet zijn meren we aan voor een kopje koffie met een Blokzijler brok bij GeertienOm 17.45 zijn we weer terug bij het eilandje in de Beulakerwiede waar we op de heenweg ook gelegen hebben.

21-4-2006 Om tien uur vertrekken we uit de Wieden

Wat een rust straalt dit uit!

en via de brug bij Ronduite varen we door de Arembergergracht naar Zwartsluis.

daar worden we omhoog geschut en via Meppelerdiep en Hoogeveensche Vaart zijn we om 17.30 weer thuis.